استراتژی‌های ساختاری در شهر دوچرخه‌ای جهان

فناوری‌های بلندپروازانه مدعی شده‌اند که خودروهای بدون راننده آینده حمل‌ونقل دنیا را از آن خود خواهد کرد، با این حال تحولاتی که طی چند ساله گذشته در زمینه جابه‌جایی انجام شده است حاکی از برتری یافتن دوچرخه‌ها به چهارچرخ‌ها (خودروها)، به ویژه در کپنهاگ به عنوان بهترین شهر دوستدار دوچرخه جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند سال گذشته قیمت سوخت، تغییرات آب‌وهوایی و گرایش به اتخاذ سبک زندگی سالم بر شهرنشینی حاکم شده است که شیوع بیماری کرونا شدت هر یک از این موارد را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است. در واقع، همواره بر گرایش مردم سراسر جهان به سالم‌تر زندگی کردن افزوده می‌شود که در این راستا، تردد سبز، به‌ویژه از طریق دوچرخه به محبوبیت ویژه‌ای میان شهرنشینان تبدیل شده است. برای درک چگونگی افزایش این گرایش، مرور گسترش تردد از طریق وسایل نقلیه در اوایل دهه ۱۹۰۰ می‌تواند بسیار مؤثر باشد و مردم را هرچه بیشتر به تغییر روش عبور و مرور خود از طریق خودروها به دوچرخه‌سواری سوق دهد.

استراتژی‌های ساختاری در شهر دوچرخه‌ای جهان

طی دهه ۱۹۰۰، خودروها به عنوان نماد سرعت، خصوصی‌سازی تردد و جدایی از سایرین به محبوبیت بسیار بالایی میان مردم دست یافت و در مدت زمانی کوتاه، سراسر معابر شهری و جاده‌ای را به مالکیت خود در آورد. در واقع، طی تقریباً یک دهه فضاهای عمومی که پیش از این برای گرد هم آمدن مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت، به مالکیت خودروها درآمد و بزرگراه‌ها و پمپ بنزین‌ها بسیاری از چشم‌اندازهای شهری را تشکیل داد. پیاده‌راه‌هایی که تا پیش از این محل شور شهروندی بود، به خیابان‌هایی برای وسایل نقلیه با پیاده‌روهای کم‌عرض برای عابران پیاده تبدیل شد و زمین‌های بازی کوچکی با تورهای محافظتی برای بازی کودکان گسترش یافت. در واقع، بخش اعظم فضاهای شهری از آنِ خودروها شد و مردم کم‌تر جایی برای عبور و مرور ایمن در فضاهای عمومی محل زندگی خود داشتند.

استراتژی‌های ساختاری در شهر دوچرخه‌ای جهان

اما خبر خوش این‌که به تدریج بر دانش بشر نسبت به تردد سبز افزوده شده است و همین امر، معماری شهرهای جهان را نیز متحول کرده است. امروزه بسیاری از مدیران در تلاش هستند روش‌های پایدار را برای عبور و مرور بر زندگی مردم حاکم کنند، ضمن این‌که استفاده بهینه از فضا برای تردد، یکی از مهم‌ترین اهداف آن‌ها به‌شمار می‌رود که بدون شک، از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی محقق می‌شود.

کپنهاگ، پایتخت دانمارک که به عنوان بهترین شهر دوستدار دوچرخه‌سواری و یکی از شادترین شهرهای جهان شناخته شده است، پیشگام بهره‌گیری از معماری تردد سبز به‌حساب می‌آید که تاکنون فضاهای عمومی بسیاری را برای ترویج دوچرخه‌سواری توسعه داده است. در ادامه به معرفی چند مورد ازاستراتژی‌های برجسته کپنهاگ پرداخته می‌شود که آینده معماری شهر دوچرخه‌ای جهان را از آن خود خواهد کرد.

