در این مقاله ما می خواهیم به شما بیاموزیم که چگونه فضا های متنوع خانه خود را با فرایند های ساده که امتحان خود راپس داده اند، سازماندهی نمایید تا مرتب شوند.
خانه تکانی شب عید برای اکثر ما با توجه به حجم کار های به تعویق افتاده از قبلی تمیز کاری ها و نظم دهی ها، مانند رفتن به یک جنگ است. به طوری که وقتی تمام وسایل را از کابینت ها و کمد ها بیرون می آوریم، خانه ما بیشتر به دیوانه خانه شبیه میشود.
اما همه این مسائل با این که هر سال آن ها را تجربه می کنیم، نمی تواند ما را متقاعد نماید که خانه تکانی انجام ندهیم، زیرا با توجه به نتیجه فوق العاده اش مزایای زیادی دارد که می توان از بین آن ها به خلاص شدن از شر هرج و مرج و بهم ریختگی ها، بهبود قرار گیری وسایل و پیدا کردن کمی فضای بیشتر برای وسایل جدید اشاره نمود.
از آن جایی که همه ما در خانه تکانی های عید یک فرد کارآزموده و با تجربه هستیم، می توانیم یک سیستم ساده برای شروع و ادامه و پایان خانه تکانی ایجاد نماییم. ما نیز در گامی نو تجربه خود را برای سازماندهی و نظم دهی به خانه هایمان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
از کجا شروع کنیم؟
سوالی که همه ما وقتی به خانه تکانی فکر میکنیم از خود میپرسیم، این است که حالا از کجا باید شروع کنم؟ در اولین قدم یکی از فضا های خانه مانند اتاق خواب یا آشپزخانه را انتخاب نمایید و با توجه به مراحل زیر برای بهم ریختن در ابتدا و سپس سازماندهی آن استفاده نمایید. حتی اگر دست تنها و هستید و تنها بعد از ظهر ها که از کار برمی گردید برای خانه تکانی وقت دارید، نیازی نیست به خود فشار بیاورید پیشنهاد می کنیم آخر هفته ها را به استراحت اختصاص دهید و تنها روزی یک یا دو ساعت را به خانه تکانی مشغول شوید، این گونه که به جای بهم ریختن تمام اتاق تنها یک کشو یا کمد را انتخاب کرده و آن را مرتب نمایید.
1.همه چیز را بیرون بیاورید
برای درست کردن یک چیز اول باید آن را خراب کرد، برای بهبود نظم دهی به اتاق و وسایل تان ابتدا باید همه چیز را بهم بریزیم. پیشنهاد میکنیم همه وسایل یک اتاق را از داخل کمد ها و مکان های ذخیره سازی خارج نمایید و به مکانی دیگر مانند پذیرایی یا حیاط خلوت انتقال دهید.
با این روش می توانید در یک نگاه به هر چه دارید و ندارید آگاه شوید و در نتیجه بتوانید ارزیابی نمایید که برای هر گروه از وسایلتان چقدر فضا احتیاج دارید. پس از خارج کردن وسایل اتاق تان آن ها را گروه بندی کرده تا برای هر کدام پیشبینی بهتری بتوانیم داشته باشیم. برای مثال اگر وسایل زیادی مربوط به مطالعه در اتاق ما وجود دارد، میتوانیم با خرید میز تحریر و کتابخانه به راحتی نظم لازم را برقرار نماییم.
اگر اتاق تان کوچک است و فضای مافی برای بیرون ریختن همه وسایلتان ندارید، یا نمی خواهید شلوغی های یک فضا به فضا های دیگر سرایت کند، به جای اینکه کل اتاق را بهم بریزید، آن را به چند بخش تقسیم کرده و بخش به بخش جلو بروید.
برای مثال در اتاقی مانند آشپزخانه، میتوانیم کابینت به کابینت پیش برویم و یا از وسایلی مانند گاز و یخچال شروع کنیم. باز هم اگر خانه دار نیستید و شاغل و نمی توانید برای خانه تکانی زمانی را اختصاص دهید، کمی زودتر شروع به خانه تکانی نمایید و به صورت روزانه تنها یک کابینت یا بخش را تمیز کنید.
