جاده‌های الکتریکی؛ راهکار بهینه‌سازی مزایای خودروهای برقی

مطالعات جدید حاکی از آن است که ایجاد جاده‌های الکتریکی می‌تواند به کاهش ۷۰ درصدی حجم باتری‌های خودروهای برقی کمک کند و از استرس رانندگان این وسایل‌ نقلیه به‌میزان چشمگیری بکاهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد در مطالعات اخیر خود دریافتند که ساختن «جاده‌های الکتریکی» می‌تواند به کاهش ۷۰ درصدی حجم باتری خودروهای الکتریکی کمک کند و راه را برای استفاده از باتری‌های کوچک‌تر برای خودروهای برقی هموار کند که بخش بزرگی از هزینه‌های یک وسیله نقلیه الکتریکی را در بر بگیرد.

طی این مطالعه چندین کشور از جمله سوئد، دانمارک و آلمان مورد بررسی قرار گرفتند که در حال آزمایش روی امکان استفاده از سیستم جاده‌های الکتریکی (ERS) برای برق‌رسانی به شبکه‌های جاده‌ای هستند. این سیستم وسایل نقلیه متحرک را با حلقه‌های داخل یا کنار جاده یا با سیم‌های معلق بالای وسایل نقلیه، مشابه تراموا و قطار شارژ می‌کند. هر یک از این روش‌ها به این معنی است که وسایل نقلیه برای شارژ نیازی به ثابت ماندن در یک محل و اتصال کابل‌های شارژ به وسیله خود ندارند، در نتیجه نیاز کمتری به باتری‌های بزرگ‌تر وجود دارد.

جاده‌های الکتریکی؛ راهکار بهینه‌سازی مزایای خودروهای برقی

یافته‌های مطالعات محققان سوئدی نشان می‌دهد که شارژ در حال حرکت با ERS می‌تواند به غلبه بر «اضطراب مسافت» رانندگان خودروهای برقی کمک کند، یعنی از نگرانی راننده درباره مسافتی که وسیله نقلیه الکتریکی وی می‌تواند قبل از نیاز باتری به شارژ مجدد طی کند، بکاهد.

محققان دانشگاه فناوری چالمرز از داده‌های ۴۱۲ خودروی سواری برای مطالعه الگوهای رانندگی واقعی در بخش‌های مختلف جاده‌های ملی و اروپایی شهرهای مورد بررسی استفاده کردند و برای محاسبه از داده‌هایی از جمله نیاز به اندازه باتری برای تکمیل کل سفرها با توجه به گزینه‌های شارژ احتمالی (ایستا در مقابل ERS)، الگوهای شارژ و کل هزینه‌ها از جمله زیرساخت‌ها و باتری‌ها بهره بردند.

نتایج این بررسی که در مجله World Electric Vehicle منتشر شد، نشان داد که ترکیبی از جاده‌های الکتریکی در ۲۵ درصد از شلوغ‌ترین جاده‌های ملی و اروپایی و شارژ خانگی بهینه خواهد بود. در این صورت باتری‌ها که بخش بزرگی از هزینه یک خودروی برقی را تشکیل می‌دهند، می‌توانند به‌میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر شوند و در بهترین حالت تنها یک‌سوم اندازه فعلی باشند. این امر نیاز به مواد خام برای باتری‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب یک خودروی الکتریکی برای کاربر ارزان‌تر می‌شود. از دیگر اثرات مثبت جاده‌های الکتریکی نیز این بود که اگر رانندگان خودرو به‌طور کامل به شارژ خانگی متکی نباشند و بخشی از آن را با شارژ الکتریکی جاده‌ها تأمین کنند، اوج مصرف برق کاهش می‌یابد.

کد خبر 650977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.