به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانههای آزاد و شفاف در هر جامعهای از ارکان توسعه و دموکراسی بهشمار میآید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.
روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی همسایگی به وقت عشقآباد» نوشت: یک روز پس از میزبانی ایران از سلطان عمان، تهران روز گذشته میزبان سران یکی دیگر از همسایگان، این بار از شمال بود. روز گذشته قربانقلی بردیمحمداف، رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در رأس هیئتی عالیرتبه به ایران سفر کرد تا به این ترتیب، گام دیگری در مسیر پویایی سیاست همسایگی رقم بخورد.
در این گام تازه که با حضور عالیترین مقام سیاسی این همسایه شمالی، پس از عمان به عنوان همسایه جنوبی برداشته شد، پنج سند همکاری میان دو کشور امضا شد. مقامات دو کشور این اسناد همکاری را که در حوزههای تبادل برق، همکاریهای جامع در زمینههای دیپلماسی و گمرکی و همکاریهای دانشگاهی است، در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد و در حضور آیتالله رئیسی و قربانقلی بردی محمداف امضا کردند. همچنین علاوه بر ملاقات خصوصی سران دو کشور، مذاکرات هیأتهای عالیرتبه دو کشور نیز با حضور سران برگزار شد.
رئیسجمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان که پس از مراسم امضای اسناد برگزار شد، با اشاره به اینکه امضای اسناد همکاری، جلوهای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی است، گفت: روابط خوبی با کشور دوست و برادر ترکمنستان داریم، اما این میزان از روابط کافی نیست و سطح روابط ایران و ترکمنستان میتواند گسترش یابد و مرز دو کشور فرصتی برای همکاریها تلقی میشود.
روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشانههای توافق از مسقط تا وین و واشنگتن» نوشت: سفر دو روزه سلطان عمان به تهران که وزیر خارجه عمان آن را «تاریخی» تعبیر کرد، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هستهای قرار داده است. نشانههای چنین چشماندازی، از تهران تا واشنگتن و از آنجا تا وین و تلآویو آشکار است. مقامهای اسرائیلی که شامه منحصربهفردی در رصد تحرکات سیاست خارجی آمریکا دارند، گفتهاند نگران یک توافق هستهای موقت بین آمریکا و ایران در «روزها و هفتههای آینده» هستند.
در واشنگتن، بحثها درباره تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن مجدداً بالا گرفته و در وین، خبرهایی درباره کم شدن اختلافات ایران و آژانس بر سر پروندههای مورد اختلاف مطرح است و سرانجام، مثل همیشه در تهران، ناظران اقتصادی، کاهش قیمت ارز را نشانه واکنش هوشمند بازار به تحولات سیاست خارجی ارزیابی میکنند.
هیثم بنطارق آل سعید، سلطان عمان بدون صحبت کردن درباره چالش هستهای بین ایران و غرب، به سفر دو روزه خود پایان داد و تهران را ترک کرد. صحبت نکردن او درباره چالش هستهای، بیش از آنکه نشانه روی میز نبودن این چالش در سفر او به تهران باشد، شک و گمانها را در این باره تقویت کرده که میانجی عمانی نخواسته مهمترین دستور کار سفر خود را به تهران از وضعیت محرمانهای که مدتی است دچار آن شده، خارج کند.
روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهران بنبست ندارد» نوشت: علی رغم برخی انتقادها به نظر میرسد در دوران مدیریت زاکانی بر کلان شهر تهران چرخ بسیاری از پروژههای بر زمین مانده شهری از قبیل بزرگراهها و پروژههای عمرانی به حرکت در آمده است، از طرفی شهر در بعد کارهای فرهنگی و محیط شهری نیز میرود تا رنگ و بوی جدیدی گیرد.
شهرداری که تا پیش از شهریور، دو سال و نیم در تنش مالی بود و برای پرداخت حقوق، پول قرض میگرفتند، ظرف یک هفته از تنش مالی خارج شد. ما در این ۲۱ ماه یک روز با تنش مالی به عنوان گلوگاه رو به رو نبودیم و دو بزرگراه و یک آزادراه و پروژههای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهر در این مدت فعال شده است؛ چون شهر را ناقص میبینند سوالات نادرست میکنند، لذا در این ۲۱ ماه کارنامه شفافی در حوزه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و کالبدی و سختافزاری وجود دارد.
تهران بنبست ندارد، در تهران از نظر مردم ترافیک بالاترین معضل است و آلودگی هوا و بدمسکنی در جایگاههای بعدی قرار دارند اما از نگاه داخلی شهرداری، بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی و مسئله منابع مالی و فربه بودن بیش از حد و نبود تناسب رشد، مجموعه را به عنوان سازمان هدفمند در گذشته در کنار هم قرار نداده است و جهتگیری درست که ما را به سمتی ببرد که تحول قابل ارزیابی باشد، وجود نداشته است.
