زینب حسینی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیشتر تحقیقات نوین مرتبط با توسعه شهری در قلمروی معماری، شهرسازی و گرافیک محیطی نشان از آن دارد که یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در سیمای شهری، مبلمان آن است.
وی افزود: علائم و سازههای گرافیکی و محیطی نقش مؤثری در القای هویت و تقویت حس مکان به وجود میآورد و انسان ناخواسته به هویت و موجودیت فضا پی میبرد، برخورداری محیط از طراحی مناسب باعث آرامش و شکوفا شدن خلاقیت و حرکتهای مثبت خواهد شد که در نهایت به پیشرفت میانجامد.
این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: هنرمندان تلاش کردند مشکلات ناشی از ارتباطات اجتماعی انسانها در محیطهای مختلف را به وسیله علائم، نشانهها، شکلها و رنگها حل کنند، باید اقرار کرد که عناصر زیبا به عنوان مهمترین عامل فضاسازی و مبلمان شهری در بعضی از جوامع معاصر مورد کمتوجهی و در مواردی بیتوجهی قرار گرفته است.
حسینی اضافه کرد: حضور نامنظم بعضی عناصر به عنوان ارزشهای زیباشناسانه باعث آشفتگی بصری برای مخاطبان شده است، یکی از این موارد تابلوی فروشگاهها است که با ناهماهنگی منجر به شلوغی بصری میشود و هدف اصلی طراحی شهری را که ایجاد آرامش بصری است، به طور کامل نقض میکند.
وی تاکید کرد: جایگاه مبلمان شهری، طراحی تابلوی فروشگاهها و نقشی که میتواند در ارتقای کیفیت سیمای شهر داشته باشد، قابل بررسی و دقت در طراحی تابلوهای فروشگاهها به منظور ارتقای سیمای شهر از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این کارشناس شهرسازی ادامه داد: در راستای تحقق این مهم پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است که قابلیت تعمیم به شهرهای دیگر را نیز دارد و میتوان از آن بهره گرفت.
حسینی تصریح کرد: با گسترش فزاینده شهرنشینی، افزایش جمعیت شهرنشینان و مشکلات ناشی از آن، فراهم آوردن امکاناتی برای رفاه حال شهروندان بیش از پیش ضروری است؛ لذا امروزه اهمیت و نقش مبلمان شهری در خدماترسانی و زیباسازی شهر بر هیچکس پوشیده نیست و مبلمان شهری از اجزای ضروری و جداییناپذیر شهرها محسوب میشود.
وی گفت: شهرها از فضاهای مختلفی تشکیل میشود که هرکدام از آنها برای حمایت و تسهیل بعضی از فعالیتهای فردی و اجتماعی و ایجاد معانی که شهروندان به آنها نیاز دارند، شکل میگیرد.
نظر شما