به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات ساخت و بهرهبرداری از راهآهن میانه-تبریز و دوخطه کردن آن با هدف توسعه زیرساختهای ناوگان ریلی کشور، از سال ۱۳۷۹ در دستور کار قرار گرفت. این مسیر ۲۰۳ کیلومتری زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون بیش از ۱۰ ساعت به طول میانجامد، به چهار تا پنج ساعت کاهش میدهد. علاوه بر این، راهآهن میانه-تبریز یکی از شریانهای اصلی شبکه راهآهن در منطقه شمال غرب کشور است که با تکمیل شدن آن اتصال به ترکیه و اروپا محقق شده است، در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.
ابتدای مسیر این پروژه ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران-تبریز است، در سال ۱۳۹۸، ۱۳۲ کیلومتر از مسیر این پروژه از میانه تا بستانآباد به بهرهبرداری رسید. البته با این افتتاح تغییری در مسیر قطارها ایجاد نشد، چراکه محور ریلی در این منطقه به بنبست میخورد.
در ادامه مسیر، این راهآهن دوخطه باید از از مسیری کوهستانی عبور کرده و با گذر از شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج به ایستگاه تبریز میرسد. تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه و اتصال آن به راه آن نخجوان، ایروان، تفلیس منجر به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه میشود.
در واقع این پروژه نیز یکی از پروژههای ریلی کشور است که میتواند انقلابی در حملونقل ریلی ایجاد کند، چراکه با قرارگیری در شاهراه آذربایجان شرقی، ارتباط ایران با اروپا را تسریع میکند.
در سفر آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی، پروژه راه آهن میانه - تبریز مورد توجه قرار گرفت و برای تکمیل و بهرهبرداری از ایستگاههای بستان آباد و خاوران، ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به این پروژه اختصاص یافت که منجر به تسریع در اجرای این پروژه شد.
وعده وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح پروژه راه آهن تبریز - بستانآباد
اواخر فروردین ماه امسال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه دوربینهای نظارتی در محورهای ارتباطی استان از تأمین قیر مورد نیاز پروژههای راهسازی خبر داد و گفت: خط آهن بستانآباد-تبریز بهزودی افتتاح خواهد شد.
نواقص مسیر ریلی بستان آباد شناسایی شد
سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن بعد از بازدید از پروژه ریلی میانه-بستانآباد-خاوران از احصای نواقص پروژه و برنامهریزی زمانی بلندمدت و میانمدت برای رفع این نواقص، خبر داد.
وی در پایان بازدید یک روزه از آخرین وضعیت پروژه ریلی میانه-بستان آباد - خاوران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: امروز با هدف بررسی آخرین وضعیت محور ریلی میانه - بستان آباد - خاوران، سفر کاری فشرده و مفیدی از ایستگاه خاوران به بستان آباد و سپس میانه و زنجان و قزوین داشتیم و اکنون نیز در مسیر قزوین به تهران هستیم.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: بررسی جزئیات مختلف ایستگاه خاوران و ایستگاههای طول محور همچون بستانآباد، شهریار، زاویه و میانه، وضعیت زیرسازی و روسازی خط بهویژه در پلها و تونلها، وضعیت ترانشههای طول مسیر و موارد مختلفی بود که در این بازدید بررسی شدند و مدیرعامل شرکت ساخت و معاون وی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در قطار حضور داشتند و با هر بار سوار و پیاده شدن ما در توقفهای مختلف قطار ما را همراهی کردند که جای تشکر دارد. ضمن قدردانی از زحمات عزیزان در شرکت ساخت، نقایص پروژه احصا شده و طی جلسه مفصلی که در طول مسیر در قطار داشتیم، برای برطرف شدن هر یک از موارد در کوتاهمدت و میانمدت برنامهریزی زمانی مشخص شد.
مشخصات فنی پروژه ریلی میانه-بستانآباد-تبریز
حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز در حوزه مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی ۵۰۰ متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی ۱۱.۷۰ متر است.
حجم عملیات خاکی راهآهن میانه-تبریز بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتنریزی انجام شده است.
همچنین برای ساخت این خط ریلی ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار رفته است.
بخش اول این راهآهن ۲۰۳ کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستانآباد متصل میشود که این بخش در سال ۱۳۹۸ افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
قطعه اول این پروژه ریلی ۱۰ قطعهای (ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول ۲۸ کیلومتر، قطعه دوم (ایستگاه نقلان) به طول ۲۲ کیلومتر، قطعه سوم (ایستگاه ترکمانچای) به طول ۱۵ کیلومتر، قطعه چهارم به طول ۲۰ کیلومتر، قطعه پنجم (ایستگاه شهریار) به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه ششم (ایستگاه تیکمه داش) به طول ۲۳ کیلومتر در دست بهرهبرداری قرار دارد.
بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، ۴۴ کیلومتر طول دارد که هماکنون به پایان رسیده و در دست افتتاح است.
ایستگاه راهآهن خاوران به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز شناخته میشود.
مساحت ساختمان اصلی آن ۳۶۶۵ مترمربع و مساخت کل ساختمانهای این ایستگاه ۹۰۷۵ متر است.
بخش سوم راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راهآهن تبریز به طول ۲۷ کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق میکند در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
این بخش شامل ایستگاههای ائلگلی، ترمینال و تبریز میشود.
نظر شما