به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علیرضا شاهمیرزایی در رابطه با بازار تلفن همراه و احتمال تقلب در IMEI و سامانه همتا اظهار کرد: در دنیای تکنولوژی هرچیزی ممکن است، اما فناوری IMEI قابل اتکاترین تکنولوژی موجود در جهان برای شناسایی و رهگیری گوشی و دستگاههای سیمکارتخور است و سامانههای رجیستری و همتا در کشورمان نیز براساس همین فناوری بنا شدهاند.
وی گفت: ما هنوز از قابلیتهای سامانه همتا به صورت کامل بهره نبردهایم و در صورت استفاده درست از این ظرفیت، حقوق مصرفکننده به لحاظ قیمت و اطمینان از اصالت گوشی و حتی خدمات پس از فروش و گارانتی بسیار بهتر رعایت خواهد شد.
معاون وزیر صمت، با اشاره به مصوبه بیستودوم اسفند کارگروه خدمات پس از فروش وزارت صمت، تصریح کرد: همه واردکنندگان تلفنهای همراه از ابتدای سال ۱۴۰۲ متعهد میشوند که ثبت اسناد تجاری گوشیهای موبایل و وسایل ارتباطی سیمکارتخور را در تمام زنجیره توزیع تا مصرفکننده نهایی طبق مقررات انجام دهند و بر عوامل خود نظارت کنند و رتبهبندی آنان بر این اساس انجام خواهد شد.
وی گفت: واردکنندگان باید بر نظام توزیع تلفن همراه وارداتی خود نظارت کامل داشته باشند و از رسیدن تلفنهمراه به دست مصرفکننده نهایی با قیمت تمامشده و سود مصوب مطمئن شوند، بر این اساس باید سامانههای لازم را در نظام توزیع خود ایجاد کنند و از آگاهی کامل مشتریان نهایی خود در مورد خدمات پس از فروش و حقوقشان باید مطمئن شوند.
شاهمیرزایی اضافهکرد: مردم در هنگام خرید تلفن همراه باید دقیقاً بدانند ارائهدهنده خدمات پس از فروش و گارانتی آن گوشی چه کسی است، واردکننده و مسئول گارانتی چه کسی است، شناسنامه گارانتی چیست و همه حقوق مصرفکننده باید به مشتری نهایی اطلاعرسانی شود. همچنین مشتری باید بداند در صورت دریافتنکردن خدمات پس از فروش مناسب، به کجا مراجعه کند.
شاهمیرزایی با بیان اینکه همه این خدمات در قالب طرح سامانه شفافیت فروشگاهی انجام میشود، گفت: نظارت مصرفکننده بر قیمت منصفانه و بر خدمات پس از فروش گوشی در قالب این سامانه انجام و این کار با انجام تغییراتی در سامانه همتا انجام میشود.
وی افزود: در برخی موارد مشاهده میشود که واردکننده ماهها قبل ارز ارزان دریافت کرده اما گوشی که وارد کرده است را با قیمت ارز امروز حساب میکند و میفروشد، اما در سامانه جدید، مصرفکننده متوجه قیمت ارز وارداتی تلفن همراه و قیمت مصرف کننده نهایی، همچنین شناسنامه گارانتی گوشی همراه میشود.
معاون وزیر صمت با اشاره به طولانی بودن مهلت تأمین ارز تا رسیدن تلفن همراه به دست مصرفکننده نهایی، از کاهش این زمان توسط دفتر تخصصی وزارت صمت خبر داد و افزود: طبق مصوبه بیستودوم اسفندماه، حداکثر دو ماه دیگر فرصت داده خواهد شد تا سامانههای لازم توسط واردکنندگان ایجاد شود.
وی خاطرنشانکرد: از ابتدای ۱۴۰۲ تعهدات لازمالاجرایی از آنان اخذ خواهد شد و در صورت ارائهندادن این تعهدات، اجازه واردات به ایشان داده نخواهد شد.
مبنای رتبهبندی واردکنندگان، میزان واردات قبلی نیست
شاهمیرزایی افزود: ازآنجاکه واردکنندگان تلفن همراه رتبهبندی میشوند، مبنای این رتبهبندی، دیگر میزان واردات قبلی نخواهد بود. بلکه با تصمیم مشترک دفتر خدمات عمومی به عنوان متولی فروشگاهها و دفتر تخصصی حوزه لوازم خانگی و تلفن همراه وزارت صمت، مقرر شده که امتیاز اصلی در رتبهبندی واردکنندگان، شفافیت نظام توزیع و فروش آنها تا مصرفکننده نهایی، همچنین شفافیت خدمات پس از فروش و امکان شکایت مشتری باشد و واردکنندهای که امتیاز بالاتری در این موارد داشته باشد، رتبه بالاتری برای واردات خواهد داشت.
