به گزارش ایمنا، آیتالله کاظم صدیقی در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران اظهار کرد: برای بیمه شدن در برابر همه آفتها و برای صعود به جایگاه قرب پروردگار، «صبر» و «تقوا» در قرآن توصیه شده است.
وی ادامه داد: اگر کسی برای رضای خدا زندگی کند و اهل مقاومت و صبر باشد، «مُحسن» است و خداوند اجر «مُحسنین» را ضایع نمیکند.
«۹ دی» نقشه دشمنان را بهم ریخت
امام جمعه موقت تهران در خصوص مناسبتهای ماه دی گفت: ۱۹ دی سالروز قیام مردم قم، جزو نقاط عطف انقلاب اسلامی است. این روز جز حوادث بزرگ تاریخ انقلاب است. این قیام در گرم کردن جبهه مقاومت علیه رژیم ستمشاهی نقش مهمی داشت.
وی نهم دی را هم از ایامالله دانست و گفت: این روز جزو روزهایی بود که خداوند به برکت حضور مردم، دشمن را ناکام کرد و همه نقشههای آنها را به هم ریخت. در آن روز آرامش به ملت بازگشت و انسجام بین امام و امت، استحکام خودش را نشان داد. این استحکام از ابتدا وجود داشته و کسی نتوانسته، مومن را از امام خودش جدا کند. دشمن تلاشش این بود که با فتنه، جریان پیوستگی امام و ملت را از بین ببرد.
صدیقی تاکید کرد: در فتنه ۸۸ دشمنان خارجی در صحنه حضور پیدا کردند و از فتنهگران اعلام حمایت رسمی کردند. بوقهای تبلیغاتیشان را هم در مسیر بهم ریختن جامعه اسلامی به کار گرفتند. بهانه در آن فتنه، تقلب در انتخابات بود که یک دروغ بود؛ مانند دروغی که در اوکراین گفتند و انقلاب رنگی به وجود آوردند. در برخی از کشورهای دیگر هم تجربهشان به ثمر نشست، از این رو در ایران هم انقلاب سبز را مطرح کردند اما موفق نشدند. آنها بنا داشتند با انقلاب سبز، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و پیوند سیاست و دیانت را از بین ببرند.
تداوم مسیر انقلاب
وی افزود: مردمسالاری دینی، راه نویی است که استکبار با تولد آن دستش از غارت ایران کوتاه شد. انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر هم فرهنگسازی شد. انقلاب مرزها را درنوردید و بیدارگری و جهاد علیه استکبار را در مسیر نشر قرار داد. لذا دشمنان در سال ۸۸ با تمام امکاناتشان به جنگ مردمسالاری دینی آمدند.
امام جمعه موقت تهران گفت: انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی را به صحنه آورد و تجلی قدرت خدا در امامت و امت بود. همه قدرتها متمرکز شدند تا این انقلاب متولد نشود، اما عاجز شدند. به خواست خدا دشمنان نتوانستند جلوی تداوم آن را هم بگیرند. پس از تولد، خواستند آن را در نطفه خفه کنند که نتوانستند. جنگ قومیتها و آشوبها به همین دلیل راه افتاد که خنثی شد. پس از آن ۸ سال ملت مومن به پاخاسته ایران را درگیر جنگ سختی کردند. در هشت سال هرچه تیر در اسلحه داشتند، مصرف کردند، اما با سرافکندگی خاکمان را ترک کردند و نتوانستند یک وجب از خاک کشورمان را به دست آورند.
وی با بیان اینکه خداوند در جنگ به ملت ایران قدرت داد، تصریح کرد: آنها پس از پایان جنگ، سالها فکر کردند و سپس انقلاب سبز راه انداختند. البته قبل از آن در کوی دانشگاه تجربهای کسب کردند. اما عنایت حضرت حجت (عج) کمک کرد و پس از ۸ ماه آشوب و ناامنی در تهران و برخی از شهرها، مردم در روزهای هشتم و نهم دی به صورت خودجوش در تمام شهرها به خیابانها آمدند. روز ۹ دی، قیام عمومی و همهجانبه علیه استکبار و نقشههای آنان بود.
صدیقی گفت: مردم در روز نهم دی اعلام میثاق با ولایت کردند. مردم، عکس فردی جز ولی فقیه در دست نداشتند. این بصیرت مردم بود که در موقع مناسب به میدان آمدند؛ دوست را شناختند. دشمن را هم تشخیص دادند. مردم در آن روز مملکت، انقلاب و نظام را بیمه کردند.
«اخلاص» رمز برجستگی شهید سلیمانی
امام جمعه موقت تهران در خصوص سردار سلیمانی نیز گفت: شهید سلیمانی یک تفکر، جریان، مکتب، ابر پُر باران، الگو و الگوساز است. خداوند متعال علیرغم اخلاصی که او داشت و نمیخواست خودش را نشان بدهد، او را در صحنهها و فراز و نشیبها به مردم ایران، منطقه و جهان نشان داد. از برجستگیهای شهید سلیمانی که از آن یک مکتب و جریان توحیدی ساخت، «اخلاص» وی بود.