یا در اتاق خواب با توجه به گروه های کالاهایی که وجود دارد شروع کنید. می توانید آن را به بخش های تخت خواب، کمد، دراور، کف و دیوار ها تقسیم کرده و به اولویت به نظم دهی به آنها بپردازید.
2.بی رحم باشید
زمانی که وسایلتان را از جایشان بیرون می آورید، و می توانید همه آن ها را ببینید، باید کمی بی رحم عمل کنید. اگر وسیله ای دارید که مدت زیادی است از آن استفاده نکرده اید، شکسته است، رنگ و رویش رفته است، خراب شده است و یا دیگر به آن علاقه ای ندارید را بدون فکر کردن دور بریزید یا اگر هنوز میشود از آن استفاده کرد، آن را ببخشید یا اهدا کنید. تمام این موارد نشانه ی این است که باید از شر یک سری وسایل تان خلاص شوید تا جا برای وسایل جدید و دوست داشتنی باز شود.
در واقع نگهداشتن وسایل قدیمی و غیر قابل استفاده؛ یکی از دلایل اصلی کمبود فضا است. این جا، جایی است که باید دست به انتخاب بزنید! یا وسایلتان را نگه دارید یا کمی فضای ذخیره سازی بیشتر به دست بیاورید. با خالی کردن فضا ها یک بوم نقاشی سفید خواهیم داشت که می توانیم در آن نقاشی های جدید بکشیم.
گاهی اوقات خلاص شدن از شر یک وسیله قدیمی به ما این امکان را میدهد که آن را با چیزی که همیشه دوست داشتیم، داشته باشیم، جایگزین کنیم. برای مثال یک دراور قدیمی را با یک میز آرایش زیبا که در سایت گامی نو دیده ایم و نشان کرده ایم، تعویض کنیم.
میدانم گاهی اوقات دور ریختن می تواند کمی سخت باشد چون خیلی از ما عادت داریم که به وسایمان به این دید نگاه کنیم که ممکن است روزی به آنها احتیاج داشته باشیم. اما واقعیت این است که تنها به تعداد کمی از آن ها دوباره احتیاج پیدا خواهیم کرد که آن هم باور کنید که هزینه خرید مجددش بسیار کمتر از هزینه ای است که بابت نگهداری اش پرداخت میکنیم.
3.جابجا کنید
زمانی که تمام وسایل را بیرون می آوریم و دوباره به آن ها نگاه می کنیم، شاید بفهمیم که فضایی که قبلا این وسایل را در آن نگهداری می کردیم، زیاد مناسب آن ها نبوده است و فضای دیگری برایشان در نظر بگیریم تا کاربردی تر و بهینه تر شوند.
برای مثال شاید بتوانیم لباس های زمستانی، چمدان ها یا رختخواب مهمان را به فضای ذخیره سازی زیر تخت خواب انتقال دهیم تا کمد ها و کشو هایمان فضای بیشتر و خلوت تری پیدا نمایند.
4.گروه بندی کنید
همانطور که شدیدا توصیه میکنیم که آیتم ها و وسایل اضافی را حذف نمایید و با این کار از شلوغی های فضا بکاهید، زمانی که وسایلتان را بیرون آورده اید، شروع به گروه بندی آن ها نمایید.
برای مثال هنگام مرتب کردن کابینت ها، مواد غذایی را از ظروف جدا نمایید و نزدیک هم قرار دهید. باز از میان آنها می تواند حبوبات، ادویه ها، مواد غذایی و غیره را از هم جدا کرده و هنگام چیدمان آن ها را در قفسه های جداگانه کنار هم قرار دهید.
در اتاق خواب نیز می توانید به همین صورت عمل نمایید. برای مثال لباس های مجلسی را از لباس های روز مره جدا نمایید، شلوار ها را از بلوز ها جدا کنید یا حتی لباس های خانگی را از لباس های دیگر تفکیک کنید.
وقتی وسایل را بر اساس ماهیت و کاربردشان تقسیم میکنیم، راحت تر هرچه دارید را می توانید مشاهده نماید، از بین آن ها وسایلی را حذف نمایید یا کم و کسری ها را جبران کنید. حتی با این کار می توانید ببینید که فضا های شما برای کدام گروه وسایل بر اساس دسترسی و حجم مناسب تر هستند.
نظر شما