به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، دومین نشست هماندیشی «سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» با حضور سیدمهدی جوادی، مدیر عامل فارابی و دبیر جشنواره سی و پنجم و جمعی از اهالی سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
جوادی در ابتدای این نشست، با قدردانی از حضور اهالی سینمای کودک، اظهار کرد: پیش از این در تیرماه نخستین نشست هماندیشی جشنواره با سینماگران حوزه کودکان و نوجوانان را با هدف مشخص کردن شیوه برگزاری جشنواره و راهکارهای احیای مجدد سینمای حوزه کودک برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم این جلسات هماندیشی را برای تشریح تصمیمات اتخاذ شده و مشارکت بیشتر دوستان در جمعهای محدودتری ادامه دهیم.
آسیب دوسالانه شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان
وی افزود: برگزاری نشستهای هماندیشی با این نیت است تا نظرات اهالی فعال در حوزه سینما را بشنویم و دوست داریم از نظرات و پیشنهادات شما در این حوزه استفاده کنیم. دوسالانه شدن جشنواره از جمله نکاتی بود که تأکیدات بسیاری بر آن وجود داشت اما پس از جلسات هماندیشی و مطالعاتی که در این حوزه انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که دوسالانه شدن جشنواره کودک و نوجوان به احیای این حوزه کمک نخواهد کرد و ممکن است اندک چراغی که در سینمای کودک روشن مانده است، بیفروغتر شود و رو به خاموشی برود.
دبیر جشنواره سی و پنجم تصریح کرد: در نهایت پس از مشورت با همکاران به این نتیجه رسیدیم که ادامه روند قبلی جشنواره نیز کمکی به احیای سینمای کودکان و نوجوان نخواهد کرد و در نتیجه ما به بازبینی سازوکارهای جشنواره پرداختیم و این روند را در خدمت تولید آثار فاخر برای کودکان قرار دادیم. همین مساله موجب شد که در حوزه تولیدات، امسال با یک ملاحظهای در انتخاب آثار حوزه کودک ورود کنیم تا بتوانیم به احیای مجدد سینمای کودک و نوجوان کمک کنیم.
کارکرد صندوق ملی حمایت از سینمای کودک
وی با تشریح صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان و سازوکارهای حمایتی آن تاکید کرد: کارکرد این صندوق موجب میشود که بودجه سینمای کودک و نوجوان افزایش پیدا کند. در واقع صندوق این کمک را خواهد کرد که ما مشارکتکنندگان و همیارانی را در این حوزه پیدا کنیم که این افراد در حوزه سینمای کودک و نوجوان به طور مشارکتی در کنار بنیاد سینمایی فارابی به سرمایهگذاری پرداخته و مکانیزم صندوق بر مبنای حمایت از سینمای کودک و نوجوان مبدل شود. این مساله میتواند میزان سرمایهگذاری در حوزه کودک را سه تا چهار برابر کند که دستاورد قابل قبولی است.
وی گفت: یکی از تأکیدات دیگری که ما بر احیای سینمای کودک و نوجوان داریم این است که صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان، تولیدات در این حوزه را از جنس فنی، مضمونی، ساختاری و اقتصادی از یکدیگر متمایز میکند تا همه آثار در یک استانداردی با یکدیگر مقایسه شوند که موجب حرفهایتر شدن حوزه سینمای کودک میشود چراکه همیشه حمایت جدی از سینمای کودک و نوجوان به عنوان یک ژانر مستقل و جدی اتفاق نمیافتاد و امیدواریم که این اقدام بتواند تسهیلگری خوبی را در این زمینه انجام دهد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: برنامه ما بر این است که بیست و هفتم دی ماه فراخوان جشنواره و صندوق را اعلام کنیم و در اردیبهشت ماه آثار نهایی برای حمایت صندوق از آنان چه از حیث نگارش فیلمنامه و چه از حیث تولید و اکران اعلام میشوند و جشنواره هم طبق برنامه سالانه خود در مهرماه برگزار میشود که در اختتامیه جشنواره فراخوان صندوق برای سال آینده را اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم جشنواره به صورت سالانه کار خود را به پیش ببرد.
دلیل انتخاب مجدد شهر اصفهان برای برگزاری جشنواره کودک
وی با تشریح روند انتخاب شهر میزبان جشنواره تاکید کرد: یکی از مواردی که در این دوره به صورت جدی آن را پیگیری کردیم، این بود که شهر میزبان نیز آورده مشخصی برای جشنواره و سینمای کودک داشته باشد و با رایزنیهای بسیاری که انجام دادیم درنهایت شهردار اصفهان تمامی شروط ما را در این زمینه پذیرفت؛ در عین اینکه خود ما نیز دوست داشتیم، اصفهان به عنوان شهر میزبان جشنواره انتخاب شود. این نکته مهم است که اگر بنا را بر تغییر سازوکارها قرار نمیدادیم و این مکانیزم را نمیپذیرفتیم، بودجهای که در اختیارمان قرار میگرفت، یک چهارم بودجه فعلی بود.
وی گفت: سینمای کودک تنها راهی است که بدون دردسر میتوانیم از این راه در حوزه بین الملل حاضر شویم، بنابراین باید از این امکان استفاده خوبی داشته باشیم.
در این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مختلفی چون تمایز سی و پنجمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان با دورههای گذشته، راهاندازی صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان، چالشهای موجود در حوزه سینمای کودک و راهکارهای برای احیای آن بحث و تبادل نظر شد.
نظر شما