به گزارش ایمنا، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره پرداخت حقوق بالا به یک نماینده، خواستار برخورد با افرادی که تهمت زدهاند، شد، در متن این اطلاعیه آمده است: «چندی پیش یکی دیگر از روزنامه نگارنماها فیشی را منتشر کرد و مدعی پرداخت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی به یک نماینده مجلس شد. علیرغم اینکه توسط نمایندگان مجلس توضیح داده شد که این فیش مربوط به حقوق نیست و مربوط به هزینههای دفاتر، نیروهای شاغل در این دفاتر و انجام وظایف نمایندگی در حوزههای انتخابیه است، جریانی با تکرار عبارت سراسر دروغ حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی نمایندگان، تلاش کردند مجلسی که در سال آخر خود علی رغم برخی نقاط ضعف، در یک نگاه کلی مدال افتخار مجلس انقلابی را گرفته است، تخریب کند.
دستگاه قضائی در دوره جدید با ریاست فردی مجتهد، متخصص در شئون مختلف قوه قضائیه، شجاع، بیتوجه به مصلحت اندیشیهای غیر درست، امید زیادی را در دفاع از حقوق عامه ایجاد کرده است و در همین راستا نیز اتفاقات بزرگی در مقایسه با گذشته در پیگیری پروندههای به فراموشی سپرده شده، صورت گرفته است اما در تکمیل این اقدامات این توقع وجود دارد در راستای مطالبه مکرر رهبر انقلاب مبنی بر حفظ امنیت روانی مردم به عنوان یکی از حقوق عامه، دستگاه قضائی دروغگویان و شایعه پردازان را مورد بازخواست قرار دهد تا اینگونه نشود که مجلسی که عملکرد مناسبی در تقنین کارشناسی و هوشمندانه متناسب با نیازهای کشور داشته، در افکار عمومی بیاعتبار شود.
در همین راستا ضروری است توضیحاتی را درباره شایعه دروغ مطرح شده ارائه کنیم:
۱- روال پرداخت هزینههای دفتر و انجام وظایف نمایندگی به صورت مستقیم به نماینده، به جای استخدام نیرو توسط مجلس و هزینههای سنگین دائمی و بزرگ کردن ساختار اداری مجلس، در دورههای گذشته وجود داشته و به دلیل اینکه کمترین هزینه مالی و اداری را برای بیتالمال دارد، ادامه پیدا کرده است.
از نظر همترازی یک نماینده مجلس همتراز با یک وزیر است اما برای قیاس بهتر، خوب است امکانات یک نماینده مجلس را با استاندار یا مدیرکل یک اداره مقایسه کنیم که در یک ساختمان مستقل بزرگ مستقر است، دهها کارمند، گاهاً بیش از دو مسئول دفتر، کارشناس و مشاور، نیروی خدماتی، نگهبان و مشاور رسانهای و کارمند روابط عمومی، پایگاه اطلاعرسانی دارد که حقوق همه نیز از بیتالمال پرداخت میشود.
اگر این مقایسه با یک وزیر انجام شود که طبق قانون نمایندگان همتراز وزرا هستند، هزینه بیشمار دیگری هم اضافه میشود. به اینها اضافه کنید وظایفی که خاص نماینده است مانند مراجعه صدها نفر از مردم در هفته به دفتر نماینده که گاهاً در برخی حوزههای انتخابیه در روز به بیش ای ۱۰۰ نفر میرسد، ضرورت پاسخگویی بی واسطه به تک تک مراجعه کنندگان، ضرورت تصمیمگیری برای دادن رأی دقیق به طرحها و لوایح در همه عرصههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی که نیازمند مشورت گرفتن بیشتر است و… که نشان گسترده بودن دامنه وظایف نمایندگی و هزینههای آن است که همه نیز نیازمند هزینه است و مجلس نیز این هزینهها را به صورت مجزا پرداخت نمیکند بلکه همه این موارد بعلاوه حقوق نماینده باید از همان مبلغی که به هر نماینده پرداخت میشود، تأمین شود.
همچنین این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که اگر قرار بود روال دولت در مجلس نیز اجرا شود و به عنوان مثال نمایندهای بخواهد افراد مورد اطمینان یا نزدیک به خود را وارد چرخه اداری پارلمان کند، شاهد تورم سنگین نیروی انسانی در مجلس بودیم آنهم بدتر از دیگر سازمانهای دولتی چرا که هر چهار سال بخشی از نمایندگان تغییر میکنند و به صورت طبیعی چهرههای جدید به دنبال جذب نیروهای نزدیک یا مورد اعتماد خود در ساختار اداری میروند، در حالیکه در شیوه فعلی با پایان دوره نمایندگی همه افراد همراه نماینده از مجلس منفک میشوند.
همه اینها تأیید میکند اینکه هزینههای نمایندگی مجلس به صورت مستقیم به خود نماینده پرداخت شود، بدون اینکه بار اداری، استخدامی و هزینهای آن به دوش ساختار مجلس بیفتد، بهترین منطق مدیریتی است که در همه دورههای مجلس وجود داشته است در غیر این صورت ما امروز شاهد صدها میلیارد هزینه اضافه به دوش کشور میبودیم. بر اساس برخی برآوردها، اگر بنا بود هزینه نیروی انسانی و اداره دفاتر نمایندگان در حوزههای انتخابیه و انجام وظایف نمایندگی به صورت غیر مستقیم و توسط مجلس تأمین شود، باید حداقل ۲۰ برابر هزینههای فعلی از محل بیتالمال هزینه میشد که شیوه فعلی جلوی آن را گرفته است.
۲- فهرست هزینههای نمایندگی شامل هزینهها بابت نیروی انسانی، اجاره و تجهیز دفاتر در شهرستانهای مختلف حوزه انتخابیه، رفت و آمد، پاسخ به مطالبات مردم است و سنگینی این هزینهها برای برخی حوزههای انتخابیه به نحوی است که نمایندگان به جای دریافت ارقام فعلی، تأمین این موارد توسط ساختار مجلس و دولت را مطالبه میکنند.
همچنین رقم پرداختی بابت هزینههای نمایندگی بر اساس تدابیر مالی که در مجلس اندیشیده شده، به صورت مستقل از حقوق و در حساب دیگری برای هر نماینده واریز میشود و برای هزینههای نمایندگی استفاده میشود.
۳- حقوق نمایندههای مجلس مطابق قانون در سامانههای شفافسازی نظیر پاکنا بارگذاری میشود و تحت نظارت نهادهای نظارتی است.
بنابراین با توجه به نکات بالا، بهنظر میرسد افراد معلومالحالی که به نمایندگان مجلس تهمت دریافت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی زدهاند و برای رسانههای معاند خوراک تخریب مجلس انقلابی را تهیه کردهاند، باید در دفاع از حقوق و تأمین امنیت روانی جامعه مورد بازخواست جدی و سریع مدعیالعموم قرار گیرند و گزارش آن نیز به صورت شفاف به مردم ارائه شود.
منبع: فارس
نظر شما