به گزارش خبرنگار ایمنا، در دل دولتخانه صفوی، در مکانی که روزگاری یکی از منفورترین چهرههای دوران قاجار «ظلالسلطان»، سرا و دولتسرای خود را در آن بنانهاده بود، در روزگار ما مرکزی برای هنر معاصر گشایش یافت. هر چند گشایش آن مرکز هنری در شهری همچون اصفهان که آن را به مهد هنرهای سنتی میشناسند با اماواگرهایی همراه بود، اما آغاز به کار آن از سال ۱۳۷۳ بهویژه فعالیتهای حرفهای آن از سال ۱۳۹۷ باعث شد نهتنها جزو یکی از موزههای هنرهای معاصر کشور مطرح شود، بلکه در سطح بینالمللی نیز شناخته شود.
آری! آنجا «موزه هنرهای معاصر اصفهان» است. یکی از سه موزه هنرهای معاصر در ایران که با هدف معرفی هنرهای معاصر آغاز به کار کرده تا ساحتی باشد برای تعامل هنرمندان این عرصه و نمایش آثار هنرمندان نامدار. این موزه طی سالها فعالیت، توانسته است گنجینهای از آثار هنرمندان کلاسیک و نوگرای ایران و جهان را در خود جای دهد. این سرمایه همیشگی، سرمایه شهروندان اصفهان و ایران خواهد بود.
اهمیت پرداختن به هنر معاصر در شهر اصفهان
مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: «اصفهان، شهره به هنرهای سنتی است اما آنچه در این سالها ذهن جامعه هنری اندیشهورز را به خود مشغول کرده، هنر معاصر است. هنری که بر سرشاخههای سنت میروید و برمدار امروز و اکنون است. هنر معاصر، حامل شیفتگیهای انسانی بسیاری است، حامل شکوه و شهود و شهادتی است بر تاریخ رفته و تاریخ در حال اضمحلال جهانی. هنرمند معاصر، واقعهنگاری است که آنچه هست را نه به شیوه استادان کلاسیک هنر که نمایش طابقالنعلباالنعل واقعیت بود که زندگی را تفسیر و تصویر میکند.
وی افزود: مخاطب، جهانی برآمده از ذهن هنرمند را تجربه میکند و سپس آن را تأویل و به دیگری ارسال میکند. در این میان، کموکاستها و افزودگانِ برداشتهای دست چندمی، هرچند تحریفشده، رسالتی است که نقش مخاطب را در عرصه هنر معاصر پررنگتر میکند.
این هنرمند هنرهای تجسمی با تأکید بر اینکه نیاز امروز جامعه، نگاهی تازه به هنر است، تصریح کرد: هنر معاصر به گودی میماند که عامی و اندیشمند را در یک سطح مینشاند و محملی مفهومی میآراید. بیرون آمدن از گود و رودررو شدن با افق هر مخاطب متأثر، داستان دیگری دارد.
وی با اشاره به فعالیتهای موزه هنرهای معاصر اصفهان اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون همواره تلاش بر آن بوده است که تناسب میان نمایشگاهها و برنامهها با عنوان موزه که "هنرهای معاصر" است همسو باشد و رفتار موزهای و دغدغههای حرفهای در گزینش هنرمند و آثار هنری، بهطور ویژه موردتوجه قرار گیرد.
رویکرد فعالیتهای موزه هنر معاصر اصفهان
تمیزی اظهار کرد: هنر معاصر با وجود پیچیدگیها و تعاریف گستردهاش، حدود معینی نیز دارد. بهطور مثال از سال ۱۳۹۷ تاکنون، هنرهای سنتی، با همان دیدگاه صددرصد سنتیشان (در اجرا و مفهوم)، در لیست نمایشگاهی این موزه قرار نگرفته است، از آن جمله نگارگری و خوشنویسی و صنایعدستی، با همان قیاسی که پیشتر گفته شد.
