«سلام همسایه» از طرح‌های ارزشمند شهرداری اصفهان است

کارشناس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طرح ارزشمند «سلام همسایه» از جمله طرح‌های ارزشمند شهرداری اصفهان در جهت بهره مندی از سرمایه‌های مالی، انسانی و نمادین شهر برای تبدیل به سرمایه اجتماعی و معنوی و ارتقای آن است.

علی آقابابا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرمایه‌های هر سازمان و جامعه‌ای شامل پنج دسته سرمایه مالی (پول و امکانات و تجهیزات)، سرمایه انسانی (کمیت و کیفیت و تخصص افراد سیستم)، سرمایه نمادین یا فرهنگی (افراد و اماکن برجسته یا شاخص، برند مجموعه)، سرمایه اجتماعی (میزان انسجام، میزان اعتماد متقابل و میزان مشارکت داوطلبانه اعضا در راستای اهداف) و سرمایه معنوی (میزان رعایت اخلاقیات در بین مردم، میزان دین‌داری، احساس خوشبختی می‌شوند.

وی ادامه داد: که این پنج سرمایه از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند که می‌توان به تبدیل‌شدن سرمایه‌ها به یکدیگر و زیست مطلوب و رضایت‌بخش شهروندان آن جامعه اشاره کرد.

اصفهان شهر سرمایه‌های پنهان

کارشناس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور بابیان اینکه اصفهان در عرصه سرمایه‌های مالی؛ انسانی و نمادین یکی از شهرهای برخوردار کشور است.، تصریح کرد: سابقه تاریخی و تمدنی، اماکن تاریخی و مذهبی، رجال بزرگ مذهبی، شهیدان والامقام کثیر، مشاهیر برجسته هنری، مرکز و صاحب یکی از سه مکتب اخلاقی (روایی) از ظرفیت‌های بزرگ اصفهان است.

وی اضافه کرد: اما پرسش اصلی که درباره شهر اصفهان مطرح می‌شود این است که آیا وضعیت شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی این شهر (اعتیاد، طلاق، خشونت، دزدی و…) و نیز رفتارهای دیگر خواهانه (سرمایه اجتماعی) میزان رعایت حجاب، انجام مناسک دینی و رفتارهای ارزشی و اخلاقی (صداقت، وفای به عهد، رفتارهای ایثارگرانه و…) متناسب با سرمایه‌های دیگر است؟

آقابابا افزود: در راستای تناسب سرمایه‌های مالی، معنوی، انسانی و نمادین شهر اصفهان با وضعیت شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی به دست‌اندرکاران شهری پیشنهاد می‌شود که این چارچوب نظری ملاک عمل فعالیت‌های ادارات و شهرداری قرار گیرد از طرفی باید ارزیابی مستمر شاخص‌های این پنج سرمایه به‌ویژه سرمایه‌های اجتماعی و نمادین توسط مرکز مطالعات شهرداری بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای تدوین و اجرای راهکارهایی برای ارتقای سرمایه اجتماعی و معنوی از طریق بهره‌مندی و تبدیل سرمایه‌های دیگر موجود، برای محقق شدن این مهم لازم و ضروری است.

ارزشمند بودن طرح اصفهان شهر سرمایه‌های پنهان

کارشناس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طرح ارزشمند «سلام همسایه» توسط مساجد ازجمله طرح‌های ارزشمند شهرداری اصفهان در جهت بهره‌مندی از سرمایه‌های مالی، انسانی و نمادین شهر برای تبدیل به سرمایه اجتماعی و معنوی و ارتقای آن است.

وی افزود: این طرح باهدف ترتیب، تشویق و جلب مراکز تجاری و مسکونی مجاور مساجد برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد اجرایی می‌شود.

کد خبر 660151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.