به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولان شهر اشتوتگارت برای تغییر فضای شهر در جهت مثبت به نفع شهروندان، طرح جدیدی را در پیش گرفتهاند که دارای مجموعهای از اقدامات با تمرکز بر آرامسازی ترافیک و ارائه راههای بیشتری به مردم برای تردد در شهر فارغ از استفاده از خودروهای شخصی است که از الگوی «سوپربلوک» بارسلونا الهام گرفته است. این طرح همچنین اهدافی اقلیم خنثی را که شهر باید تا سال ۲۰۳۵ به آن دست یابد، مشخص میکند.
سوپربلوک که به عنوان Superilla نیز شناخته میشود، ایدهای از شهردار بارسلونا بود که اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این مفهوم بر سازماندهی مجدد ترافیک در مناطق خاصی از شهر برای ایجاد فضای عمومی بیشتر با خیابانهای آرام و امن برای کافهها و فضای سبز تمرکز دارد.
بارسلونا بهطور منحصربهفردی برای اجرای این مفهوم، مناسب بود زیرا بخشهای بزرگی از شهر در امتداد یک شبکه بلوک یکنواخت ساخته شده و در واقع شهر به طور کاملاً منظم، پیکربندی شده است.
این نوع طراحی به شهروندان اجازه میدهد تا از محیط خیابانها به عنوان زمین بازی، مکان ملاقات، میدان و هر عنصر مفید فضای شهری استفاده کنند. این مناطق شاهد ترافیک، آلودگی و سروصدای کمتری است و همین امر کیفیت زندگی شهروندان را بالا میبرد.
این نوع توسعه تا حدی برای اشتوتگارت نیز امکانپذیر است هرچند که در یک دره قرار دارد و تپههای مجاور را در بافت شهری خود میگنجاند.
فلیکس مارکر از دفتر برنامهریزی شهری و مسکن اشتوتگارت در بیانیهای مطبوعاتی توضیح داد که این ابتکار واکنشهای متفاوتی را در بر خواهد داشت. مسئولان شهری قصد دارند در آینده تغییراتی را در فضای کلی شهر به وجود بیاورند که شامل موارد زیر است:
- ترویج درونوجهی شامل پوشش یک مسیر با چندین وسیله حملونقل
- گسترش و بهبود حملونقل عمومی محلی
- تغییر روش تردد مسافران به سمت وسایل حملونقل سازگار با محیط زیست
- برگزاری مسابقهای برای طراحی مجدد جادهها در سال ۲۰۲۴
- بازطراحی محلات طبق اصل سوپربلوکهای بارسلونا
- افزایش بودجه دوچرخه به ۴۰ یورو برای هر شهروند
- ایجاد ۲۰ مسیر دوچرخهسواری تا سال ۲۰۲۵
- محدودیت تولید صدا در شب در تمام مناطق شهر در محدوده امکانات قانونی
- اجازه پارک در پیادهرو فقط در صورتی که عرض باقیمانده پیادهرو دو متر باشد
نظر شما