هرکسی که از شهرداری چیزی را برده از گلوی او بیرون خواهیم کشید، سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان از داراییها بازگشت که عدد بزرگی است؛ کل بودجه پارسال ۳۷ هزار میلیارد تومان بود و با این وجود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای آینده شهر به شهرداری بازگشت.
روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قانونی برای عدالت انتخاباتی» نوشت: بهارستانیها در نشست علنی روز یکشنبه – ۷ خرداد - مجلس، استفاده از مدل انتخابات تناسبی برای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران را با ۱۶۱ رأی موافق برای نخستین بار تصویب کردند. آنها پیش از این نیز طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را بررسی و برخی از بندهای آن را تصویب کرده بودند. اگر چه آن زمان در بین موارد مصوب تغییری از مدل انتخاباتی به چشم نمیخورد اما مجلس چند روز بعد، با الحاق یک ماده به طرح پیشین، مصوبه خود را کامل و مزیتهای فرمول تناسبی را به نظام انتخاباتی کشور وارد کرد.
بر اساس این مصوبه، برای شروع، انتخابات مجلس تنها در یک حوزه انتخابیه بزرگ یعنی تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات که دارای ۳۰ کرسی نمایندگی است، بر اساس مدل تناسبی برگزار میشود. طبق مصوبه مجلس نامزدهای انتخابات میتوانند به صورت لیستی و انفرادی در انتخابات مجلس تهران حضور یابند. هر نامزد تنها حق حضور در یک لیست را خواهد داشت. همچنین لیستهای انتخاباتی باز بوده و مردم به تشخیص خود به نامزدهای مورد علاقه از لیستهای مختلف رأی خواهند داد. با پایان رأیگیری، مجموع آرای نامزدهای هر لیست در قیاس با مجموع آرای کلیه لیستها، نسبت آرای اخذشده توسط آن لیست را مشخص خواهد کرد. بر مبنای نسبت آرای لیست، تعداد کرسیهای هر لیست مشخص خواهد شد. با مشخص شدن تعداد کرسیهای اختصاصیافته به فهرستها، نفرات حائز بیشترین رأی در هر فهرست تا سقف سهم آن فهرست وارد مجلس خواهند شد. همچنین اگر نامزد منفردی جزو ۳۰ نفر اول تهران باشد به عنوان منتخب به مجلس راه خواهد یافت و کرسیهای باقیمانده بین فهرستهای انتخاباتی توزیع خواهد شد.
روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصر امام رضاییها» نوشت: عدالت به عنوان حقیقتی الهی و نه به عنوان ماهیتی دنیوی و قراردادی در تمدن نوین اسلامی مورد توجه است و به نوعی عدالت الهی سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است.
در سپهر تمدن نوین اسلامی، ظلم و ستم جایی ندارد و وظیفه هر انسان متعهد به آرمان تمدن اسلامی و استقرار عدالت این است که تمام همت خود را برای ریشهکنی تمام اشکال ظلم و تبعیض اجتماعی به خدمت بگیرد، البته در عین حال که برای برقراری عدالت تلاش میکنیم، لازم است اهمیت حقوق فردی و اجتماعی را نیز به خاطر بسپاریم.
تمدن نوین اسلامی اذعان میدارد که هر فرد حق کرامت و احترام دارد و این مهم بدون ایجاد جامعهای که بر ارزشهای والای انسانی همچون راستگویی، صداقت و سلامت گفتار استوار باشد، مقدور نیست و تنها از طریق چنین ارزشهایی است که میتوانیم از جهانی عادلانه و عاری از ستم و تبعیض برخوردار باشیم.
امروز سرنوشت مردم جهان بیش از هر زمان دیگری در هر دو جهان فیزیکی و مجازی به یکدیگر وابسته است، هم عدالت و هم ظلم به ویژه در شرایط جهانی شدن و پیدایش و گسترش فضای مجازی، به امری سرایتپذیر، فراگیر و یکپارچه در ابعاد جهانی تبدیل شده است.
برقراری عدالت و رفع ظلم مسئولیت جمعی یکایک انسانها در سراسر جهان است و مهمتر اینکه تنها از طریق تلاشهای هماهنگ و نظاممند میتوانیم امیدوار باشیم که جهان آرمانی مهدوی که جهانی عادلانه و منصفانه برای تمام افراد خواهد بود، محقق شود.
نظر شما