به گزارش ایمنا، نشست مشترک هیئت تجاری و حملونقل قزاقستان که به سرپرستی معاون وزارت توسعه تجارت این کشور به ایران آمده است، با معاون بینالملل اتاق ایران، مدیر حملونقل و کارنه تیر اتاق و جمعی از فعالین اقتصادی حوزه حملونقل ایران برگزار شد.
در این نشست نورلان کولباتیروف، معاون توسعه تجارت قزاقستان با اشاره به سفر رئیسجمهور این کشور به ایران گفت: یکی از اهداف مهم دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت تراتزیتی ایران است.
او با اشاره به تعیین چشمانداز تجاری سه میلیارد دلار در سال میان ایران و قزاقستان از سوی مقامات عالی دو کشور بیان کرد: اگرچه ظرفیت صادراتی ایران به قزاقستان بسیار بالاست اما حجم پایینی از کالاهای ایرانی وارد قزاقستان میشود. با این حال همین میزان کالا نیز بازخورد مثبتی میان مصرف کنندگان قزاق داشته است.
کولباتیروف با تاکید بر اینکه هدف اصلی این هیئت از سفر به ایران، بررسی امکانات تجاری ایران و شناخت مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای آنهاست افزود: ایران کشور مهمی برای قزاقستان است و ما برای توسعه روابط تجاری مشترک دو کشور مصمم هستیم.
در ادامه علیرضا یاوری، معاون بینالملل اتاق ایران با بیان اینکه قزاقستان یکی از اولویتهای ایران برای توسعه همکاریهای تجاری به حساب میآید بر روابط بسیار نزدیک دو کشور تاکید کرده و گفت: بعد از سفر مقامات قزاقستانی به ایران در ماه گذشته، قرار است امکانات و اماکنی در بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی در اختیار قزاقستان قرار بگیرد تا این کشور از این ظرفیت برای توسعه صادرات خود به کشورهای شرق دور استفاده کند. چنین مناسباتی قطعاً به توسعه روابط تجاری کشور میانجامد.
بر اساس اعلام اتاق ایران، بهنام فرامرزیان مدیر حملونقل بینالمللی و کارنه تیر اتاق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان از اعضای قدیمی کنوانسیون تیر هستند، گفت: اما با این وجود حجم فعالیتهای کارنه تیر دو کشور کشور بسیار پایین است. در سال ۲۰۲۲ از مجموع سه هزا رو ۷۰۰ مورد حمل و نقل جادهای فقط ۱۱۹ عملیات حمل و نقل جادهای را تحت کارنه تیر داشتیم.
او افزود: فعالیتهای حمل و نقلی در صورتی موفق هستند که هم منافع گمرگ هم شرکت حمل و نقل و هم منافع صادرکننده تأمین شود. رویههای غیرمتعارف نه تنها برای ما هزینه بر، بلکه زمانبر هم خواهد بود و توجیه اقتصادی را برای بنگاههای اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.
فرامرزیان با اشاره به سرمایهگذاریهای قابل توجه قزاقستان در کریدورهای شمالی و میانی از شرق تا غرب بیان کرد: اما جنگ روسیه و اوکراین مسیر فعالیت کریدور شمالی را مسدود کرده است. اگرچه در مسیر کریدور میانی هم بنادر اکتائو، کوئیک و ترکمن باشی فعال هستند، اما ترافیک در بندر باکو و مرز سامور خیلی زیاد است. لذا این مسیر نیز مزیت رقابت پذیری خود را از دست داده است.
او تاکید کرد: لذا با این شرایط کریدور جنوبی که از مرزهای ایران تردد میکند، میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای قزاقستان باشد.
منبع: ایسنا
نظر شما