به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوئد در حال آمادهسازی یک نوع زیرساخت منحصربهفرد است که بهاحتمال زیاد در آینده طرز فکر بشر را در مورد حملونقل و جابهجایی تغییر میدهد. این زیرساخت یک جاده الکترونیکی است که وسایلنقلیه برقی را هنگام رانندگی در آن شارژ میکند. این جاده ۲۰ کیلومتری که بهعنوان نخستین اتوبان دائمی الکترونیکی جهان شناخته میشود، E20 نام دارد و در منطقهای میان سه شهر بزرگ سوئد یعنی استکهلم، گوتنبرگ و مالمو قرار گرفته است.
جاده یادشده دو شهر مرکزی این کشور یعنی هالسبرگ و اوربرو را به یکدیگر متصل میکند. دلیل چنین انتخابی برای احداث جاده جدید این است که بخش بزرگی از جمعیت سوئد در فاصله سه ساعتی از اوربرو سکونت دارند و ۶۰ درصد از شرکتهای این کشور در شعاع ۲۰ مایلی هالسبرگ واقع شده است. بنابراین منطقه منتخب پتانسیل بالایی برای گسترش جادههای الکترونیکی در مقیاس بزرگ دارد.
سوئد در گذشته با ایجاد جادههای الکترونیکی کوتاه، مناسب بودن چنین طرحهایی را آزموده است، با این حال بزرگراه فعلی فراتر از یک پروژه پیش خواهد رفت، زیرا قرار است به یک قطعه ثابت و بخشی از یک شبکه سههزار کیلومتری از جادههای الکترونیکی تبدیل شود که تا سال ۲۰۳۵ در سوئد ایجاد خواهد شد.
محققان دانشگاه فناوری چالمرز خاطرنشان کردند که همه جادههای سوئد نیازی به برقرسانی ندارند و این اقدام تنها برای ۲۵ درصد از آنها پیادهسازی خواهد شد تا با ایجاد سیستم کارآمدتر، تغییرات واقعی ایجاد کند.
جاده الکترونیکی جدید سوئد به احتمال زیاد توسط خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما هدف اصلی آن تسهیل تردد کامیونهای باری و وسایلنقلیه سنگین است که با توجه به اندازه و ظرفیت خود، برای کار کردن به باتریهای بسیار بزرگتری نیاز دارند. این امر به نوبه خود آنها را گرانتر و شارژ کردنشان را طولانیتر میکند.
جادههایی همچون جاده الکترونیکی یادشده بهعنوان شارژ پویا شناخته میشود که به معنی وجود امکان شارژ حین حرکت است. این امر حداقل دو مزیت سریع دارد که باعث میشود کامیونها و حملونقل بار از ایستگاههای شارژ ثابت مستقل شود و انعطافپذیری و بهینهسازی بیشتری پیدا کند. از سوی دیگر به عقیده کارشناسان به ارزانتر شدن تولید این خودروها منجر میشود، زیرا دیگر به باتریهای بزرگی نیاز ندارند.
سوئد در حال حاضر برای تکمیل جاده جدید ضربالاجل تعیین کرده، اما نحوه شارژ خودروها در آن هنوز مشخص نشده است و کارشناسان در حال بررسی مزایا و معایب سه گزینه موجود هستند. این گزینهها شامل شبکه بالاسری کاتناری (Overhead Catenary System)، شارژ رسانا و شارژ القایی میشود.
شبکه بالاسری کاتناری از سیمهای سقفی برای تأمین برق نوع خاصی از اتوبوس یا تراموا استفاده میکند، بنابراین تنها برای وسایلنقلیه سنگین قابل استفاده است. شارژ رسانا برای هر دو نوع وسایلنقلیه سنگین و خودروهای شخصی قابل استفاده است، اما تا زمانی که یک سیستم رسانایی مانند ریل وجود داشته باشد. در این سیستم وسایلنقلیه از طریق یک اهرم پایینتر شارژ میشوند که با ریل تماس برقرار میکند و در نهایت شارژ القایی که در آن تجهیزات ویژه مدفون زیر جاده برق را به یک سیمپیچ در خودروی الکتریکی میفرستند و سیمپیچ از آن برای شارژ باتری استفاده میکند.
نظر شما