فرزاد مؤمنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اثرات و نقش مهم حملونقل و ترافیک در شئون مختلف فردی و اجتماعی شهروندان، امری واضح و انکارناپذیر است.
وی افزود: مشکلات ناشی از نارساییها و کمبودهای موجود در مجموعه امکانات و تشکیلات حملونقل در بیشتر شهرهای کشور به صورت مشهود نظیر تراکم سنگین ترافیکی، تصادفات و اثرات مخرب زیستمحیطی یا به صورت غیرمشهود نظیر اثرات سو اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.
این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت و میزان تولید وسایل نقلیه موتوری از یک سو و رشد روزافزون استفاده از وسایل نقلیه شخصی از سوی دیگر، سبب تراکم ترافیک و مشکلات فراوانی در سطح معابر شبکههای شهری شده است، به خصوص آنکه بسیاری از این معابر متناسب با میزان خودروهایی که از آنها تردد میکنند طراحی نشدهاند، در چنین شرایطی مدیریت ترافیک شهر اهمیت زیادی دارد.
مؤمنی با تاکید بر اینکه راهکارهای مدیریت ترافیک بر جریان ترافیک در شبکههای درون شهری باید بررسی شود، تصریح کرد: بررسی راهکارهای مدیریت ترافیک در بافت مرکزی شهرها و ارائه پیشنهادات جهت کنترل و مدیریت ترافیک نیازمند توجه است.
وی اضافه کرد: با استفاده از راهکارهای مدیریت ترافیک و ارائه راهبردها میتوان بخش مهمی از معضلات ترافیکی بافت مرکزی شهر را به حداقل ممکن رساند.
این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: در ایران با افزایش تعداد خودروها، ترافیک هر روز سنگینتر میشود و بیشتر راه حلهای ارائه شده از سوی ارگانهای مختلف که براساس تأمین اهداف آن سازمان انجام شده نیز نتایج مطلوبی در برنداشته است.
مؤمنی گفت: نگرش موضوعی به حملونقل نمیتواند کارگشا باشد؛ برنامهریزی حملونقل نیازمند نگرش جامع و یکپارچه است، در این نگرش نه تنها تأسیسات فیزیکی ترافیکی مانند راههای سوارهرو، مسیرهای عبور پیاده، مناطق مخصوص پیادهرو، مسیرهای ریلی، فرودگاهها، ترمینالها و پارکینگها مشخص میشود، بلکه مناطق گوناگون شهری از نظر کاربری مسکونی، تجاری، مناطق ویژه کار، خرید و تفریح به منظور ارائه راهکاری مناسب در دسترسی راحت، مدنظر قرار میگیرد.
نظر شما