به گزارش خبرنگار ایمنا، «اتوبوس» یکی از سیستمهای حملونقل عمومی شهری است که از چند دهه قبل در بین سیستمهای حملونقلی فعال بوده است. این وسیله همگانی مقرونبهصرفه، نقش مؤثری در کاهش حجم سفرهای درونشهری و ترافیک شهرهای کوچک و متوسط که خطوط مترو یا تراموا ندارند، ایفا میکند.
فرایند توسعه شهرهای کشور در دهههای اخیر و افزایش نرخ مهاجرت به آنها، نه تنها میزان جمعیت کلانشهرهای کشور، بلکه جمعیت شهرهای کوچک و متوسط را نیز تحتالشعاع قرار داده و موجب رشد سریع شهرنشینی شده است.
شرایط زندگی شهری ایجاب میکند که روزانه برای پیمودن مسیرهای مختلف از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود، حال اگر وسایل حملونقل عمومی مناسبی پهنای شهر را پوشش ندهد، بهناچار شهروندان از وسایل نقلیه شخصی استفاده میکنند که موجب افزایش ترافیک و تشدید مشکلاتی همچون آلودگی هوا میشود.
مزایای فراوان استفاده شهروندان از ناوگان حملونقل عمومی از جمله اتوبوس در سفرهای درونشهری، مدیران شهری را بر آن داشته که علاوه بر در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی در این زمینه، برای افزایش سطح کیفی وسایل نقلیه عمومی و توسعه پوشش مناطق مختلف، برنامهریزی کنند، البته اجرای این طرحها نیازمند بهرهگیری از توان بخش خصوصی و حمایتهای دولتی است.
در راستای آگاهی از اقدامات و برنامههای مدیریت شهری اصفهان برای توسعه کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی گفتوگویی را با ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان انجام دادهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
با توجه به مطرح شدن موضوع خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید که در شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، مدیریت شهری برای افزایش ناوگان چه برنامهای دارد؟
در مردادماه سال گذشته و ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری، تعداد ناوگان اتوبوسرانی حدود ۶۵۰ دستگاه با میانگین عمر ۹ سال بود؛ این ناوگان مناسب نبود و مدیریت شهری تمام تلاش خود را در راستای بهبود بخشیدن از نظر کیفی و کمی آن بهکار بست.
در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی با اقدامات مختلف که در همین راستا در نظر گرفته شده است، به حدود ۹۰۰ دستگاه رسیده است، اما از نظر کیفیت، علاوه بر بهرهبرداری از اتوبوسهای جدید، اتوبوسهای قدیمی نیز در حال فعالیت است و بهدلیل کمبودها، نتوانستیم کیفیت خدمترسانی به حد مطلوب برسانیم.
در حال حاضر نیاز شهر اصفهان ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس است که در حال تلاش هستیم سال آینده این تعداد به ۱۴۰۰ دستگاه افزایش یابد تا بتوانیم اتوبوسهای فرسوده را ابتدای سال ۱۴۰۲ از مدار بهرهبرداری خارج کنیم.
خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید که در جلسه شصتوهشتمین مصوب شد نیز در همین راستا است، لذا گلایه شهروندان در این خصوص بحق است اما باید بدانیم که مدیریت شهری نیز تمام تلاش خود را برای رفع معضل کمبود اتوبوسها بهکار میبندد.
با توجه به اینکه هر دستگاه اتوبوس جدید بالغ بر پنج میلیارد تومان قیمت دارد، تأمین منابع مالی برای آن بسیار سخت است اما امیدواریم در سال آینده میانگین عمر ناوگان کاهش و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان افزایش یابد.
تأمین منابع مالی برای خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید چگونه انجام شده است؟
بخشی از مبلغ خرید این اتوبوسها در بودجه سال جاری پیشبینی شده بود، بخش دیگری نیز بهصورت اوراق مشارکت تأمین شد و مبلغی با جابهجایی ردیفهای بودجه به دلیل اولویت داشتن خرید اتوبوس تأمین شد.
