به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکسی ایمن و امن و عمده وسیله حملونقل در شهرهای کوچک است که نقش مهمی در جابهجایی شهروندان دارد.
نبود نظارت دقیقی از سوی متولیان امر و افزایش هزینهها زمینه را برای بروز تخلف رانندگان فراهم کرده و موجب شده است تا آنها برخلاف گذشته که در تمام خیابانهای شهر چرخشی حرکت میکردند، در یک مکان ثابت مستقر شود و برای تکمیل تاکسی مسافران را منتظر بگذارند؛ این حال و روز تاکسیرانی شهر خوانسار بوده که زمینه را برای نارضایتی شهروندان فراهم کرده است.
بیتوجهی رانندگان به مقررات رانندگی برای فعالیت، باعث شده است در بعضی از محلات دور و حاشیهای شهر شاهد تخلف رانندگان و نارضایتی شهروندان باشیم.
نحوه خدماتدهی تاکسیرانی بررسی شود
احمد محسنی یکی از شهروندان خوانسار با گلایه از نبود نظارت بر فعالیت تاکسیهای درون شهری در مناطق حاشیه شهر، میگوید: یکی از مهمترین مشکلاتی که در خصوص رفت و آمد در شهر خوانسار وجود دارد، نحوه خدماتدهی تاکسیرانی است.
وی میافزاید: تاکسیها کرایه مشخصی ندارند و هر راننده برای خود نرخی خاص دارد و باید مسئولان مربوطه نظارت ویژهای در این بخش کند.
تردد تاکسی در بعضی محلات شهر انجام نمیشود
محمد مخالفی یکی از دیگر شهروندان خوانسار میگوید: تاکسیها تنها در فلکههای شهر منتظر مسافر هستند؛ بارها شده است که یک ساعت منتظر مسافر میمانند و زمانی که از آنها درخواست میشود حرکت کنند، میگویند پول دو نفر دیگر را هم حساب کنید تا حرکت کنیم.
وی میافزاید: از طرفی آسفالت بعضی کوچهها و خیابانها به خصوص بعد از اجرای پروژه فاضلاب شهری تخریب شده است و امکان تردد تاکسیها وجود ندارد. رانندگان میگویند وضعیت معابر به کمک فنر خودرو آسیب میرساند.
تاکسیران باید داخل شهر و محلات مختلف حرکت کند
اکرم احمدی از دیگر شهروندان خاطرنشان میکند: خوانسار تنها شهری در منطقه است که مشکل تاکسی دارد، زیرا در شهرهای اطراف تاکسیها در حال حرکت هستند.
وی میافزاید: تاکسیران باید داخل شهر حرکت کند، نه اینکه در محل میدان شهر منتظر بماند تا تاکسی تکمیل شود، سپس حرکت کند یا بگوید بنزین گران است و نمیصرفد؛ مگر فقط برای تاکسیهای خوانسار بنزین گران است.
این شهروند خوانساری میگوید: رانندگان در این هوای سرد انصاف ندارند؛ آخر هم میگویند دربست بگیرید تا حرکت کنیم، زمانی هم که مسافر دیگری دربست بگیرد راننده تاکسی اگر مسافر دیگری بیاید او را سوار نمیکند و میگوید دربست است، مسئولان مربوطه خواهش میکنم این موضوع را پیگیری کنند.
۵ دستگاه ون خریداری شده است / تلاش برای خریداری اتوبوس
مهدی احمدی، شهردار خوانسار با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل عمومی یکی از دغدغههای شهروندان است، میگوید: در راستای ساماندهی حوزه حمل و نقل شهرداری خوانسار پنج دستگاه ون خریداری کرده و به زودی تحویل خواهیم گرفت، و سعی داریم دو اتوبوس دیگر نیز خریداری کنیم تا به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری اضافه شود.
وی میافزاید: در سال تحصیلی جدید در بحث سرویس مدارس با توجه به اتفاقات خوبی که رقم خورد بسیاری از مشکلات و دغدغههای والدین را برطرف کردیم و سعی داریم این خدمات رسانیها بهروزتر شود.
شهردار خوانسار با بیان اینکه در شهر خوانسار ۸۳ دستگاه تاکسی در جابجایی مسافران در نقاط مختلف شهر فعالیت دارند، میافزاید: از این تعداد تاکسی ۱۰ دستگاه تاکسی فرسوده است.
احمدی افزود: ۱۸ نفر از رانندگان دارای تاکسی فرسوده در سامانه ثبت کردهاند؛ اما مشکل این است که باید به صورت نقدی ۲۸۰ میلیون تومان واریز کنند تا بتوانند خودروی سمند یا سورن تحویل بگیرند.
