ایستگاه آخر مسیرهای دوچرخه اصفهان

ایجاد مسیرهای دوچرخه در بسیاری از شهرهای جهان به عنوان یکی از الزامات مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است و در سال‌های گذشته نگاه شهرداران شهرهای بزرگ ایران همچون تهران و اصفهان نیز به این مسئله معطوف شده است، اما آیا این مسیرها در نصف جهان به درستی اجرا شده است و شهروندان از این اقدام رضایت دارند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر ایجاد مسیرهای دوچرخه در بعضی از خیابان‌های شهر اصفهان با واکنش‌های مثبت کارشناسان و از سوی دیگر با انتقادهای شهروندانی روبه‌رو شده است که تاکید دارند این مسیرها اقدامی تبلیغاتی و غیرکارشناسانه است؛ نظر برخی اساتید دانشگاه در این باره متفاوت است و آن را به منزله یک جراحی می‌دانند که در درازمدت به نفع این کلان‌شهر خواهد بود.

مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر در خیابان‌های مرکزی اصفهان ایجاد شده است و در هم تنیده شدن ترافیک و اختلال در تردد خودروها در این مسیرها، همچنین سلب امکان پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها، گلایه برخی اهالی و کسبه را به دنبال داشته است؛ با این وجود، نگاه علمی به این موضوع حاکی از آن است که ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری، نسخه‌ای اجتناب‌ناپذیر برای شهرهای بزرگ تلقی می‌شود.

تجربه‌های موفق جهانی در خصوص گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در کشورهایی همچون آلمان، هلند، چین و ژاپن وجود دارد که نیاز است با بهره‌گیری از این تجارب، فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین شهروندان جامعه ما نیز جای خود را باز کند تا در مواقع ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری به جای تقابل افکار عمومی، همسویی و مطالبه‌گری در این زمینه در جامعه ایجاد شود.

ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه در اصفهان، شعار بود!

محمدرضا فلاح، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: معتقدیم اصفهان شهر دوچرخه‌ها است و اگر بخواهیم به سمت کاهش آلودگی و ترافیک و هوای پاک پیش برویم و با کاهش آلودگی‌های صوتی حمل‌ونقلی مواجه باشیم، فرهنگ دوچرخه‌سواری را باید در سطح استان همچون گذشته تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه سال‌های سال شهروندان سفرهای درون‌شهری خود را با استفاده از دوچرخه انجام می‌دادند، می‌افزاید: به مرور زمان با افزایش و گستردگی وسایل حمل‌ونقلی گرایش مردم به دوچرخه کاهش یافت و این فرهنگ کمرنگ شد، لذا مدیریت شهری اصفهان درصدد است دوچرخه‌سواری را تقویت کند و ما نیز معتقدیم زیرساخت‌های آن باید تقویت شود و تلاش داریم این فراگیری در تمام اقشار شامل کارمندان، کسبه و سایر افراد گسترش یابد.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: مسیرهای دوچرخه‌سواری از چند دوره قبل مطرح بوده است و حتی در دوره چهارم که خود نیز توفیق خدمتگزاری در آن را داشتم، سعی کردیم بعضی از معابر که قابلیت احداث مسیرهای استاندارد دوچرخه‌سواری را دارا بود، راه‌اندازی کنیم، اما با انجام یک اقدام نسنجیده، کارشناسی نشده و عجولانه در دوره پنجم مدیریت شهری، در هر منطقه اعتباری برای احداث مسیر دوچرخه تخصیص یافت و مناطق موظف به اجرای مسیر دوچرخه در بعضی از خیابان‌ها شدند و در بعضی از مناطق معابری که قابلیت راه‌اندازی مسیر دوچرخه سواری نداشت، احداث شد.

وی با بیان اینکه ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیرهای دوچرخه در دوره پنجم مدیریت شهری در حد شعار بود، ادامه می‌دهد: در راستای این شعار، مسیرهایی در معابری که ظرفیت لازم برای آن را نداشت، احداث و باعث نارضایتی شهروندان شد، همچنین نداشتن ایمنی و استاندارد نبودن بعضی از مسیرهای احداث شده، باعث ایجاد ترافیک در این معابر شده بود به طوری که نقاطی از این مسیرها، بارانداز بعضی از مغازه‌ها یا محلی برای پارک موتورسیکلت‌ها بود.

