داریوش گلعلیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حوزه هوا و تغییر اقلیم، دو بحث وجود دارد که یکی از آنها قانون هوای پاک است، اظهار کرد: این قانون از سال ۹۶ جایگزین قوانین نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد که در آن با احصای حدود ۱۷۶ تکلیف برای دستگاهها به منظور تقویت ارزیابی عملکرد، سامانهای طراحی شده و دستگاههایی که در این قانون مکلف به اجرا هستند با وظایف خود آشنا شدند و در اختیار دولت و دستگاههای نظارتی قرار گرفته است.
وی با اشاره به عملکرد دستگاهها در زمینه قانون هوای پاک، افزود: مطابق با نظرسنجی تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده در آلودگی هوا مشخص شد اجرای آن در بهبود هوای پاک ۱۰ درصد اثر دارد، مبحث استاندارسازی سوخت مصرفی وسایل نقلیه ۱۰.۸ درصد، بهینهسازی و مصرف سوخت خانگی و صنایع ۱۰.۵ درصد، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ۹.۲ درصد، ارزیابی عملکرد مبتنی بر بودجه ۷.۲ درصد، تجهیز نیروگاهها به سیستمهای کنترلی ۷.۲ درصد، توسعه انرژیهای تجدید پذیر ۶.۱ درصد و استاندارسازی سوخت مصرفی صنایع و نیروگاهها ۵.۹ درصد است.
۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را یکی از تکالیف اصلی دستگاه دانست و تصریح کرد: از حدود ۳۷ میلیون وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت نزدیک به ۱۶ تا ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که به عنوان یکی از منابع اصلی آلاینده هوا در شهرهای بزرگ نقش ایفا میکنند.
وی درباره اینکه مطابق قانون هوای پاک در سال گذشته حدود ۲۹ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است، گفت: براساس ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اصلاحیه آن در مجلس و شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است، خودروهای تولید داخل مکلف شدند ۲۵ درصد از تولیدات خود را به اسقاط خودرو از رده خارج تخصیص دهند.
گلعلیزاده درباره اسقاط خودروهای وارداتی، اظهار کرد: چنانچه خودروهای وارداتی کمتر از استانداردهای تولیدی شرکتها باشد به ازای هر دو دستگاه وارداتی یک وسیله خودرو اسقاط میشود، همچنین موضوع اسقاط موتورسیکلتها فرسوده، استفاده از حملونقل پاک و تاکسیهای الکترونیکی در دستور کار شهرداری است.
وی با بیان اینکه براساس برگزاری جلسات تاکید کردیم در کلانشهرهایی که آلودگی هوا دارند، اولویت بر خودروهای الکتریکی باشد نه دیزلی، افزود: اگر قرار است ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و نوسازی کنیم نباید دیگر به سمت اتوبوسهای دیزلی و تاکسیهای بنزینسوز برویم و باید میزان خودروهای برقی را افزایش دهیم.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: اکنون نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار وسایل نقلیه برگه اسقاط برای موتورسیکلت و سواری تولید داخل لحاظ شده است.
نظر شما