به گزارش خبرنگار ایمنا، جایگاه پژوهش در پیشرفت جامعه به اندازهای اهمیت دارد که باید در دستور کار معلمان، مدیران مدارس و مسؤولان آموزش و پرورش با هدف گسترش و تقویت فرهنگ پژوهش محوری در بین آیندهسازان ایران بیشتر مورد توجه قرار گیرد. برنامههای پژوهشی باید در سنین پایین جامعه مورد توجه باشد تا کودکان و نوجوانان با چگونه فکر کردن و یافتن راه حل برای پاسخ مسئله آشنایی پیدا کنند. پژوهشمحوری در مدارس موجب میشود تا دانشآموزان مهارتهای تفکر همچون و واکاوی تبیین مسائل و آزمون فرضیهها را بیاموزند، همانطور که سوادآموزی در ارتقای تحرک اجتماعی و اقتصادی فرد و افزایش آگاهی کامل و صحیح است، تحقیق و پژوهش، مهارتهای لازم برای زندگی پایه را تسریع میبخشد و یادگیری یک تلاش طول عمر را به وجود میآورد.
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش گام اول در کارهای بنیادین است و باید در تولیدی و کاربردی کردن پژوهشها و سپس اشتغالآفرینی گام برداریم.
وی اظهار کرد: جشنواره جوان خوارزمی، یکی از رویدادهای مهم وزارت آموزش و پرورش است که با همکاری مشترک بنیاد ملی نخبگان و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی در راستای شناسایی طرحها و ایدههای خلاقانه و تقویت روحیه پژوهشگری دانشآموزان فعالیت میکند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پژوهش، یکی از محورهای پیشرفت کشورها است که میتواند زمینه رشد علوم را فراهم آورد که شاخص ارزیابی کشورها در پیشرفت علمی و پژوهشی به ویژه کاربردی است.
وی افزود: عمده این پژوهشهای کاربردی بین سنین ۲۴ تا ۴۰ سال انجام شده و آنچه مهم است، ایجاد زمینه برای تقویت این روحیه پژوهشگری و کار پژوهشی در سنین پایین است.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باید از دوره ابتدایی، زمینه پرسشگری و حل مسئله را تقویت نمائیم تا بتوانیم در آینده زمینه شکوفایی این دانشآموزان را فراهم کنیم.
وی گفت: یکی از بسترهایی که میتواند این روحیه را تقویت کند و کارساز باشد، پژوهشسراهای دانشآموزی است و جشنواره جوان خوارزمی یکی از رویدادهایی است که به این امر کمک میکند.
کاظمی اظهار کرد: در عرصههای علمی در کشور پیشرفتهای خوبی داشتهایم که اینها حاصل تلاشهای دانشآموزان دیروز بود و شما نیز به عنوان دانشمندان آینده این کشور افتخارآفرینی خواهید کرد و ایران را در مسیر تعالی و پیشرفت کمک خواهید کرد.
وی افزود: در کنار توسعه علوم، روحیه خودباوری و امید میتواند زمینه پیشرفت در تمام زمینههای ساحتهای تربیتی را در دانشآموزان رشد دهد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشآموزان در راستای گسترش علوم و پژوهش گام برداشتهاند و در ادامه مسیر توجه به جزئیات در پیشرفت و نوآوری و تولید، اتفاق میافتد، پژوهش گام اول در اقدامات بنیادین است و باید در تولیدی و کاربردی کردن پژوهشها و سپس اشتغالآفرینی گام برداریم.
وی خاطرنشان کرد: امید همه مسئولان و مردم به نوجوانان و جوانان است و در این سالها هم اتفاقات خوب و متنوعی افتاده و کارهای بسیار خوبی را از دانشآموزان مشاهده کردهایم و حتی دانشآموزان کارهای پژوهشی خود را در نمایشگاههای دانشجویی ارائه میکنند و در سال گذشته تعدادی از طرحهای دانشآموزی توسط مراکز شتابدهنده انتخاب شده است.
لازمه تحول در آموزشوپرورش، پژوهش است
محمدرضا نظریان، رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزشوپرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، گفت: اعتقاد ما در رسالتی که برعهده گرفتیم این است که در آموزشوپرورش تحول ایجاد کنیم، اما لازمه این تحول، پژوهش است، هر اقدامی که در راستای تحول انجام میشود، باید قبل از آن و پس از آن بر مبنای پژوهش و ارزشیابی باشد.
وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین به عنوان یک نقشه راه و مسیر روشنگر در اختیار آموزشوپرورش قرار دارد و بیش از یک دهه است که فعالیتهای آموزشوپرورش بر مبنای این سند انجام میشود.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزشوپرورش استان اصفهان افزود: در سند ۱۳۱ راهکار وجود دارد که ۱۳ راهکار مستقیم به بحث تحقیق و پژوهش اشاره میکند. در سند تحول بنیادین یکی از زیرنظامهای اصلی، پژوهش و ارزشیابی است.
وی گفت: اعتقاد ما در رسالتی که برعهده گرفتیم این است که در آموزشوپرورش تحول ایجاد کنیم، اما لازمه این تحول، پژوهش است، هر اقدامی که در راستای تحول انجام میشود باید قبل از آن و پس از آن بر مبنای پژوهش و ارزشیابی باشد.
نظریان اظهار کرد: در سند تحول بنیادین ابزارهای مختلفی در راستای پژوهش ارائه شده است و یکی از این راهکارها منحصر به حیطه شغلی معلم است. اگر قرار است تحولی در آموزشوپرورش رخ دهد، باید از نگاه معلمی باشد که نگاه پژوهشگری به عرصه تعلیم داشته باشد.
وی افزود: معلم باید دانشآموز خلاق و پرسشگر تربیت کند و در راستای تربیت، پژوهشمحوری را در کلاس خود حاکم کند، آغاز این جشنواره از سال گذشته کلید خورد و تعامل خوبی بین دانشگاه و آموزشوپرورش وجود دارد.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزشوپرورش استان اصفهان اظهار کرد: هدف ما این است که از ظرفیتهای پژوهش نومعلمان و دانشجویان برای ارتقای توان آموزشی آنها استفاده کنیم، پژوهش چراغ راه معلم است.
وی خاطرنشان کرد: خلاقیت در سازهها وجود دارد، یکی از ویژگیهای دستسازههای ریاضی این است که بتوانیم در راستای آموزش هر چه سادهتر استفاده کنیم و امید است بتوانیم در نشر آثاری که دریافت شد، برای معلمان مؤثر باشیم.
نظر شما