به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «نگاهی نو به مرجعیت علمی قرآن بر پایه کلام مقام معظم رهبری» اثر غلامحسین اعرابی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۸۲ صفحه منتشر شد.
برخی از دانشمندان مسلمان مسئله مرجعیت قرآن را از دیرباز مطرح کردهاند، اما از حیث مفهومشناسی به آن پرداختهاند و حدودوثغور آن مشخص نشده است؛ در دهههای اخیر هم موافقان و مخالفانی به این بحث ورود کردهاند، بدون آنکه نقطه مرکزی بحث را بهدرستی برای مخاطبان خود روشن کرده باشند.
پژوهش حاضر با نگاه اجمالی به بیانات مقام معظم رهبری در این باب متوجه نکات اساسی در زمینه مرجعیت علمی قرآن است.
نکته قابلتوجه مؤلف این است که تلقی درست و مفهم صحیح بیانات معظمله درباره مرجعیت علمی قرآن نیاز به تأمل در مقدماتی دارد که تاکنون یا به آن پرداخته نشده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
ساختار اثر
این نوشته در دو بخش سامان یافت؛ بخش اول این اثر به بیان نگاهی جدید و تولید علوم مبتنی بر مرجعیت علمی قرآن پرداخته و مباحثی همچون فرآیند پیدایش علوم اسلامی، خصوصیات زبانی و معارف قرآن و مبانی مرجعیت علمی قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بهمنزله درآمدی بر سخنان و بیانات بعدی است و خود نگاهی جدید درباره مرجعیت علمی قرآن کریم است که در متن نوشته بهصورت کامل توضیح داده شده است.
بخش دوم به بررسی بیانات مقام معظم رهبری در باب مسئله مرجعیت علمی قرآن اختصاص یافته است. این بخش بیشتر برگرفته از بیانات ایشان در سالهای دوره رهبری ایشان است و سعی شده بهصورت نظاممند و عنوانبندی ارائه شود.
در این بخش پس از بیان پیشینه و زمینه جدایی تولید علم از متون دینی، چیستی مرجعیت علمی قران و مهجوریت علمی قرآن تبیین شده و سپس، قلمروی مرجعیت علمی قرآن از منظر مقام معظم رهبری بررسیشده و در ادامه نیز راهکارهای تولید علم بر اساس مرجعیت علمی قرآن کریم در بیانات ایشان تشریح شده است.
برشی از اثر
قلمروی مرجعیت علمی قران
همه مسائل نظری و علمی مورد نیاز جامعه میتواند در قلمروی مرجعیت علمی قرآن قرار گیرد؛ اما در بیانات مقام معظم رهبری روی علوم انسانی تأکید بیشتری شده است.
عمومیت قلمروی مرجعیت علمی قرآن از آنرو است که قرآن با مواد همه علوم برخورد دارد و از همه ابعاد هستی سخن به میان آورده است، اما اهمیت علوم انسانی که مورد تأکید فراوان و مکرر رهبری بوده است، ناشی از این است که علوم انسانی امروز دچار کاستیهای فراوانی است و از چند جهت قابل بررسی است؛ از جهات مبادی و مبانی، اعتقادی، نیازهای جامعه ما، نگرش، بینش، گرایش و مأخذ.
نظر شما