به گزارش ایمنا و به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، حافظ ساداتنژاد با اشاره به بهرهبرداری از راهآهن برونمرزی خواف-هرات در آذرماه سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: بهمنماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راهآهن خواف-هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومتر تحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد.
وی با اشاره به تغییرات در دولت افغانستان و نبودن امکان فعالیت پیمانکار در آن زمان ادامه داد: در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخشهایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد در نتیجه عملیات اجرایی در باقی مانده مسیر ممکن نبود.
مجری راهآهن خواف-هرات از توافق ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات وارد شده به مسیر از سوی افغانستان خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت و اولویت ترمیم این کار، مقرر شده که پس از تأیید مجری طرح که شرکت ساخت و توسعه است، عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران است آغاز شود و خط ظرف مدت شش ماه مجدد آماده بهرهبرداری شود.
ساداتنژاد افزود: هماکنون شرکت ساخت و توسعه به دنبال راههای تأمین منابع مالی مورد نیاز و انتخاب پیمانکار برای عملیات تکمیلی باقیمانده مسیر از ایستگاه «شمتیغ» تا ایستگاه «روزنک» در کشور افغانستان است.
وی ادامه داد: کارهای انجام شده از سوی افغانستان، طبق استانداردهای مدنظر هنوز به اتمام نرسیده و نیاز به جایگزینی بخشهای به سرقت رفته و تخریب شده دارد که برای عملیات تکمیلی ضروری و حیاتی است.
مجری راهآهن خواف-هرات با تاکید بر عزم جدی دو کشور برای تکمیل این خط آهن اضافه کرد: با توجه به اهمیت بهرهبرداری راهآهن خواف-هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابهجایی مسافر، همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کشورهای همسایه راهآهن خواف-هرات از مهمترین اولویتهای زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بینالمللی به حساب میآید.
نظر شما