به گزارش ایمنا، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: مهمترین علت بروز مشکل در خصوص نحوه اجرای «قانون نظام رتبهبندی معلمان» و اشکالات ایجاد شده در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استانها در اسفندماه سال ۱۴۰۱، افزایش هزینهها بالاتر از سقف قانونی و تأخیر در صدور احکام و مشکلاتی از این قبیل بوده است.
تخصیص اسفندماه ادارات کل آموزش و پرورش استانها به همراه علیالحساب رتبهبندی در تاریخ بیستویکم اسفند ۱۴۰۱ به خزانهداری کل کشور ارسال شده و با درخواست وجه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل پرداخت بوده است. اما احکام معلمان دیر صادر شده و آموزش و پرورش در تاریخ بیستوچهارم اسفند یعنی چهار روز مانده به پایان سال اعلام کرد بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.
با توجه به اینکه این مبلغ از سقف قانون بودجه ۱۴۰۱ فراتر رفته، عملاً پرداخت آن خارج از اختیار دولت بوده و به اصلاح قانون نیاز داشت. به عبارت دیگر احکام صادره مربوط به رتبهبندی در اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش، حداقل مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برای سال ۱۴۰۲ نیز حدود هشت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد میکند.
از تاریخ بیستوچهارم اسفند جلسات متعددی در سازمان برنامه و بودجه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و در نهایت با وجود اینکه تخصیص حقوق اسفندماه این دستگاه بیستویکم اسفندماه صادر شده بود، به جهت صدور دیرهنگام احکام که حتی تا بیستوهفتم اسفند ادامه داشته و ارقام درخواستی مازاد بر اعتبار ابلاغی قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده است، مقرر شد حقوق اسفند برابر حقوق بهمن پرداخت شود.
اما در ادامه وزارت آموزش و پرورش از فهرست حقوق ارسالی به خزانهداری کل کشور معوقات را کسر کرده اما از اثرات آن بر دریافتی کارکنان (کسورات بازنشستگی، خدمات درمانی و مالیات) غفلت شده بود. همین موضوع باعث ایجاد اختلال و وقفه در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استانها شد. بهنحوی که دریافتی کارکنان نسبت به سقف بهمنماه کاهش یافته بود.
پیگیری مسیرهای قانونی برای اجرای درست طرح رتبهبندی ادامه دارد
با توجه به حساسیت موضوع، رئیسجمهور از همان ابتدا علاوه بر تأکید بر حل مشکل، بر ریشهیابی موضوع هم تأکید کردند که جلساتی بهتازگی در حضور مقامات ارشد برای این موضوع تشکیل شده است. در این جلسات مشخص شد سازمان برنامه و بودجه در این مسیر قصوری نداشته است و باید برای حل مشکل به دنبال اصلاح قانون و افزایش سقف اعتبارات رتبهبندی رفت.
دولت همچنان اعتقاد دارد نباید طرح خوب رتبهبندی به کام معلمان تلخ شود و باید بر اساس ظرفیتهای قانونی حل مشکل فرهنگیان در دستور کار قرار گیرد.
نظر شما