به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا فاطمی امین در شهریورماه ۱۴۰۰ با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سمت وزیر صمت دولت سیزدهم منصوب شد.
مسائل حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله وضعیت بازار خودرو، محیط کسب و کار و لوازم خانگی منجر به کلید خوردن استیضاح وی شد و در تاریخ دهم آبان ماه ۱۴۰۱، جلسه استیضاح وی برگزار شد. در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وی را در صمت خود ابقاء کردند.
بار دیگر در اردیبهشتماه ۱۴۰۲، وزارت صمت از طرف احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی به رشوه دادن به نمایندگان متهم شد که به گفته وی ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. تعداد دیگری از نمایندگان مجلس از جمله احمد رسولی نژاد نیز اعلام کردند فاطمی امین در استیضاح قبلی خود با تحویل دهها خودرو شاسی بلند به برخی از نمایندگان رأی مثبت آنها را جلب کرده است. البته این اتهامات از طرف فاطمی امین و هیئت رئیسه مجلس رد شد و رئیس جمهور نیز از وی دفاع کرد.
در نهایت در دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، فاطمی امین در جلسه استیضاح، از سمت خود برکنار شد که عمده دلیل آن مسائل حوزه خودرو بود. افزایش قابل توجه قیمت و کاهش قیمت خودروها از جمله انتقاداتی است که به وی وارد شد. حتی وعده حذف قرعه کشیهای خودرو که وی بر آن تاکید داشت نیز عملی نشد و در این دوره از وزارت صمت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو راه اندازی شد. افزایش تیراژ خودرو در سال ۱۴۰۰ نیز از جمله وعدههای فاطمی امین بود که با افت سه درصدی تولید نسبت به سال پیش از آن این وعده کوتاه مدت وزیر محقق نشد.
وی همچنین در فروردین ماه ۱۴۰۱ وعده واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی را مطرح کرد که این وعده نیز به مجموع وعدههای محقق نشده وی اضافه شد.
پس از برکناری از وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین با حکم آیت الله رئیسی به عنوان مشاور رئیسجمهور در نظارت بر روند اجرای طرحهای تولیدی منصوب شد.
اکنون با گذشت یک ماه از برکناری وزیر صمت، در حاشیه جلسه علنی امروز _سه شنبه نهم خردادماه_ مجلس شورای اسلامی بنابر اعلام سید محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس علی آبادی، قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شود. وی در حال حاضر مدیرعامل شرکت مپنا است.
بیوگرافی عباس علی آبادی
عباس علیآبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. او سابقهٔ ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و اکنون مدیرعامل گروه مپنا است.
عباس علیآبادی فارغالتحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاههای صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درونسوز (توربینهای گازی) در دانشگاههای مختلف کشور است.
از جمله سوابق کاری و مدیریتی علیآبادی میتوان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژههای نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریتعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.
از جمله برنامههای او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، بکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاههای نیمه تمام بود. او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به دلیل مشارکت نداشتن بخش خصوص در ساخت نیروگاه، دولت در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد.
سوابق کاری
● فعالیت در جهاد سازندگی
● مشارکت در اجرا و مدیریت پروژههای نیروگاهی کرخه و کارون ۳
● مدیریتعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی
● ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر
● استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی
● مدیرعامل گروه مپنا
● مدیر عامل ایران خودرو
واقعی کردن قیمت برق و بکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر و تکمیل نیروگاههای نیمه تمام از جمله برنامههای او حین داشتن معاونت امور برق وزارت نیرو بود. زمانی که معاونت را بر عهده داشت اعلام کرده بود دولت در امر ساخت نیروگاه، به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه فعال خواهد شد.
عباس علی آبادی از سال ۱۳۸۸ سمت مدیر عامل اجرایی گروه مپنا را عهدهدار شد. در تاریخ ۲۸ مرداد سال ۹۸ نیز به عنوان مدیر عامل ایران خودرو منصوب شد. این تغییر مدیریت باید با رأی اعضای هیأت مدیره ایران خودرو صورت میگرفت در حالی که از سوی سخنگوی دولت مطرح شد.
نظر شما