به گزارش ایمنا، مقصود اسعدی سامانی در حاشیه دهمین جلسه ستاد پیگیری رفع موانع سرمایهگذاری با انجمنها و تشکلها با حضور وزیر اقتصاد، با بیان اینکه هیچ قانونی دال بر اینکه تغییر قیمت بلیت هواپیما باید از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب و تعیین شود نداریم، اظهار کرد: در حالی که ستاد تنظیم بازار به تعیین قیمت بلیت هواپیما ورود کرده و اساسا قانونی در این باره نداریم.
وی با اشاره به کاهش قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته گفت: آذر سال گذشته قیمت بلیت هواپیما تا ١۵ درصد کاهش پیدا کرد و قرار بر این بود که بابت این همراهی شرکتهای هواپیمایی، دولت هم برای حمایت از شرکتها اقدام کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: در حال حاضر، بلیت هواپیما با نرخهای آذر سال گذشته به فروش میرسد که این ارقام هزینههای شرکتها را پوشش نمیدهد و بیشتر شرکتهای هواپیمایی زیانده هستند.
وی درباره هزینه تمامشده هر صندلی پرواز گفت: در حال حاضر قیمت تمامشده هر صندلی پرواز ۴٠ دلار است، اما قیمت تحققیافته و قیمت کنونی اعمالشده ١٧ دلار است. در مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی داشتیم بر روی نرخ هر صندلی ٣۵ دلار توافق کردیم و براساس آن، شورای عالی هواپیمایی با افزایش ٣٠ درصدی نرخ بلیت هواپیما موافقت کرد، اما جلوی اعمال آن را گرفتند و فاصله بین ١٧ دلار تا ٣۵ دلار برای هر صندلی ضرری است که نصیب شرکتهای هواپیمایی میشود.
اسعدی سامانی با تکذیب واکنش به این اقدام ستاد تنظیم بازار با عدم فروش بلیت در بازار تاکید کرد: اساسا امکان عدم فروش و عرضه بلیت هواپیما وجود ندارد و این اقدام به ضرر خود شرکتهای هواپیمایی است و سود شرکتها بابت فروش بلیت است. از سوی دیگر، وقتی برنامه پروازی ارائه میشود شرکتها نمیتوانند آن برنامه پروازی را انجام ندهند و رعایت نکنند.
وی درباره کاهش فروش بلیت پروازهای خارجی بهویژه اروپا و شرق اروپا گفت: علاوه بر موضوع تحریمها، موضوع این است که هواپیما نداریم و هواپیماهایی که بتوانند در مسیرها فعال شوند زمینگیر شدند یا با محدودیت هواپیما مواجه هستیم و بازار بلیتهای خارجی را به ایرلاینهای خارجی دادهایم.
منبع: ایرنا
نظر شما