مدرسه، خط مقدم جنگ روایت‌ها است

وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه مدرسه، خط مقدم جنگ روایت‌ها است، گفت: نظام تعلیم‌وتربیت در حوزه حکمرانی بسیار تأثیرگذار است، اما در عمل کمتر به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، یوسف نوری در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با بیان اینکه در سطح دنیا هر کشوری که به نظام آموزش‌وپرورش توجه داشته، آینده خوبی رقم زده است، اظهار کرد: کشورهایی بودند که به‌رغم مشکلات اقتصادی، وقتی به آموزش‌وپرورش پرداختند، مشکلات خود را برطرف کردند.

نوری در ادامه با اشاره به نقش معنادار نظام تعلیم و تربیت در کاهش شاخص‌های جرم تاکید کرد: هرگاه در کشور اراده‌ای برای توجه جدی به نظام تعلیم و تربیت وجود داشته، این اراده با موانعی روبه‌رو شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور درحال تحصیل هستند و سه میلیون نفر کودکستانی در کودکستان‌ها حضور دارند، افزود: با احتساب خانواده‌های این دانش‌آموزان، مخاطبان نظام آموزش‌وپرورش در کشور ما کمتر از ۶۰ میلیون نفر نیستند.

نوری، تأثیر نظام تعلیم و تربیت در حوزه حکمرانی را جدی دانست و اظهار کرد: خیلی‌ها نظام تعلیم و تربیت را در حوزه حکمرانی تأثیرگذار می‌دانند اما با وجود اینکه این بحث، موضوعی جدی در محافل است، در عمل کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ درحالی‌که پرداختن به نظام تعلیم‌وتربیت باید به گفتمان رایج در حکمرانی تبدیل شود.

نوری در ادامه به نگارش سند تحول بنیادین اشاره کرد و با بیان اینکه با طرح سند ۲۰۳۰ تلاش شد تا سند تحول بنیادین در حاشیه بماند، گفت: سند ۲۰۳۰ در ابتدا یک سند محیط زیستی بود که وارد حوزه آموزش‌وپرورش شد، زیرا فهمیدند نفوذ در آموزش‌وپرورش مهم‌ترین ابزار است، لذا دشمن در آموزش‌وپرورش متمرکز شد، زیرا می‌خواستند زمینه رویش‌های علمی را از مدارس هدف قرار دهند.

وی برنامه‌ریزی را لازمه تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و با تاکید بر اینکه در این عرصه، قصد مهندسی نداریم؛ چراکه آموزش‌وپرورش دستوری اصلاح نمی‌شود، گفت: باید با برنامه‌ریزی، افق‌های جدیدی داشته باشیم.

نوری ظرفیت آموزش‌وپرورش را بی‌بدیل دانست و گفت: ظرفیت آموزش‌وپرورش خلاصه در کتب درسی نیست و باید از ظرفیت برنامه درسی نیز بهره گرفت.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره محتوای ایثار و شهادت در کتب درسی افزود: بحث‌های متفاوتی با مضامین ایثار و شهادت در کتب درسی وجود دارد که این مباحث باید هدفمند شوند.

نوری در پایان با اشاره به ابعاد رتبه‌بندی فرهنگیان و تأثیر آن در اعتلای تعلیم‌وتربیت گفت: الگوی مدرسه تحول‌آفرین استخراج شده است، زیرا معتقدیم که مدرسه، خط مقدم جنگ و روایت است.

کد خبر 632730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.