کم کاری در تولید تلفنهمراه
وی درباره مطالب بیان شده در مورد کمکاری این وزارتخانه در تولید تلفن همراه، اظهار کرد: مهمترین عامل در بومیسازی دانش و تولید تلفن همراه، سیستمعامل است که طبق مصوبه شورایعالی فضای مجازی این وظیفه بیش از ۱۰ سال است برعهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است.
معاون وزیر صمت گفت: سیستم عامل یکی از مهمترین خدمات پایه و زیرساختی است و وظیفه وزارت ارتباطات فقط زیرساختهای مخابراتی نیست، بلکه خدمات پایه و زیرساخت نرمافزاری نیز طبق مصوبه شورای فضای مجازی برعهده این وزارتخانه است و بارها بودجههای میلیاردی برای ساخت سیستمعامل یا سفارشیسازی آن در این وزارتخانه صرف شده که نتیجه این پروژهها باید به جهت بهرهبرداری برای تولیدکنندگان تلفن همراه ارائه شود.
وی افزود: نیازی به خلق سیستمعامل جدید نیست، بلکه سفارشیسازی و بومیسازی نسخههای موجود باید انجام تا باعث ارائه خدمات لازم به مصرفکننده شود.
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه هر تولیدکننده یا واردکننده، متعهد به ارائه خدمات و حفظ کیفیت محصول خود است، گفت: سیستم عامل نیز بخشی از محصول است و اگر سیستمعاملی مجوز استفاده از یک برنامه کاربردی را به کاربر ندهد یا نسبت به حفظ اطلاعات شخصی کاربر توجه نکند و شنود انجام دهد یا اقدام به حذف یک برنامه بدون اجازه کاربر از روی تلفن همراه کند، اینها همه تخلف است و واردکننده مسئول مذاکره با تولیدکننده است و میتواند با استفاده از شرکتهای دانشبنیان، نسبت به سفارشیسازی سیستمعامل اقدام کند.
وی تاکید کرد: ما نمیتوانیم بیش از این منتظر وزارت ارتباطات باشیم و از واردکنندگان خواهیم خواست که خود اقدام به سفارشیسازی سیستمعامل تلفنهای همراه با کمک شرکتهای دانشبنیان کنند تا حقوق مصرفکننده رعایت شود. اگر واقعاً علاقهمند به تولید تلفن همراه بومی هستیم باید از تولید سیستمعامل شروع کنیم.
معاون وزیر صمت خاطرنشانکرد: بسیاری از مشکلات کسبوکارهای مجازی و شرکتهای تجارت الکترونیک کشور، مربوط به زیرساختهای شبکه و خدمات پایه است که این مشکلات علاوه بر کسبوکارها متوجه مردم نیز میشود.
وی اظهار کرد: همانطورکه مردم حق دریافت خدمات بهتر دارند، کسبوکارها هم به دنبال ارائه خدمات بهتر هستند؛ بر این اساس اگر در زمینه شبکه و خدمات پایه مشکل داشته باشیم، شرکتهای حوزه تجارت الکترونیک قادر به ارائه بهتر خدمات به مردم نخواهند بود.
شاهمیرزایی گفت: سیستمعامل گوشی نیز یکی از مهمترین خدمات پایه است. برای مثال در حوزه نوتیفیکیشن یکی از مشکلاتی که کسبوکارهای تجارت الکترونیکی دارند، دسترسینداشتن به این امکانات در لایه سیستمعامل است. به همین خاطر باید واردکنندگان تلفن همراه را به سفارشیسازی سیستم عامل متقاعد کنیم.
ورود و ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها افزایش یافت
وی درباره تخلف برخی دستگاهها در نبود اتصال به سامانه جامع انبارها، افزود: هنوز برای قضاوت نهایی زود است و برای این موضوع باید با حضور دستگاههای نظارتی رسیدگی کامل انجام شود.
معاون وزیر صمت گفت: بهطورقطع برخی از دستگاهها در ثبت اطلاعات انبارهای خود یا انبارهای خصوصی طرف قرارداد کوتاهی کردهاند، اما بهطورکلی ورود و ثبت اطلاعات انبارها در این سامانه نسبت به سالهای گذشته افزایش شاخصی داشته و وزارت صمت بهعنوان متولی این سامانه، زیرساخت لازم را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: اینکه دقیقاً مشخص شود چه دستگاههایی تخلف کردهاند، پس از جمعبندی با حضور دستگاههای نظارتی گزارش خواهد شد.
شاهمیرزایی تصریح کرد: بهطورکلی مقصر جلوه دادن یک دستگاه دیگر، قبل از رسیدگی دستگاههای نظارتی مسئول، کار پسندیدهای نبوده و شیوه وزارت صمت این نیست.
نظر شما