گسترش پل‌ها

سراسر پایتخت دانمارک را کانال‌های آب و رودخانه‌ها محصور کرده است و به همین دلیل، گسترش پل‌ها یکی از بهترین شیوه‌ها برای ترویج دوچرخه‌سواری در شهر بوده است. پل ماری دوچرخه از بهترین نمونه پل‌های شهر به‌حساب می‌آید که کاملاً به روی خودروها بسته است و تنها عابران پیاده و دوچرخه‌سواران حق تردد روی آن را دارند. این پل بافت شهری را به محبوب‌ترین مکان‌های شهر پیوند می‌دهد و جالب این‌که از طریق بالابرهای الکتریکی، دوچرخه‌سواران را به بخش اصلی خود که هفت متر از سطح دریا فاصله دارد، هدایت می‌کند. پل ماری دوچرخه به رنگ زیبای نارنجی است، بدنه‌ای از جنس فلز دارد، در فاصله‌های معینی پیچ‌هایی را در بر گرفته است که به کنترل سرعت دوچرخه‌سواران کمک می‌کند و در نهایت، به بعضی از پل‌های دیگر شهر پیوند داده شده است تا امکان عبور و مرور کاربران را به نقاط مختلف پایتخت دانمارک فراهم بیاورد.

استراتژی‌های ساختاری در شهر دوچرخه‌ای جهان

طراحی خلاقانه پارکینگ‌های دوچرخه

بدیهی است که دوستدار دوچرخه بودن شهرها بدون احداث پارکینگ‌های مخصوص دوچرخه امری محال است و می‌تواند مشکلات بسیاری را پیش روی دوچرخه‌سواران قرار دهد و در نهایت، آن‌ها را از اتخاذ تردد سبز ناامید کند. مدیران کپنهاگ این اصل را به دقت مورد توجه قرار داده‌اند و همواره کوشیده‌اند به روش خلاق، پارکینگ‌هایی مجهز برای دوچرخه‌سواران احداث کنند. از موفق‌ترین نمونه پارکینگ‌های شهر می‌توان به Karen Blixens Plads اشاره کرد که بین دانشگاه کپنهاگ و کتابخانه سلطنتی دانمارک واقع شده است. این پارکینگ، فضای یک میدان شهری را از آن خود کرده است و به همین دلیل، میزبان فعالیت‌های بسیاری است که نشاط را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این پارکینگ بخش‌های متعددی را فرا گرفته است که قسمت بالایی هر بخش به شکل یک تپه طراحی شده است و از طریق آن‌ها، دوچرخه‌سواران برای پارک وسیله‌های نقلیه خود به بخش‌های زیر هدایت می‌شوند. بزرگ‌ترین و بهترین پارکینگ دوچرخه کپنهاگ ظرفیت پذیرش دو هزار دوچرخه را دارد و از فضایی سبز بر فراز خود برخوردار است که بر جذابیت آن افزوده است.

استراتژی‌های ساختاری در شهر دوچرخه‌ای جهان

احداث سازه‌های دارای مسیرهای دوچرخه‌سواری

احداث سازه‌های دارای مسیرهای دوچرخه‌سواری از دیگر تدابیر مدیران پایتخت دوچرخه‌سواری جهان برای افزایش گرایش مردم به تردد سبز محسوب می‌شود. برج Maersk (یک دانشکده در پایتخت دانمارک) یک مسیر دوچرخه‌سواری زیگزاگی معلق را در بر گرفته است که دور تا دور آن را پیاده‌راهی عظیم محصور کرده است. این مسیرهای سبز دانشجویان را از دانشگاه به سمت فضاهای عمومی و خیابان‌های مهم شهر هدایت می‌کند و از این طریق به افزایش گرایش آن‌ها به اتخاذ تردد پاک کمک می‌کند. شیب مناسب مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برج، امکان نزدیک شدن کاربران به ساختمان اصلی را با سرعت مناسب فراهم می‌آورد، ضمن این‌که آن‌ها را قادر می‌کند از ارتفاع بالا به چشم‌اندازهای سبز و زیبای اطراف اشراف کامل پیدا کنند. جالب است بدانید که درهای دانشگاه به محض نزدیک شدن دوچرخه‌سواران و عابران پیاده به طور خودکار باز می‌شود که این قابلیت همراه با سایر ویژگی‌های مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی دانشکده، شهروندان را به عبور و مرور از طریق تردد سبز تشویق می‌کند.

استراتژی‌های ساختاری در شهر دوچرخه‌ای جهان

کد خبر 627112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.