به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «محیط زیست متعالی» اثر منصور شاهولی است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۹۵ صفحه منتشر شد.
ایجاد تمدن اسلامی با همسویی، همگرایی و همافزایی پژوهش، آموزش و تولید علم محیطزیست متعالی میسر میشود. این منظور ارائه تصویر شفاف علوم محیط زیست و امکان تجسم و تحقق آنها با پژوهش، آموزشهای نظری و عملی و تولیدات علمی طی سه دهه گذشته همواره مدنظر مؤلف بوده که در این کتاب مکتوب شده است.
همچنین، در این اثر برای تعامل سازنده با جهان، بهویژه جهان اسلام سه راهکار ارائه میشود: ترویج فرهنگی حکمت متعالی محیط زیست میان منتظران امام زمان (عج)، ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه در پژوهش و آموزش و تولید حکمت متعالی محیط زیست، و حکمرانی تمدنساز با نظریه اجماع دینی وظیفهگرای محیط زیست (ادوم) توسط سیاستمداران و برنامهریزان و مجریان.
هدف کتاب حاضر ارتقای کارآمدی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تمدن اسلامی با «همگرایی» و «همافزایی» پژوهش، آموزش و تولید علم محیطزیست متعالی برای تعامل سازنده با جهان بهویژه جهان اسلام است که با نظریه «ادوم» میسر میشود.
ساختار اثر
این اثر در چهار گفتار تألیف شده است؛ در گفتار اول که با عنوان «نظام روششناسی محیط زیست متعالی» نگارش یافته، در ابتدای این گفتار پس از بیان چیستی مبانی / ماهیت طبیعت و شاخصهای مبانی / ماهیت محیط زیست متعالی، به چرایی مبادی / شالودههای طبیعت پرداختهشده و ضمن تبیین شاخصهای مبادی محیط زیست متعالی، به چگونگی مظاهر / واقعیت عینی طبیعت اشاره شده و در پایان شاخصهای عینیت بخشیدن به محیط زیست متعالی تشریح شده است.
در دومین گفتار از کتاب حاضر که تحت عنوان «پژوهش محیط زیست متعالی» نوشته شده، راهبردها و رویکردهای پژوهش محیط زیست متعالی بررسی شده است و ضمن تبیین پارادایم پژوهش محیط زیست متعالی، بهنظام نوآوری کشاورزی / محیط زیست پایدار متعالی پرداخته شده است و به راهبردهای ارتباطی و اطلاعرسانی محیطزیست متعالی میپردازد.
«آموزش محیطزیست متعالی» عنوان سومین گفتار از این اثر است که به رویکرد آموزشی محیط زیست متعالی، عناصر ترویج مصرف بهینه انرژی در کشاورزی / محیط زیست متعالی، و احیای دانش بومی زیست متعالی میپردازد.
نویسنده در چهارمین و آخرین گفتار از این اثر به «تولید علم محیط زیست متعالی» پرداخته است که از جمله مباحث مطرحشده در این گفتار میتوان به روششناسی تولید علم محیط زیست متعالی، علم اخلاق محیط زیست متعالی، فکر و رفتار محیط زیست متعالی، نگرش محیط زیست متعالی و اجماع جهانی محیط زیست متعالی اشاره کرد.
نظر شما