حجتالاسلام احمد سالک در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت شهادت امام هادی (ع) اظهار کرد: نقش اساسی ائمه در جامعه را میتوان چندجانبه دانست، نخستین و مهمترین نقش آنها معرفی اسلام ناب یعنی تبلیغ احکام، اخلاق، سیاست، اقتصاد، مسائل دینی فرهنگی و مجموعهای از مسائلی بود که در ارتقای شخصیت انسانها از عالم تا قیامت نقشآفرین هستند که در این زمینه مطالب فراوانی قابل اشاره است.
وی دومین نقش ائمه در جامعه را مربوط به مقوله معرفت و شناخت دانست و افزود: این مقولهای است که تمام مکاتب دنیا چه مادی و چه ادیان ابراهیمی و اسلام به آن پرداختهاند و ابعاد گوناگونی از جمله دشمنشناسی، جریانشناسی، اسلامشناسی، انسانشناسی و مخاطبشناسی از جمله مسائلی است که در مقوله شناخت باید برنامهریزی و هدفگذاری شود.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اعلام قوانین از طریق وحی به پیامبر (ص) گفت: قوانین از طریق مشورت با مردم تعیین نمیشود اما اجرای قوانین با مشورت مردم صورت میگیرد؛ همانگونه که خداوند در قرآن به پیامبر اکرم (ص) توصیه کرده است که در امور با مردم مشورت کند و رسول اکرم (ص) نیز این کار را در مسائل اجتماعی و نظامی انجام میداد، ائمه نیز همین مسیر را ادامه دادند.
وی یکی دیگر از اقدامات ائمه را ترسیم یک زندگی همراه با صلح، صفا، اخلاص و آرامش برای جامعه بشری اعلام کرد و یادآور شد: موانع اجرای این نوع حرکت باید شناسایی شود، بنابراین هنگامی که خلفای بنیامیه و بنیعباس احساس کردند که امام هادی (ع)، امام جواد (ع) و دیگر ائمه اطهار (ع) مانع غارت بیتالمال هستند و مقبولیت آنها بین جامعه افزایش یافته است، تصمیم به از میان برداشتن مانع میگرفتند و این کار را به شکلهای گوناگون انجام میدادند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ضربتزدن به امیرالمومنین (ع) در مسجد کوفه، و مسموم کردن ائمه دیگر با زهر را از شیوههای رویاروی خلفای ستمگر با روشنگری امامان شیعه برشمرد و گفت: افزایش مقبولیت امام هادی (ع)، در سایه هدایتهایی که با جنگ نرم و تبلیغاتی بر ضد دشمن انجام میداد، تعلیم مباحث اخلاقی و شناساندن ظلم و ستمگر به جامعه باعث شد که میدان برای فعالیت امام هادی (ع) بیش از گذشته فراهم شود.
ضرورت تربیت نیروی انسانی برای تداوم مقابله با سلطه
وی تصریح کرد: هنگامی که متوکل امام (ع) را مانع اجرای اهداف خود دید، تصمیم گرفت او را از میان بردارد و با زهر به شهادت رساند، این ستمگران گمان میکردند با برداشتن موانع از سر راه در این مسیر به موفقیت میرسند، در حالی که اینگونه نبود.
حجتالاسلام احمد سالک با اشاره به شکلگیری حرکتهای مردمی در سایه اندیشه بلند امام هادی (ع) در جامعه گفت: این حرکتها زمینهساز قیام افراد بر ضد حکومتهای وقت شد، بنابراین میتوان گفت که ائمه با ساختارسازی، نظامهای اجتماعی، فرهنگی و انقلابی را به گونهای ترسیم میکردند که در پوشش عبادت آنها را ارتقا شخصیتی میدادند تا بتوانند در برابر دشمن بایستند و این اتفاق نیز رخ میداد.
وی ایجاد ساختار و نظامات برای حرکتهای انقلابی در تبلیغ و تداوم گسترش اسلام را ضروری دانست و تصریح کرد: تربیت نیروهای انسانی برای تداومبخشی به این حرکت ضروری است بهویژه در بعد علمی و با اقداماتی مانند تربیت چهار هزار شاگرد از سوی امام صادق (ع) یک قدرت علمی ایجاد کرد که در جهان حرف اول را میزند، این شاگردان در بعد انقلابی بودن، عبادت، اخلاقیات و احکام افرادی بودند که خار گلوی استکبار و سلطه میشدند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به شکلگیری تربیت امام خمینی (ره) در مکتب امام هادی (ع)، امام جواد (ع) و امام حسن عسگری (ع) تصریح کرد: تربیت در این مکتب باعث شد که امام راحل (ره) شجاعانه به میدان بیاید و خواب را بر استکبار حرام کند، بر این اساس میتوان گفت که تربیت نیروهای انسانی عالم، دانشمند، اخلاقی، مبارز و قوی یکی از ساختارهای حرکت اهل بیت از جمله امام هادی بود که خواب را از خلفای عباسی گرفت.
نظر شما