به گزارش ایمنا، کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر خواهد بود. بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب از خاک ایران میگذرد.
در روزهای اخیر ۵۰ کیلومتر جاده از کریدور ساحل جنوبی کشور در استانهای هرمزگان و بوشهر به بهرهبرداری رسید. به زودی هم ۵۰ کیلومتر در سیستان و بلوچستان افتتاح میشود که مجموع آن را به ۱۰۰ کیلومتر میرساند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هماکنون به منظور افتتاح برخی از پروژههای بندری، هوایی، مسکن و جادهای در استان هرمزگان حضور دارد.
کارشناسان معتقدند مزیتهای اقتصادی و سیاسی مناطق جنوبی برای ایران به حدی است که میتواند به عنوان حلقه اساسی زنجیره حملونقل و لجستیک، هاب ترانزیت و تجارت بینالملل، دروازه صادرات انرژی، کریدور تردد تجار و گردشگران قلمداد و به جذابترین نقطه خاورمیانه برای تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.
با بهرهگیری از این مزیتها و همکاری با کشورهایی نظیر هند و پاکستان و چین و افغانستان، منافع بسیاری از اینگونه ظرفیتها به دست میآید و جایگاه سیاسی - اقتصادی ایران در سطوح منطقهای و فرامنطقهای ارتقا پیدا میکند.
افزایش همکاریهای اقتصادی با کشورهای شرق آسیا از جمله چین و هند، اتصال راه آهن رشت به آستارا و تکمیل شبکه ریلی بین بندرعباس تا آستارا (کریدور شمال – جنوب)، اتصال ریلی بندر چابهار به زاهدان، برقی کردن راهآهن اینچه برون به گرمسار توسط سرمایهگذاری دولت روسیه و افزایش ظرفیت ریلی ترانزیت کشور از جمله مهمترین برنامههای دولت سیزدهم است.
سواحل مکران با تاکید دو سند بالادستی "برنامه ششم توسعه" و "سند توسعه منطقه ساحلی مکران"به مرکز تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل خواهد شد. مراحل عملیاتی پیشرفت این منطقه با سرعت در حال اجراست. توسعه آینده نیمه شرقی کشور تا حد زیادی به سواحل مکران وابسته است.
دولت سیزدهم برای رونق سواحل جنوبی برنامههای متنوعی را در دستور کار دارد که از جمله آنها میتوان به توسعه بنادر، احداث خطوط ریلی و جادهای، ایجاد شهرکهای صنعتی، مناطق اقتصادی و ساخت ۱۲ شهر جدید سکونتگاهی در کنار مراکز اقتصادی اشاره کرد.
براساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید از بین ۱۲ شهر جدید که در جنوب کشور موجود، در حال احداث یا در مرحله مطالعه قرار دارند شش شهر ساحلی و شش شهر پسکرانه است. شهرهای ساحلی شامل شهر جدید «تیس» در منطقه ساحلی چابهار در حال احداث است. «مکران» در استان هرمزگان مصوب شده که در مرحله برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی قرار دارد. «کوشک» در غرب استان هرمزگان در مرحله برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی است. شهر جدید «خلیج فارس» در استان هرمزگان در مرحله مطالعه قرار دارد. شهر جدید «قشم» در استان هرمزگان در حال مطالعه و «پارس» در منطقه پارس جنوبی استان بوشهر در مرحله تصویب است.
شش شهر جدید پسکرانه هم در جنوب کشور قرار دارد که چهار مورد آن موجود، یک مورد در حال احداث و یک مورد در مرحله برنامهریزی است. شهرهای موجود شامل «علوی» در غرب استان هرمزگان، «عالیشهر» در بوشهر، «شیرینشهر» و «رامین» در خوزستان از شهرهای جدید موجود هستند. «تابناک» در جنوب فارس در مرحله برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی و «چاه مبارک» عسلویه بوشهر در حال احداث است.
منبع: ایسنا
نظر شما