به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی (نمرات نهایی پایه دوازدهم) و سهم ۴۰ درصدی (با تأثیر قطعی) در پذیرش داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲ که این سهم در سال بعد به ۵۰ و سال دوم به ۶۰ درصد افزایش مییابد، تصمیم مرکز سنجش بر این شده است که حوزههای تصحیح به صورت الکترونیکی مدیریت شوند.
از این رو در دیماه ۱۴۰۱ هر استان یک حوزه تصحیح الکترونیکی تشکیل داد که با توجه به مشکلات اولیه تجربه بسیار خوب و موفقی بود، به گونهای که اوراق تجدید نظر (اعتراض) به صورت کشوری تصحیح شدند.
در صورتی که اگر اختلاف نمرات دو مصحح کمتر از یک نمره باشد، سامانه میانگین را محاسبه خواهد کرد و در صورتی که اختلاف بیش از یک نمره باشد، برگه دانشآموز برای مصحح سوم ارسال خواهد شد که نمره مصحح سوم ملاک خواهد بود.
نمرات بعد از تصحیح به صورت الکترونیکی از سامانه سوال انتقال پیدا خواهد کرد و در این فرآیند هیچ شخصی دخیل نخواهد بود.
اگر نمرات مصححان متفاوت باشد، میانگین نمرات مدنظر قرار میگیرد
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در صورتی که سه مصحح برگه امتحان نهایی، سه نمره متفاوت را برای دانشآموزی درج کنند، میانگین نمرات مدنظر قرار میگیرد.
وی درباره نحوه تصحیح برگههای امتحان نهایی، افزود: تصحیح برگهها به صورت الکترونیکی انجام میشود؛ بعد از انجام آزمون، همه پاسخ برگها اسکن میشوند و دو مصحح هم هر برگهای را تصحیح میکنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر اختلاف نمرهای که دو مصحح در برگهها درج میکنند بیش از یک نمره باشد، مصحح سوم برگه را تصحیح میکند و در نهایت نمره نهایی اعلام میشود.
وی در پاسخ به اینکه در صورتی که سه مصحح سه نمره متفاوت را برای دانش آموزی درج کنند، ملاک کدام نمره است؟، گفت: میانگین نمرات را مد نظر قرار میدهند، اما به طور طبیعی در شرایطی که اختلاف بین مصحح اول و دوم وجود دارد، ملاک، نمره مصحح سوم است. اگر اختلاف نمره دو مصحح نیز کمتر از یک نمره باشد، نمره بالاتر را ملاک قرار میدهند.
کاظمی با بیان اینکه تصحیح اوراق به گونهای است که مشخص نیست برگهها مربوط به چه شخصی است، ادامه داد: ابتکاری که امسال انجام شد این است که تصحیح اوراق در استانهای مختلف و برگه هر استانی در یک استان دیگر که مشخص نیست کدام استان است، انجام میشود، بنابراین اینگونه نیست که تصحیح اوراق هر دانشآموزی در همان استان انجام شود.
تصحیح اوراق امتحانی به صورت هوشمند و مکانیزه در آینده نزدیک
پیشتر نیز محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره روند اجرایی تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، اظهار کرد: تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی را مدتیاست که شروع کردهایم.
وی افزود: برنامهای که برای تصحیح الکترونیکی داریم اینگونه است که برگهها اسکن میشود و به صورت سوال به سوال در اختیار مصححان قرار میگیرد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در فازهای بعدی قصد داریم تصحیح اوراق امتحانی را به طور کامل، هوشمند و مکانیزه کنیم که البته مستلزم صرف بودجه و زمان زیادی است، اضافه کرد: شرط حذف کاغذ و برگزاری آزمون هوشمند نیز این است که ابزار آزموندهی، شخصیسازی و تولید شود که موضوع در دست بررسی و مطالعه قرار دارد، این کار هزینههای بسیاری دارد و مراحل آزمایشی آن باید سپری شود.
تصحیح الکترونیکی حرکت بهسوی عدالت آموزشی
پیشتر نیز سیدعلی میرحیدری، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان درباره تصحیح الکترونیکی برگههای امتحانی دانشآموزان و اجرای این طرح، اظهار کرد: تصحیح الکترونیکی حرکت بهسوی عدالت آموزشی است تا به صحیحترین شکل ممکن امتحانات نهایی تصحیح شود، همچنین لازم است بدانیم فرایند تصحیح اوراق امتحانی بهصورت اسکن برگهها و تصحیح سوال به سوال انجام میگیرد.
وی افزود: پاسخنامهها در تصحیح الکترونیک بهصورت شخصیسازی شده در اختیار هر کدام از داوطلبان قرار میگیرد و پس از آزمون این پاسخنامهها بهصورت محرمانه در سامانه بارگذاری و سپس به صورت الکترونیک تصحیح میشود.
نظر شما