مسعود ثرایی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سیما و منظر شهری مجموعهای از عوامل طبیعی و مصنوعی است که تحت تأثیر ویژگیهای طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک شهر شکل گرفته است یا میگیرد، اظهار کرد: منظر شهری یک از عوامل کیفی و مطلوبیت شهرها، واقعی و عینی بوده و حاصل مشاهده و درک مظاهر گوناگون و ملموس شهر از جمله بناها، فضاها، فعالیتها، صداها و بوها هنگام مواجه شهروند با پدیده شهر (در مقیاسهای مختلف، شامل دیدن شهر از دوردست یا حتی استقرار در بناها) است.
وی افزود: منظر شهری در بر دارنده نمای ساختمانها و عناصر قابل رؤیت نیست، بلکه صداها، بوها، انواع عناصر طبیعی و مصنوع، خواه ثابت و خواه متحرک را در بر گرفته و شامل تمام موضوعاتی است که توسط حواس انسان قابل درک است.
رئیس کارگروه تخصصی سیما و منظر شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در ماده ۴ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، شهر اینگونه تعریف شده است «محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگیهای خاص خود بوده است، بهطوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیتهای اداری اشتغال دارند و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود است.»
وی ادامه داد: آنچه که در این تعریف وجود دارد، توجه به ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی شهر است اما آنچه ما در این مقوله به آن میپردازیم، این است که باید بدانیم شهر واقعیتی است که علاوه بر فضاهای کالبدی به دلیل بعضی ابعاد، از حوزه علوم اجتماعی و حتی علوم انسانی خارج میشود و میتوان آن را تنها در بعد فضایی آن مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
ثرایی خاطرنشان کرد: گرچه مطالعات و تحقیقات در فضای شهری بیشتر معطوف به کالبد فضای شهر و چگونگی آرایش آن و نقش آن در تسهیل امور شهری بوده است اما در قوانین و مقررات در حوزه مدیریت و برنامهریزی توسعه شهری کشور، عامل انسانی و توجه به نیازهای انسانی در فضای کالبدی شهر نیز قابل مشاهده است.
رئیس کارگروه تخصصی سیما و منظر شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: امروزه بسیار اتفاق افتاده است که با دیدن نمای یک ساختمان یا مکان، احساسات متفاوتی از جمله تحسین، مصونیت، اطمینان یا حتی حقارت داشته باشیم؛ این موضوع یکی از دغدغههای اصلی مدیریت شهری و بسیاری از متخصصان است که آیا در خصوص داشتن نمای زیبا برای ابنیه و فضاهای شهری، وجود ضوابط و مقررات قانونی ضرورت دارد یا وجود قوانین و مقررات میتواند عاملی برای رعایت ضوابط مربوط به سیمای شهری باشد یا خیر؟
وی گفت: در نظام مدیریت و برنامهریزی شهری ایران، شهرداری مسئول مستقیم نظارت، کنترل و هدایت توسعه فضایی شهرها در چارچوب قانون و در راستای اهداف و راهبردهای طرحهای توسعه شهری (جامع، تفصیلی و هادی) است و نقش مهمی در انتظام و سامان دهی فضایی شهرها بر عهده دارد؛ در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری بهمنظور ایجاد نظم و توازن در فضاهای شهری حائز اهمیت است و محقق نشدن این مهم، منجر به نبود انتظام سلسله مراتب فعالیت و خدمات و سرانجام نبود سازمانیابی فضایی درون شهرها میشود.
ثرایی خاطرنشان کرد: در این راستا و با توجه به وظایف مندرج در ماده ۲۳ قانون نوسازی و عمران شهری مصوب هفتم آذرماه ۱۳۴۷ و با توجه به آئیننامه اجرایی ابلاغی معاون وزیر کشور مورخ بیستوهفتم اسفندماه ۱۳۹۹ در خصوص تشکیل کارگروههای سیما و منظر شهری در تمام شهرداریها، همچنین بخشنامه ابلاغی معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مورخ هجدهم تیرماه ۱۴۰۱ تمام ساختمانهای در حال احداث باید دارای طرح مصوب نما از شهرداری مناطق یا معاونت شهرسازی و معماری باشد.
ثرایی اضافه کرد: مطابق با این بخشنامه، طرح نمای بناهای شاخص شهری و بناهای واقع در محور تاریخی فرهنگی و بناهای با کاربری عمومی در کارگروه سیما و منظر شهری معاونت شهرسازی و معماری و با حضور نمایندگان سازمانهای ذیربط، اساتید دانشگاه و معماران شاخص و برجسته شهر هر هفته روزهای پنجشنبه بهصورت مستمر و منظم برگزار و در خصوص طرحهای ارائه شده تصمیمگیری میشود.
رئیس کارگروه تخصصی سیما و منظر شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۱، ۲۳ جلسه کارگروه منجر به بررسی و تصویب ۱۴۰ مورد طرح نمای ساختمانهای ویژه شهر شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز سه جلسه کارگروه برگزار شده و پس از بررسی، تعداد ۲۰ طرح نما مورد تصویب قرار گرفته است.
نظر شما