وی تأکید میکند: این رانندگان توان پرداخت به صورت یک مرحلهای ندارند؛ و از طرفی وام با سود بالا میتوانند دریافت کنند.
شهردار خوانسار تصریح میکند: با فرماندار خوانسار در حال پیگیری هستیم تا با انجام رایزنی بتوانیم وام کم بهره برای رانندگان دریافت کنیم، چرا که رانندگان توان پرداخت وام با سود بالا را ندارند.
شهرداریهای کوچک نسبت به توسعه شبکه ناوگان شهری ناتوان هستند
فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی در پاسخ به این پرسش که در حوزه حملونقل شهرهای کوچک چگونه باید برنامهریزی شود، اظهار میکند: بخشی از تأمین خدمات حوزه حملونقل در شهرهای کوچک برعهده شهرداری و بخش دیگر بر عهده دولت است تا راههای ارتباطی و شبکه حملونقل توسعه پیدا کند، توسعه نه به مفهوم بزرگ شدن راههای ارتباطی بلکه به مفهوم ارتقای کیفیت راههای ارتباطی است.
وی میافزاید: معضلی که وجود دارد این است که بودجه در شهرداریها کوچک متناسب با جمعیت آنها نیست و کمتر است و این شهرداریها در توسعه شبکه ناوگان شهری ناتوان هستند و نمیتوانند مانند شهرهای بزرگ شبکه معابر را توسعه دهند؛ لذا به اقدامات حاشیهای از جمله تعمیر پیادهرو و سوارهرو، اجرای جداول سطح خیابان یا رنگآمیزی و کارهای سطحی میپردازند و بدیهی است که این اقدامات سطحی به منزله توسعه نیست.
این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه میدهد: توسعه شبکه حملونقل عمومی بر پایه ناوگان اتوبوسرانی یا تاکسیرانی بوده و لازم است که در حوزه اتوبوس و تاکسی سرمایه گذاری شود که این امر مستلزم بودجه است.
مؤمنی میگوید: با توجه به اینکه در شهرهای کوچک جمعیت کم است، به این حوزه تخصیص بودجه کافی داده نمیشود و ممکن است از دولت استحصال کند که همان هم برمیگردد که آیا آن شهر نماینده سیاسی در مجلس داشته باشد تا امکانات را به نفع شهر دریافت کند.
وی تصریح میکند: بنابراین حوزه مشارکت منابع انسانی و شهروندان است که در عرصههای سیاسی میتواند منجر به دست در دست هم دادن مسئولین با بخشهای دولتی و بخش نیمه خصوصی که همان شهرداری است و این ابزار قانونی که آن شهر به گونهای بگیرند.
این کارشناس ارشد شهرسازی میگوید: علاوه بر منابع مالی، حوزه مشارکت مدنی و سیاسی در جذب ردیف بودجه دولتی نقش مؤثر دارد، بحث سوم این است که عدم استفاده از مشاورین شهرسازی در شهرداری است؛ شهردار به تنهایی نمیتواند فکر کند و لازم است که مشاوره در حوزههای مختلف بهکارگیری کند، در حوزه حمل و نقل نیز باید مشاوره حمل و نقل در کنار خود داشته باشد تا با استفاده از ایدههای مشاور برای کمبودهای شهری راهکار پیدا کند.
مؤمنی میافزاید: برخی مواقع از اقدامات عملی یکسری مکانهایی وجود دارد که در شهر این مکانها عملاً استفاده خاصی نمیشود و شهرداری از آنها میتواند به عنوان اموال عمومی شهر در معرض فروش گذاشته و یا طرح مشارکتی ارائه داده و با جذب سرمایه گذار از درآمد پروژه هزینههای خدمات حمل و نقل را تأمین نماید و یا از درآمد حاصل از قرارداد BOT و یا BOOT قرار داد ببندد و شبکه حمل و نقل را توسعه دهد بنابراین نیاز به فکر و ایده است که با بکارگیری یک مشاور در حوزه توسعه حمل و نقل شهرها و شهرسازی شدنی است.
وی ادامه میدهد: یکی از راهکارهای ساماندهی شبکه حمل و نقل، ساماندهی ورودیهای شهر است که اگر مسافرین وارد شهر شدند با یک ورودی زیبا رو به رو شود چرا که چشم و چراغ شهر است؛ کاربرد توسعه حمل و نقل و ملاک عملی دیگر منابع زیبایی و زیباشناسی است که باید به آن نیز پرداخته شود.
نظر شما