به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامهریزان ترافیک شهر اومئو، شهری در شمال سوئد، دادههای مربوط به حوزه تردد شهروندان را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که در استفاده از وسایل حملونقل برای رفت و آمد به محل کار، شکاف جنسیتی وجود دارد. زنان تمایل داشتند از اتوبوسهای محلی استفاده کنند، در حالی که مردان ترجیح میدادند سوار ماشین شخصی شوند. بنابراین، برای یکسانسازی تردد و رفع نبود تعادل در این زمینه، پروژهای راهاندازی شد.
این طرح که «نوآوری برای رفت و آمد کاری برابر و پایدار» نامیده میشود، روی بررسی این موضوع متمرکز شده است که چه تصمیمی میتواند باعث شود مردانی که در منطقه صنعتی Västerslätt در شهر کار میکنند، بتوانند بیشتر شبیه زنان سفر کنند و تأثیر اقلیمی ناشی از رفتوآمد کاری خود را کاهش دهند.
واقعیت این است که مردان معمولاً بیشتر از زنان از اتومبیل استفاده میکنند. تفاوت در رفتار حملونقل به حدی است که اگر مردان مانند زنان سفر میکردند، مصرف انرژی ناشی از سفرهای ماشینی تقریباً ۲۰ درصد کاهش مییافت!.
لیندا گوستافسون، استراتژیست برابری جنسیتی شهرداری اومئو در این رابطه گفت: "این الگوی تردد در سراسر اروپا نیز وجود دارد و زنان پایدارتر از مردان سفر میکنند. به منظور شکستن الگوهای سنتی سفر، ما میخواهیم دانش را در مورد چگونگی تأثیر هنجارها بر انتخاب روشهای سفر را افزایش دهیم. ما به گزینههای جذابتری مانند استفاده از خودروی اشتراکی، حملونقل عمومی، پیادهروی و دوچرخهسواری برای انتخاب نیاز داریم. فرصتهای خوبی در اومئو برای رفتوآمد با اتوبوس به محلهای کاری با بیشترین تعداد زنان مانند بیمارستان وجود دارد، اما در مورد مناطق تجاری و صنعتی، این شرایط برای مردان مهیا نیست."
لیف اریکسون، کارآفرین و نماینده گروه زیرساخت Entrepreneurs Umeå در این رابطه گوید: "در ۲۰ سال گذشته، منطقه صنعتی در Västerslätt به طور فزایندهای به یک منطقه تجاری تبدیل شده است که در آن گروه هدف، بهطور عمده مردان هستند و همین امر بر نوع سفر افراد در منطقه نیز تأثیر میگذارد. چگونگی توسعه منطقه صنعتی در آینده بر عهده همگان از جمله شرکتها و شهرداری است. تدابیری برای افزایش تعداد دفعات حرکت اتوبوس و انطباق بهتر آنها با زمانهای کاری و تعبیه ایستگاههای اتوبوس بیشتر وجود دارد و مهمتر از همه، بررسی رفتارهای شخصی است."
این موضوع فرضیهای را مطرح میکند که اگرچه ممکن است شهرها در ابتدا بیشتر برای مطابقت با نیازها و دیدگاههای مردان برنامهریزی شده باشند، اما حملونقل عمومی بیشتر به نفع زنان است.
هدف شهرداری اومئو این است که شیوههای حملونقل پایدار نظیر پیادهروی، دوچرخهسواری و حملونقل عمومی ۶۵ درصد از سفرهای داخل شهر را تا سال ۲۰۲۵ تشکیل دهد.
نظر شما