به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پلهای معلق که معمولاً دو ناحیه دوردست را به یکدیگر متصل میکنند، سازههای غولپیکری هستند که عبور از آنها برای بسیاری از افراد و حتی کسانی که کمترین ترس از ارتفاع را دارند، چالش بزرگی محسوب میشود. معماری دقیق این پلها بسیار شگفتانگیز است و زیبایی خیرهکننده آنها باعث میشود، به عنوان پرطرفدارترین مناطق برای علاقهمندان به عکاسی شناخته شوند. همچنین بعضی از پلهای معلق، امکان تردد خودروهای زیادی را فراهم میکنند و نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری دارند. در ادامه به معرفی طولانیترین پلهای معلق جهان میپردازیم:
پل دوم دانگتینهو
پل دوم دانگتینهو چین (Second Dongtinghu) ۱۴۸۰ متر طول دارد و بر فراز دریاچه دانگتینگ در شمال شرقی استان هونان قرار دارد. این پل عظیم با استفاده از دو لنگر که بیش از ۶۳۰ هزار تن وزن دارند، دو دکل با طول بیش از ۲۰۰ متر، کابلهای اصلی به طول ۲۶۰۰ متر و عرشهای با وزن بیش از ۴۳ هزار تن ساخته شده است.
پل رودخانه رونیانگیانگتسه
پل رودخانه رونیانگیانگتسه (Runyang Yangtze)، روی رودخانهای به همین نام در جیانگسو قرار دارد و دو شهر یانگژو و ژنجیانگ چین را به هم متصل میکند. برای ساخت این پل ۵.۸ میلیارد یوان (یا ۷۰۰ میلیون دلار) هزینه شده است. طول پل معلق جنوبی رودخانه رونیانگیانگتسه تقریباً ۱۴۹۰ متر است. ساخت این پل در سال ۲۰۰۰ آغاز و در آوریل ۲۰۰۵ برای تردد خودروها افتتاح شد.
پل یی سونشین
پل یی سونشین کره جنوبی (Yi Sun-Sin Bridge) که با نام پل ۱۵۴۵ نیز شناخته میشود، دهانهای به طول تقریبی ۱۵۴۵ متر دارد و با وجود آن دیگر مسافران مجبور نیستند حتماً با قطار از کره جنوبی مسافرت کنند. یی سونشین به عنوان یک پل جادهای عمل میکند و به نام دریاسالار کره نامگذاری شده است. مراحل ساخت این پل از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ طول کشید.
پل عثمان قاضی
پل عثمان قاضی ترکیه در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و یکی از بزرگترین پلهای معلق جهان محسوب میشود که شهر بزرگ استانبول و ازمیر را به هم متصل میکند. این پل در امتداد لبه شرقی دریای مرمره قرار دارد و یکی از بزرگترین پروژههای آزادراه ترکیه محسوب میشود. موضوع قابلتوجه این است که پس از اتمام ساخت پل عثمان قاضی، این مسیر حدود ۸۷ مایل کاهش پیدا میکند.
پل کمربندی بزرگ
اگرچه بیش از ۲۰ سال از زمان احداث پل کمربندی بزرگ میگذرد، این سازه عظیم هنوز هم یکی از بزرگترین پلهای جهان محسوب میشود. پل کمربندی بزرگ برای بهبود تردد در دانمارک طراحی شد و پروژه ساخت آن شامل پل شرقی (پل معلق)، پل غربی و تونل شرقی میشود. دهانه اصلی این پل حدود ۱۶۲۴ متر طول و ۸۳۳ متر ارتفاع دارد و بلندترین نقطه کشور دانمارک بهشمار میرود.
پل Xihoumen
این پل معلق که در مجمع الجزایر ژوشان چین واقع شده است، به عنوان یک پل جادهای عمل میکند و دهانه آن تقریباً ۱۶۵۰ متر است. هنگامی که ساخت پل Xihoumen در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، به عنوان دومین پل معلق بزرگ جهان شناخته شد، اما از آن زمان تاکنون، رتبه آن تغییر کرده است.
پل رودخانه یانگتسه
پل رودخانه یانگتسه که در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد، در شهر استان هوبی چین و روی رودخانه یانگتسه قرار دارد. دهانه اصلی این پل ۱۷۰۰ متر است و به عنوان یک پل معلق دو طبقه عمل میکند. این پل مناطق هانیانگ و ووچانگ را به هم متصل میکند و ترافیک شهری را از طریق رودخانه کاهش میدهد.
پل آکاشیکایکیو
پل معلق آکاشی کای با دهانه مرکزی ۱۹۹۱ متر، در امتداد تنگه آکاشی در غرب مرکز ژاپن گسترده شده است و شهر کوبه ژاپن را به جزیره آواجی متصل میکند. این پل عظیم، بخشی از بزرگراه کوبه-آواجی-ناروتو را تشکیل میدهد و تردد روزانه ۲۳ هزار خودرو را امکانپذیر میکند. آکاشیکایکیو، یکی از بهترین نمونههای مهندسی مدرن است و از برجستهترین آثار معماری ژاپن محسوب میشود.
پل چاناکاله ۱۹۱۵
پل چاناکاله ۱۹۱۵ یک شگفتی مهندسی بهشمار میرود که توانست رکورد طولانیترین پلهای معلق جهان را شکست دهد. این سازه شگفتانگیز که به نام پل تنگه چاناکاله نیز شناخته میشود، طولانیترین دهانه پلهای دنیا را با ۲۰۲۳ متر از آن خود کرده است. چاناکاله ۱۹۱۵ که در شمالغربی ترکیه قرار دارد، تنگه داردانل را در بر میگیرد. این پل در سال ۲۰۲۲ افتتاح شد. چاناکاله ۱۹۱۵ با تلاشهای دو شرکت ترکیه و کره جنوبی احداث و برای ساخت آن ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۸ میلیارد دلار) هزینه شد.
نظر شما