به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ساعت ۱۵ وارد مسجد جامع اصفهان میشوم، از مأمور بلیط فروشی ابتدای ورودی سراغ «ورکشاپ خط» را میگیرم، به سمت شبستان راهنماییام میکند.
به جز گروهی گردشگر چشم بادامی فردی در ورودی شبستان نیست، آفتاب کم جان و باد ملایم حال و هوای مسجد را دلنشینتر کرده.
در ایوان روبهرو تعدادی از خوشنویسان مشغول خطاطی هستند، به سراغ یکی از این خوشنویسان میروم، خود را این گونه معرفی میکند: علی خیری حبیبآبادی، خوشنویس خط نستعلیق، دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مفتخر به کسب درجه طوبی زرین جشنواره بینالمللی هنر تجسمی فجر در سال ۱۳۹۲ هستم و بیش از ۶۰ عنوان ملی و بینالمللی در رشته نستعلیق را کسب کردهام، در این حوزه بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت دارم.
وی ادامه میدهد: این برنامه به صورت ورکشاپ با حضور تعدادی از اساتید برتر خوشنویسی برگزار شده و هرکدام کارنامه درخشانی در سطح ملی و بینالمللی دارند، در این جمع با اساتیدی همچون، سید محمدفاتح نطنزی که از اساتید به نام خط شکسته ایران است و تخصص اصلی او غبارنویسی است، استاد مجتبی شریفی که ایشان هم مانند استاد نطنزی دارای درجه طوبی زرین جشنواره فجر است، در استان اصفهان سه نفر هستیم که درجه طوبی زرین جشنواره فجر را کسب کردهایم.
خیری به دیگر خوشنویسان همراهش در این رویداد اشاره میکند: استاد شریفی که ید طولایی در خط نستعلیق به خصوص رشته سیاه مشق دارد، همچنین افتخار داریم در خدمت دو نفر از اساتید طراز اول خط نسخ ایران عذرا عبداللهپور که هنرمند اصفهانی و جز بهترینهای کشور است و الهام میرطلایی از اساتید بزرگ خط نسخ که از شهرضا همراه ما است و در بیشتر جشنوارههایی که در دو دهه اخیر برگزار شده جز نفرات برتر بوده، احمد احمدی استاد خط نستعلیق و جز نابترین اساتید چلیپا نویس خط نستعلیق ایران است و همچنین در خدمت استاد حسین گلشنی سرپرست انجمن خوشنویسان استان اصفهان هم هستیم، ایشان نیز در خط شکسته تبحر بالایی دارد.
این هنرمند میگوید: باید به کمک این اساتید بیش از پیش خوشنویسی را به نسل امروز معرفی کنیم تا این هنر ارزشمند که بالاترین هنر مکتوب ایران از بعد بصری است و در هیچ فرهنگی در دنیا نظیر آن وجود ندارد به همه معرفی شود، در کشورهای جنوب شرقی آسیا که فعالیت خوشنویسی دارند، این خطوط حد مشخصی دارد و بیش از آن ظرفیت رشد ندارد اما خطوطی مثل نستعلیق که به عروس خطوط اسلامی معروف است به غایت زیبا و دارای مهندسی بر مبنای اصول هنر تجمسی است و ذوق و سلیقه ایرانی در آن مشهود است.
رفته رفته تعداد بازدیدکنندگان بیشتر میشود، آسمان مسجد ابری میشود بادی که تا چند دقیقه پیش ملایم بود با شدت بیشتری میوزد و گرد و خاک به پا میکند، کاغذهای خوشنویسی را به هم میزند، همه مجبور میشوند بساط خطاطی را جمع کنند و به محراب انتقال دهند تا از باد در امان باشند.
سراغ مسئولین برگزاری این رویداد را میگیرم، سید هدا محمدی، مدیر اداره فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری منطقه ۳ اصفهان را معرفی میکنند و در خصوص این رویداد میگوید: این برنامه به همت اداره فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان برگزار میشود، هدف اصلی آشنایی با مباحث و آثار خوشنویسی است و اکثر هنرمندان که حضور دارند از اساتید بینالمللی رشته خوشنویسی هستند، در نظر داریم که این رویداد در مناسبتهای مختلف تکرار شود تا این هنر به دست فراموشی سپرده نشود.
وی با اشاره به استقبال خوب علاقمندان از این رویداد ادامه میدهد: از این برنامه استقبال خوبی صورت گرفت ضمن اینکه در نظر داشتیم کسانی که واقعاً علاقمند به خوشنویسی هستند به این رویداد دعوت شوند که با استقبال اساتید و دانشجویان مواجه شد.
محمدی در خصوص علت انتخاب این مکان میگوید: در دورههای مختلف در اصفهان هنرمندان زیادی داشتیم که در دوران صفوی اهمیت زیادی به هنر داده میشد، خطاطان بزرگی مانند استاد امامی و علیرضا عباسی در آن دوره بودند، اساتید خطاطی در مساجد مختلف و تخت فولاد خطاطیهای نفیسی به جا گذاشتند، مسجد جامع اصفهان مکان با ارزشی است که به تنهایی موزه معماری و خطاطی است، از این جهت که تمام خطاطها در دوران مختلف در این مکان خطاطی کردهاند، ارزش این بنا باعث شد تا رویداد خطاطی را در این موزه و در دو قسمت صفه استاد و صفه ساحل برگزار کنیم.
نظر شما