وی ادامه داد: هر چند این رشتههای هنری، از ویژگیهای ارجمند فرهنگی اصفهان محسوب میشوند و هرچند در برخی از نمایشگاههای گروهی، اثری از این رشتهها بوده، اما با رویکرد و کانسپت معاصر در نمایشگاه جای گرفته است. پس در برنامهریزی این دوره، تلاش بر این بوده تا فرصت بیشتری به جریانهای نوگرا داده شود.
علت حذف نمایشگاههای انفرادی درخواست دهندگان
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان اضافه کرد: از دیگر موارد، حذف نمایشگاههای انفرادی درخواست دهندگان بود؛ چراکه انجام این مهم، بر عهده گالری داران شهر است و تنها نمایشگاهیهایی بهصورت انفرادی در موزه هنرهای معاصر اصفهان برنامهریزی و برگزار شد که هنرمند، دارای جایگاه و تأثیرگذاری ملی و بینالمللی باشد؛ در این صورت آثارش بهصورت «رتروسپکتیو» در معرض دید عموم قرار گرفت. متأسفانه از پایان سال ۱۳۹۸ و با ظهور ویروس جهان گیر کرونا، بسیاری از نمایشگاهها و برنامهها دگرگون شد و کارهای زیادی زمین ماند.
وی تأکید کرد: این موزه افتخار دارد که در این دوره، کارنامهای داشته باشد برای پیشبرد هنر معاصر. شش نمایشگاه انفرادی از شش هنرمند ایرانی یا دو تابعیتی، سه نمایشگاه انفرادی از سه هنرمند خارجی، دو نمایشگاه از آثار دو هنرمند گالریدار و معرفی فعالیتهای هنری و کلکسیونری ایشان، ۱۲ نمایشگاه گروهی از هنرمندان ایرانی، سه نمایشگاه گروهی از هنرمندان ایرانی و خارجی، دو نمایشگاه گروهی از هنرمندان خارجی، یک نمایشگاه برای برپایی نخستین حراج آثار هنری در اصفهان (که به نفع کودکان کار بود)، یک نمایشگاه از تجهیزات و تاریخ عکاسی و پنج نمایشگاه تکاثر (متعلق به گنجینه موزه). همچنین یک رویداد شهری، یک رویداد ملی و بیش از دهها نشست، سخنرانی، ورکشاپ، پرفورمنس، ویدئو، کاتالوگ، کتاب، رونمایی و یادمان، کارنامه این دوره است.
اجرای ایده «وقف آثار هنری» در موزه هنر معاصر اصفهان
تمیزی اضافه کرد: تهیه نقشههای گالریها، ساماندهی گنجینه موزه، برنامه رسانهای و تبلیغاتی، ارائه ایده «وقف آثار هنری» و جمعآوری اثر برای گنجینه، پرداختن به گروه سنی کودک و نوجوان و از برنامه مرمتی کامل موزه، پس از ربع قرن، بخش دیگری از کارنامه موزه هنرهای معاصر اصفهان در این دوره است.
وی افزود: موزه هنرهای معاصر اصفهان با اختصاص مبلغ هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان، از بیستوهفتم خرداد ۱۴۰۰ وارد عملیات گسترده مرمت و بهسازی شده است که بهواقع، نجات بنایی گرانقدر از آسیبی بزرگ است.
مدیر دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان ادامه داد: لازم به گفتن است که موزه هنرهای معاصر اصفهان که دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان را در دل خود دارد، در طول دوره مرمت، دهها برنامه ازجمله معرفی کتاب، معرفی هنرمندان نامدار، نشست تخصصی، ورکشاپ و نمایشگاه را بیرون از کالبد در حال مرمت موزه برگزار کرده، یعنی در گالریهای خصوصی، موزهها و گالریهای نیمهخصوصی و در عرصه شهر اصفهان برنامه برگزار شده است، همچنین برپایی دو نمایشگاه در شهر شانگهای و برگزاری سه تور بازدید از روند مرمت موزه، بخشهای دیگری از فعالیتهای موزه هنرهای معاصر اصفهان در دوره مرمت بوده است.
نظر شما