وی افزود: زندگی سردار سلیمانی برای همهی ما درس است که تو کار برای خدا بکن و خدا برای تو کار میکند. اعتقاد او به ولایت نیز بر مبنای باور عمیق بود. سردار سلیمانی میگفت از یکی از اشرار سیستان و بلوچستان با حرکتهای پیچیده برای مذاکره دعوت کردیم. وقتی برای مذاکره آمد، دستگیرش کردیم. این خبر را به رهبری دادیم و گفتیم که جرثومه فساد شرق کشور را دستگیر کردیم. رهبری بدون هیچ تعللی فرمودند که هم اکنون دستور بدهید تا آزادش کنند. او میگفت برای من سخت بود. از رهبری پرسیدم: چرا؟ ایشان گفت: در مکتب ما کسی میهمان را دستگیر نمیکند! و ایشان آن فرد را آزاد کرد.
صدیقی گفت: راه پیشرفت کشور در عبودیت است. عبودیت نیز با تبعیت از ولایت تحقق پیدا نمیکند. سردار سلیمانی این را باور کرده بود. اگر دولتها تحت فرمان ولایت خوب عمل میکردند، امروز مشکلات اقتصادی به این کیفیت نداشتیم.
وی تاکید: شهید سلیمانی خطرش برای جبهه استکبار بیشتر از سردار سلیمانی است. حمله به پایگاه آمریکاییها در عراق (عینالاسد) سیلی محکمی بر صورت استکبار بود. تشییع پیکر سردار سلیمانی نشان داد که مردم ایران و عراق طرفدار انقلاب ناب هستند و مجاهد بزرگی همچون سردار سلیمانی میخواهند. شهید سلیمانی فقط از سوریه، عراق، لبنان و فلسطین حمایت نکرد. البته اگر شما میبینید که در دو ماه گذشته، بیش از ۷۰۰ صهیونیست به هلاکت رسیدند و سران صهیونیسم در وحشت به سر میبرند و یمن مقاوم شده است، با رهبریهای پیغمبر گونه امام خامنهای و فرماندهی هوشمندانه سردار سلیمانی بوده است.
امام جمعه موقت تهران گفت: مردم ایران تا آمریکا را از پای درنیاورند و همه قدرتها را تسلیم ایران اسلامی نکنند، راه سردار سلیمانی را ادامه خواهند داد.
عدالت لازمه آسایش جامعه
آیتالله صدیقی همچنین در خطبه نخست نماز جمعه امروز تهران اظهار کرد: اگر کسی طالب دنیا و آخرت است، «تقوا» سفره برکت الهی است. در تقوای شخصی، انسان باید خود را بنده خدا بداند. در تقوای عمومی نیز خداوند رفع بنبستها را تضمین کرده است.
وی افزود: باید باورهایمان را تصحیح بکنیم و باور داشته باشیم که خداوند قدرت مطلق است. خداوند رزاق است و هیچ قدرتی نمیتواند پایگاههای رزق خداوند را متوقف کند.
آیتالله صدیقی با اشاره به مراسمهای عزاداری که به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در سراسر کشور برگزار شد، عنوان کرد: حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه، ۲۰ دستور زندگیساز بیان کردند که یکی از آنها رعایت عدل و عدالت است. انسان باید در زندگیاش عادل باشد و گرفتار فساد نشود. کسی که میخواهد در سنگر امن قرار بگیرد و آسیب نبیند، عدل است. عدل به آن معناست که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و هر کس به آن چیزی که استعدادش است، برسد.
وی همچنین در توضیح «انسان عادل» گفت: انسان عادل کسی است که مرتکب گناه کبیره نمیشود. خیانت در امانت از جمله گناهان کبیره است و یک گناه کبیره کافی است تا انسان لباس عدالت از تنش بیرون بیاید. تصمیم جمعی بگیریم که عادل باشیم؛ یعنی گناه کبیره انجام ندهیم و اصرار بر گناه صغیره نداشته باشیم. اصرار بر گناه صغیره، گناه کبیره است. زنی که رعایت حجاب اسلامی نمیکند و بدحجابی را در برابر نامحرم تکرار میکند، برایش فسق میشود و از عدالت خارج میشود.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: خلاف مروت عمل کردن نیز انسان را از عدالت خارج میکند. افراد اگر عدالت و حقوق همدیگر را رعایت کنند، آرامش و آسایش به وجود میآید. عدالت بدون قانون مصداق پیدا نمیکند. قانون جا و حد هر کس را مشخص میکند.
منبع: تسنیم
نظر شما