به گزارش ایمنا و به نقل از روابطعمومی اداره کل هنرهای نمایشی، به عقیده تمامی کارشناسان سرمایهگذاری بر کودکان و نوجوانان در درازمدت منجر به ارتقا و رشد جامعه خواهد شد و در این میان تئاتر بهویژه تئاتر کودک و نوجوان بهعنوان بستری برای خلق جامعهای خلاق، پویا و پر از شورونشاط بهترین مسیر برای ارتقا سطح کیفی تمامی جوامع بشری و عاملی برای ارتباط گسترده و مؤثر نهتنها با این گروه سنی بلکه با بزرگسالان و تمامی افراد جامعه بوده و هست.
کودکان و نوجوانان با دیدن تئاتر و همراهی با آن مهارتهای زیادی را در خلال دنیایی پر از تخیل و شورونشاط میآموزند.
دراینبین، جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، تنها جشنواره تخصصی این گروه سنی است که هرساله با حضور بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه سعی میکند، با همراه کردن کودکان و نوجوانان در راستای پرورش قوه تخیل و تقویت ارتباطجمعی و خلاقیت آنان گام بردارد.
جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان علاوه بر مخاطبان، در ارتقای سطح آگاهی و آموزشی گروههای تئاتری نیز تأثیر انکارناپذیری دارد.
این جشنواره به دلیل همهگیری ویروس کرونا دوسال از ادامه فعالیت بازماند و بیست و هفتمین دورهاش پس از چندین بار تعویق زمانی از یکم تا ششم تیرماه سال جاری با حضور ۷۰ گروه نمایشی و حدود ۴۰۰ هنرمند در همدان برگزار شد تا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان علاقهمند، به تماشای دنیای پرراز و رمز و هیجان کودکانه بنشینند.
جشنوارهای که باهدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبهنفس فرزندان این مرزوبوم از طریق نمایش با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» به دبیری امیر مشهدیعباس برپا شد و با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استآنهمدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمانها و نهادهای استآنهمدان در شهر همدان میزبان مخاطبان بود.
بیست و هفتمین دوره این رویداد هنری با تمامی نقاط قوت و ضعفش در حالی به کار خود پایان داد که امیر مشهدیعباس از طرف کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی بهعنوان دبیر بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و همدان معرفی شد.
پسازاین، نشستهایی باهدف هماندیشی و آسیبشناسی بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور اعضای هیئتمدیره انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، انجمن تئاتر عروسکی خانه تئاتر و اعضای هیئتمدیره بنیاد نمایش کودک برگزار شد تا دوره بعدی این رویداد با افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف درزمینهٔ اجرایی و محتوایی همراه باشد.
توجه جدی به مباحث میزبانی و ملزومات برگزاری یک رویداد بینالمللی، تدبیر برای تغییر شهر میزبان به جهت ارتقای کیفی برگزاری جشنواره، توان اجرایی و حمایت تمامی نهادهای استانی در استان میزبان، توجه به زیرساختهای موجود و امکانات موردنیاز، توجه جدی به ارتقای میزان کمکهزینهها با توجه به افزایش هزینه تولید و آمادهسازی آثار نمایشی، تمهید امکان خدمات فنی در شهر میزبان درزمینهٔ ترمیم دکور گروهها، توجه کارشناسانه و دقیقتر بهتناسب سنی مخاطبان و آثار نمایشی، اتخاذ رویکرد تخصصیتر در مراحل انتخاب و داوری، توجه جدی به مقوله تبلیغات محیطی جشنواره، ایجاد فرصت و امکان برای گروههای شرکتکننده بهمنظور تبادل تجربیات و گفتوگوهای تخصصی، برطرف کردن مشکلات حوزه اسکان، پذیرایی و تلاش برای تأمین شرایط مناسب برای این بخش، توجه عملی به کیفیت آثار و پرهیز از نگاه کمی، پرهیز از اضافه کردن بخشهای غیرضروری و موازی با سایر رویدادها به جشنواره، اهمیتبخشی به تئاتر کودک و نوجوان و نگاه کاملاً حرفهای به این حوزه توسط متولیان امر، بهرهگیری از هنرمندان متخصص تئاتر کودک و نوجوان در هیئتهای انتخاب و داوری جشنواره و نگاه تخصصیتر به انتشارات جشنواره از مهمترین موضوعات مطرحشده در این نشستهاست.
این موارد تنها بخش مشترکی از دغدغههای تمامی فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان بهمنظور ارتقای سطح کمی و کیفی برگزاری جشنوارهای در سطح بینالمللی، آنهم برای مخاطبان کودک و نوجوان به شمار میآید.
یکی از مهمترین موارد مشترک در این نشستها، پرداختن به موضوع میزبانی در برگزاری این رویداد بینالمللی در کشور است.
استانهمدان سالهاست که باهمت مدیران و مردمان خونگرم خود میزبانی این رویداد را برعهده دارد اما متأسفانه باوجوداین سابقه طولانی در برگزاری جشنواره، همچنان در بخش بهسازی زیرساختهای فنی و کیفی آمادگی لازم را بهمنظور میزبانی از این رویداد بینالمللی دارا نیست.
سالنهایی با حداقل کیفیت اجرایی، فقدان نیروهای کارآزموده در بخش فنی بهمنظور رفع مشکلات گروههای اجرایی، نبود هماهنگیهای لازم میان مدیران شهرستان با ستاد اجرایی تنها بخشی از مواردی است که میتواند بهعنوان بزرگترین چالش این شهر برای برگزاری دورههای بعدی جشنواره باشد.
آنچه در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی همدان رقم خورد باوجود تلاشها و زحمات مدیران، هنرمندان و گروههای اجرایی حاضر در این دوره، گواهی بر این است
که میزبانی چنین جشنوارهای نیازمند توان فنی، هنری و مدیریتی بیش از یک توان حداقلی است، آنهم برای جشنوارهای که بار بینالمللی دارد.
بیتوجهی به نواقص سالهای قبل تنها باعث بیاعتبار شدن این رویداد هنری و بازماندن آن از رشد و ارتقایی خواهد بود که قطعاً باید هرسال بیشازپیش شاهد آن باشیم.
با تمام مواردی که ذکر شد و با توجه به اینکه بهزودی باید شاهد فعالیت دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان و انتشار فراخوان آن باشیم، باید دید نتیجه این آسیبشناسیها و نشستهای تخصصی با کارشناسان حوزه تئاتر کودک و نوجوان چه خواهد بود و تفاوت اساسی فراخوان این دوره از جشنواره پس از مشخص شدن نقاط قوت و ضعف دوره پیشین برچه اساس و با چه اصولی منتشر خواهد شد.
نظر شما