به گزارش ایمنا، بابک عابدین با اشاره به شرایط صنعت چاپ اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ بهگونهای بود که نه تنها صنعت چاپ بلکه صنایع دیگر وابسته به صنعت چاپ هم در یک تلاطم و بیثباتی اقتصادی قرار گرفتند، فشار اقتصادی که در شرایط تحریم به وجود آمده تأثیر قابل توجهی در صنعت چاپ گذاشته و موجب نابسامانی و بیثباتی در قیمتها شده است. در نتیجه سرمایهگذاری برای تولید و فعالیت مولد در صنعت چاپ کاهش پیدا کرد.
وی افزود: در چنین شرایطی وقتی برای کالایی در زنجیره تأمین، تعریف قیمت میکنید و بعد در سیستم تولید هم هزینه قیمتی تعریف میکنید، با نوسان قیمت روزانه، نمیتوان به تأمین مواد اولیه دوباره برای تولید اقدام کرد. ادامهدار شدن این روند، موجب از بین رفت سرمایه در گردش میشود و خواهناخواه موجب کندی و ایجاد مشکل در زمینه نوسازی تجهیزات میشود.
رئیس اتحادیه صادرگنندگان صنعت چاپ تصریح کرد: در همین راستا در سال گذشته با کاهش ۲۰ درصدی سفارشات چاپی روبهرو بودیم. در زمینه سفارشات خارجی نیز مشکلاتی وجود دارد که لازم است به رفع آنها بیندیشیم. در نمایشگاه آینده صنعت چاپ اتفاقات خوبی در زمینه برقراری ارتباط با خریداران رخ داد، با توجه به اینکه عمده خریداران خارجی با نرخ ریالی کار میکنند، برایشان مقرون به صرفه است که سفارشهای خود را به فعالان بازار ایران دهند، از سوی دیگر با توجه به اینکه ما مراودات بانکی نیز نداریم، به نظر میرسد در حال حاضر از همین مسیر باید فعالیت کرد.
به گفته عابدین، صادرات صنعت چاپ ایران امروز بیشتر صادرات رسمی است، بیشترین حجم آن نیز در زمینه مواد پلیمری است که ما در ایران مزیت نسبی تولید آن را داریم. ما مزیت صادراتی لفافهای انعطافپذیر با ارزش افزوده چاپ و بستهبندی را داریم که بیشترین صادرات ما در کشور در این زمینه است و به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و قزاقستان صادر میشود. با این حال ما تنها پنج درصد از بازار خاورمیانه را در دست داریم، در حالی که ترکیه ۵۰ درصد این بازار را دارد.
وی با اشاره به واردات محصولات چاپی نیز گفت: واردات ما از نظر کالای چاپی کاهش داشته است، توان تولید این کالاها و تبدیل مواد اولیه و واسطهای به محصول تمام شده در ایران طی ۱۰ سال گذشته افزایش بسیاری داشته است، در بخش تولید لیبلها خطوط تولیدی لیبل که وارد کشور شد، بازار جدیدی برای تأمین مواد اولیه ایجاد کردند.
رئیس نمایشگاه آینده صنعت چاپ ایران، با اشاره به نخستین نمایشگاه آینده صنعت چاپ که دی ماه در تهران برگزار شد، گفت: نمایشگاههای آینده چاپ ایران با هدف برندسازی بینالمللی در منطقه و فرامنطقه و به عنوان نمایشگاه و رویداد تخصصی صنعت چاپ طراحی شده است، هدف ما این است که این نمایشگاه را به عنوان یک برند بینالمللی در ایران پیش ببریم، همه نمایشگاههای تخصصی هر کدام در جایگاه خود میتوانند به معرفی صنایع مختلف در صنعت چاپ و بسته بندی در منطقه و حوزه بینالمللی کمک کنند.
عابدین ادامه داد: با این رویکرد، هدفگذاری برگزاری دوره دوم نمایشگاه انجام شده و تلاش خواهیم کرد که نمایشگاه در دوران آتی بتواند به ارائه توانمندیها و انتقال دانش و ارائه ماشینآلات ایرانی در منطقه و معرفی ایران به جامعه بینالمللی بپردازد که این خود، موجب رشد سرمایهگذاری در صنعت چاپ ایران خواهد شد. با این هدف زمینه حضور بیشتر مجموعههای دارای ماشین آلات و تجهیزات تولیدی صنعت چاپ و بستهبندی را فراهم کردیم، در این راستا ظرفیت نمایشگاهی در دوره دوم برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران تا ۱۱ هزار متر مربع افزایش یافت.
وی تصریح کرد: دیدگاه ما این است که این نمایشگاه را تبدیل به یک پلتفرم حرفهای با ساز و کارهای نوین کنیم تا بستری بینالمللی برای صنعت چاپ و بسته بندی ایران باشد، همچنین با نگاه به آینده که همراه با امید و حرکت رو به جلوست، به برندسازی این نمایشگاه در جامعه بینالمللی بپردازیم، تا بتوانیم در آینده در جایگاهی که در نمایشگاههای بینالمللی داریم بتوانیم به معرفی محصولات ایرانی بپردازیم. مختصات جغرافیایی ایران با توجه به داشتن مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای همسایه این زمینه را فراهم میکند که شاهد روند توسعه پایدار در روابط تجاری و اقتصادی فعالان سایر کشورها با یکدیگر باشیم.
رئیس نمایشگاه آینده صنعت چاپ ایران دور نخست نمایشگاه را به دلیل اینکه هنوز شناختی روی آن وجود نداشت، رویدادمحور دانست و گفت: با این حال بیشتر از ۹۰ درصد بازدیدکنندگان از مدیران و تصمیمگیران صنعت چاپ و بستهبندی بودند. خوشبختانه نتیجه نظرسنجیها و گزارشهای به دست آمده نشان داد که نمایشگاه در نخستین گام خود عملکرد موفقیتآمیز داشته است و حاصل آن ثبت آمار شش هزار بازدیدکننده از ۱۹ استان کشور و ۹ کشور خارجی بود که به مبادلات و عقد قراردادهای داخلی و خارجی متعددی انجامید.
عابدین گفت: دومین دوره از نمایشگاه آینده چاپ ایران از بیستوهفتم تا سیام تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاههای بینالمللی بازار بزرگ ایران (ایران مال) برگزار میشود، در این دوره ظرفیت جانمایی ماشینسازان و عرضهکنندگان ماشینآلات چاپ و بستهبندی به شکل اختصاصی فراهم شده است.
منبع: تسنیم
نظر شما