سعیده بهداشت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در طبیعت رنگی یکدست نیست، حتی در آسمان یا پهنه دریا، سایههای بسیار متنوعی از رنگ آبی یافت میشود. باید در نظر داشت فضاهایی مانند پارک اگرچه تداعیکننده رنگ سبز است، اما همیشه نباید سبز باشد و گیاهان رنگی زیادی وجود دارد که بسته به نوع پارک میتوان از ترکیب آنها با سایر گیاهان بهره برد و رنگ مبلمان پارک را با توجه به استفادهکنندگان آن انتخاب کرد تا سبزی طبیعت پارکها یکنواخت نباشد و دلپذیرتر به نظر بیاید.
وی افزود: این عناصر میتواند شامل بناها، فضاهای شهری، عناصر متحرک و ثابت باشد، آنچه باید در زمینه مدیریت رنگ در شهر مدنظر قرار گیرد، تنوع در عین هماهنگی عناصر شهر است.
این کارشناس برنامهریزی شهری خاطرنشان کرد: انواع تبلیغات و تابلوهای شهری، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رنگ پوشش افراد، رنگ خودروها، تغییر فصول، بستر موقعیت جغرافیایی هر شهر، علاوه بر عوامل مرسوم مانند بناها، کف و دیگر عناصر شهری ثابت بر چهره رنگی شهر اثرگذار است.
بهداشت تصریح کرد: انتخاب هدفمند رنگ وسایل نقلیه حملونقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی یا دخالت در رنگآمیزی تابلوها از جمله تابلوی مغازهها و سایر علائم میتواند چهره رنگی شهر را به طور کلی دگرگون کند، از اینرو همواره در تعیین سیمای رنگی شهر باید میان تصمیمگیری ارگانهای مسئول در خصوص رنگ عناصر هماهنگی باشد تا رنگهای منتخب آنها یا مجوزهای صادر شده در این خصوص چهره شهر را مخدوش نکند.
وی ادامه داد: رنگ جزء اصلی فضای هر شهر و عامل مهم هویتبخشی، زیباشناختی و آرامسازی است؛ لذا ایجاد هارمونی، ریتم، کنتراست، تعادل و توازن منجر به یک ترکیب خوشایند و زیباشناسانه میشود.
این کارشناس ارشد برنامهریزی شهری تاکید کرد: ایجاد ترکیب خوشایند و زیباشناسانه به کمک رنگ در فضاهای شهری، علاوه بر محیط شهری مطلوب به ایجاد حس رضایت در مخاطبان شهری کمک میکند.
بهداشت گفت: به کار بردن رنگهای مختلف میتواند تأثیری فراتر از آشکار کردن طرح و چارچوب بنا داشته باشد و به یک عنصر تزئینی تبدیل شود؛ منظور از زیبایی فرم شهر تنها کالبد شهر و فضای آن نیست، بلکه کیفیت روانی رنگها، کیفیت حرارتی مصالح و ویژگیهای آکوستیکی خیابانها و میدانها را نیز در بر میگیرد.
وی ادامه داد: محیطی که بر روان انسان تأثیر مطلوب بگذارد، تجربه فضایی را تسهیل میکند و در تقویت روابط عاطفی متقابل مؤثر است.
نظر شما