به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که طی چند سال گذشته، به ویژه پس از انتشار ویروس کرونا، گرایش شهرنشینان به اتخاذ تردد سبز و استفاده از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخهها و اسکوترها بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است، با این حال در بسیاری از شهرهای جهان این رویکرد موفقیتآمیز نبوده است. بسیاری از محققان بر این باور هستند که استفاده از میکروموبیلیتیها زمانی موفقیتآمیز خواهد بود که امکان پیوند آنها با سایر روشهای حملونقل عمومی نظیر اتوبوسها، متروها و ترامواها فراهم بیاید که تحقق این هدف مستلزم مشارکت نهادهای مختلف مرتبط است.
امروزه دولتهای محلی در تلاش هستند برای حملونقل شهری بیش از گذشته مردم را مورد توجه قرار دهند و خدمات بیشتری برای عبور و مرور راحت آنها فراهم بیاورند. بسیاری از این شهرها، از طریق افزایش قابلیت دسترسی شهروندان به حملونقل عمومی تردد سبز را برای مردم تسهیل کردهاند، حال آنکه برخی از آنها نیز به گسترش مسیرهای پیادهروی، دوچرخهسواری و اسکوتر به منظور بهبود تردد در شهرهای خود پرداختهاند. در هر دو مورد (بهبود وضعیت حملونقل عمومی و گسترش مسیرهای تردد سبز) اغلب مشکلاتی پیش روی شهروندان قرار میگیرد که گرایش آنها را به عبور و مرور از این طریق کاهش میدهد.
به عنوان مثال، دوری از ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی و نبود زیرساختهای ایمن برای رسیدن به این ایستگاهها از مهمترین علل مؤثر بر کاهش تمایل شهروندان به اتخاذ عبور و مرور سبز محسوب میشود که البته بهتازگی بسیاری از مدیران به حل این مشکل پرداختهاند. ایجاد زیرساختهای مناسب برای میکروموبیلیتیها که آنها را به سایر وسایل نقلیه سبز پیوند میدهد از اثربخشترین رویکردها در این زمینه بوده است که البته مستلزم مشارکت نهادهای مختلف است.
از سوی دیگر، اشتراک میکروموبیلیتیها در ترویج بهرهگیری از آنها توسط شهرنشینان بسیار حائز اهمیت است که این کار نیز با مشارکت تولیدکنندگان این وسایل نقلیه و مدیران امکانپذیر میشود. در نهایت اینکه استخدام نیروی فعال در سامانه حملونقل عمومی در تسهیل تشویق مردم به عبور و مرور از طریق آنها نقش مهمی ایفا میکند و میتواند مزایای بسیاری را برای شهرها و شهروندان به ارمغان بیاورد.
نظر شما