در حال حاضر شهروندان از سرفاصله زمانی زیاد خطوط اتوبوسرانی گلایه دارند، این معضل چگونه رفع خواهد شد؟
سرفاصله خطوط گاهی به دلیل کمبود تعداد ناوگان اتوبوسرانی، گاهی به دلیل کمبود راننده و گاهی به دلیل ترافیک معابر است؛ در راستای تأمین ناوگان جدید و راننده، مجموعه مدیریت شهری در حال تلاش است اما در خصوص ترافیک معابر، نیازمند همراهی شهروندان هستیم، زیرا هرچه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، باعث کاهش ترافیک و افزایش کیفیت خدمات این وسایل میشود.
با توجه به استفاده ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی برای خرید اتوبوسهای نو، دولت در خرید ۴۵ اتوبوس جدید چه نقشی دارد؟
با توجه به اینکه محل تأمین این اتوبوسها شرکتهای دولتی یا شرکتهایی است که دولت سهامدار آن است، لایحه خرید این اتوبوسها بهصورت ترک تشریفات تصویب شد؛ در حال حاضر این ۴۵ دستگاه در اصفهان است و در روزهای آینده به چرخه بهرهبرداری اضافه میشود.
یکی از اقداماتی که توسط شرکت واحد اتوبوسرانی انجام میشود، بازسازی اتوبوسها است که با این بازسازیها، اتوبوس فرسوده به اندازه یک اتوبوس نو میتواند مورد بهرهبرداری قرار گیرد، در حال حاضر این اقدام انجام میشود و در گذشته نیز تعدادی از اتوبوسها بازسازی شده بود؛ البته این موضوع یک اقدام تسکیندهنده است و اساس کار را بر خرید اتوبوس جدید قرار دادهایم.
«اصرو» چگونه میتواند به افزایش سفر با وسایل حملونقل عمومی کمک کند؟
سامانه حملونقل عمومی هوشمند اصفهان «اصرو» این امکان را به شهروندان میدهد که از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند؛ بر این اساس در ۵۰ ایستگاه پرتردد نیز صفحه الکترونیکی نصب شده است.
البته شهروندان میتوانند این نرمافزار را در تلفنهای همراه خود نصب کنند و از خدمات آن استفاده و زمان سفر خود را مدیریت کنند. همچنین سامانه اصرو وضعیت خطوط و اتوبوسها و گزارش شرایط ترافیکی شهر را نیز در اختیار شهرداری قرار میدهد تا در مدیریت ترافیک شهر بهتر عمل کند؛ این سامانه که بهتازگی توسط شهرداری اصفهان طراحی و رونمایی شد و در حال بهرهبرداری است.
اصرو بهعنوان سامانه موقعیتیاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک، بهگونهای طراحی شده است که زمان تقریبی رسیدن اتوبوس به ایستگاهها را برای شهروندان مشخص میکند؛ همچنین این سامانه علاوه بر نمایش مسیر و محل دقیق ناوگان به شهروندان، اتوبوسهای خراب و متوقف در مسیر را نیز به اپراتور نشان میدهد.
با توجه به اینکه سامانه اصرو مشکلاتی دارد، ضمن عذرخواهی از شهروندان در این خصوص، از آنها میخواهیم با بردباری، مدیریت شهری اصفهان را در تکمیل این سامانه یاری کنند.
کاهش اضطراب، آرامش روان مسافران و برنامهریزی مناسب برای انجام سفرهای درونشهری از مزایای اصرو است و یکی از مصادیق حملونقل انسانمحور محسوب میشود و نشان میدهد مدیریت شهری اصفهان برای مردم و زمان سفر آنها ارزش قائل است، لذا شهروندان میتوانند این اپلیکیشن را با مراجعه به سامانه «اصفهان من» به نشانی my.isfahan.ir در بخش حملونقل و ترافیک، روی گزینه «اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس» کلیک و پس از دریافت، روی تلفن همراه خود نصب کنند.
نظر شما