زینب حسینی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چرایی و چیستی اثرگذاری آئینها و مناظر آئینی بر ادراک منظر و بررسی مشخصههای مختلف منظر آئینی و نمودهای آن در شهرها و روستاها از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: دو مشخصه اصلی طبیعتگرایی و جمعگرایی مناظر آئینی به شکل الگوی کالبدی و معنایی مشترک بر تعامل ایرانیان با محیط پیرامونی تأثیر گذاشته است.
این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: چگونگی اثرگذاری مناظر آئینی در استانهای مختلف باید در قالب نقاط عطف منظرین و عملکردهای متفاوت دیده شود که گاه به شکل فضاهایی مستقل در بستر طبیعی دیده میشود و گاه در متن شهرها، روستاها و در پیوند تنگاتنگ با سایر فضاها شکل میگیرد و بر نحوه ادراک و شناخت منظر اثر میگذارد.
حسینی اضافه کرد: هدف از ارتقای کیفیت فضاهای شهری به دنبال تبیین نحوه تعامل مراسم و مناسک آئینی به ویژه مراسم مذهبی ایام محرم و صفر تعیین عامل هویتی، فرهنگی و پایداری شیعیان با ساختار کالبدی فضای شهری و رابطه متقابل آنها است.
وی اضافه کرد: این مراسم به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ساختار شهرها از دیرباز مطرح بوده است، ساختار مراسم عامل ایجاد نوعی پیوند میان انسان، کالبد، تاریخ و فضا است.
این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: درک نادرست و توجه نداشتن کافی به ساختوسازهای شهری منجر به ازهمگسیختگی ساخت اجتماعی از ساخت کالبدی-فضایی و از دست رفتن سرمایههای هویتی-مذهبی و شکلگیری فضاهای نامطلوب شهری شده است.
این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: فرآیند استحمام فراتر از یک مکان و به تبع آن فعالیتی مرتبط با بهداشت فردی و عمومی در شکل سنتی خود در جامعه ایرانی یک فعالیت جمعی بوده است که رفتهرفته و بر اثر ورود ذهنیت انسان به یک فضای جمعی معمارانه در طول زمان مشمول قاعده عینی-ذهنی شده است.
حسینی گفت: بر اثر ارتباط اجتماعی، باورهای مذهبی و نفوذ جامعه طبقاتی، سنتهای فرهنگی به پدیدهای فراتر از فعالیت جمعی، عملی و شخصی یا مربوط به گروه اجتماعی خاص بدل شده است و ضمن احاطه بر همه این گروهها به دلیل سپری شدن بخش قابل توجهی از زمان، مردم جامعه سنتی در این کالبد و ریشه یافتن این بنا در شهر، محلات، کویها و برزنها در بازه زمانی طولانی از تاریخ زیست انسان، وجهی ناخودآگاه با عرف و باورهای مذهبی به خود گرفت و به شکل یک آئین اجتماعی درآمد؛ لذا توجه به آئینها نباید مغفول بماند زیرا انسان با تمام نیازهایش حائز اهمیت است.
نظر شما