فلاح با بیان اینکه با آغاز دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان زمانی که شاهد نارضایتی عمومی بودیم، تلاش کردیم تا بتوانیم رضایت همشهریان را حاصل کنیم، می‌افزاید: ابتدا تقویت فرهنگ دوچرخه‌سواری را سرلوحه کار قرار دادیم و تلاش می‌کنیم تا مردم به این سمت‌وسو حرکت کنند و در مرحله دوم آسایش شهروندان از نظر رکاب‌زنی دوچرخه و نیز از منظر سلامت و ایمنی در این مسیرها که منجر به فوت و جراحت برای شهروندان نشود، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

ایستگاه آخر مسیرهای دوچرخه اصفهان

وی تصریح می‌کند: با تحقیقات صورت گرفته مشاهده کردیم بعضی از مسیرهای ایجاد شده استانداردهای لازم را دارا نیست و در بعضی از معابر شاهد ایجاد تصادفات و حتی جرح افراد بوده‌ایم، به طوری که در یک حادثه در خیابان پروین فوت یکی از شهروندان گزارش شده است، لذا با مذاکرات انجام شده در کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان مقرر شد که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تمام مسیرها را کارشناسی و برآورد و نسبت به استانداردسازی آنها اقدام کند.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: خط مشی تعیین شده برای معاونت حمل‌ونقل این است که نسبت به ایمنی و استانداردسازی مسیرهایی که در گذشته ایجاد شده است و همچنین جمع‌آوری مسیرهایی که به هیچ عنوان امکان استانداردسازی آنها وجود ندارد، اقدام کند و معابر جدید نیز که نیاز به ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری دارد، در صورت دارا بودن استانداردهای لازم به لحاظ عرض مسیر و امکان تردد ایمن دوچرخه‌سوار، احداث شود.

وی تاکید می‌کند: این سیاست با هدف آسایش، ایمنی و رفاه شهروندان در دستور کار قرار گرفته است و در راستای این هدف‌گذاری چنانچه هریک از شهروندان نسبت به مسیرهایی که ایجاد شده است با مشکل مواجه هستند، به شورای اسلامی شهر و کمیسیون حمل‌ونقل و همچنین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اعلام کنند و پس از بررسی این نهاد در صورت صحت مشکلات گزارش شده، تلاش می‌کنیم نسبت به ایمن‌سازی یا جمع‌آوری آن مسیر اقدامات لازم را انجام دهیم.

ایجاد یا حذف مسیرهای دوچرخه، به‌دور از مسائل سیاسی و هیجانی

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان می‌گوید: دوچرخه از قدیم‌الایام در شهر اصفهان به عنوان یک وسیله حمل‌ونقلی ساده، ارزان، کوچک، بدون آلودگی و متناسب با توپوگرافی این شهر استفاده می‌شده است؛ در گذشته بیشتر مردان و دانش‌آموزان در اصفهان از دوچرخه استفاده می‌کردند و طبق اطلاعات نخستین مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان، در سال ۱۳۶۶ حدود ۱۴ درصد از سفرهای درون‌شهری نصف‌جهان با دوچرخه انجام می‌شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: به مرور زمان با افزوده شدن خودروها به شهر، گسترش آن و افزایش سطح رفاه و تغییر سبک زندگی شهروندان، به مرور سهم دوچرخه در اصفهان کاهش یافت و با توجه به اطلاعات دومین مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان، سهم دوچرخه در سال ۱۳۷۹ به هشت درصد تنزل پیدا کرد.

وی تاکید می‌کند: طبق سومین مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان، سهم دوچرخه در سال ۱۳۹۲ در سفرهای شهری به چهار درصد رسید که در این طرح مطالعاتی، سیاست‌هایی در خصوص کاهش سهم خودروها در این سفرها و افزایش سهم دوچرخه در نظر گرفته شد؛ در این طرح مطالعاتی پیش‌بینی شده بود که در مرکز شهر روش‌های محدودیت برای تردد خودروهای شخصی اعمال شود، خطوط مترو و اتوبوس تندرو افزایش پیدا کند و از مرکز شهر همراه با ایجاد ایستگاه‌های کرایه دوچرخه، مسیرهای ویژه برای دوچرخه نیز ایجاد شود و پس از استقبال شهروندان، این مسیرها به کل شهر تسری پیدا کند.

حق‌شناس می‌افزاید: مصوبات سومین مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان از جمله ایجاد خطوط مترو و اتوبوس تندرو اجرا شده بود و مسیرهای ویژه دوچرخه با سرعت کمتری در شهر اجرا می‌شد؛ در آن زمان تنها بعضی از مسیرهای ویژه دوچرخه در معابری همچون خیابان باغ‌گلدسته اجرا شده بود که در سال ۱۳۹۹ و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، شهروندان استفاده از دوچرخه را به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی ترجیح دادند و از سوی دیگر مدارس و بعضی ادارات تعطیل بود و آنها فعالیت‌های خود را بیشتر به صورت غیرحضوری انجام می‌دادند که در نتیجه شهر خلوت شده بود.

وی با بیان اینکه مسیرهای ویژه دوچرخه اصفهان مخالفانی داشت و به عنوان مثال پلیس راهور از این مسیر در خیابان توحید انتقاد داشت و با توجه به اتمام زمان همه‌گیری کرونا و ورود موج خودروهای شهروندان به خیابان‌های شهر، کاهش عرض خیابان و گاهی حذف محل پارک حاشیه‌ای خودروها با احداث مسیرهای ویژه دوچرخه، این مسیرها مورد اعتراض برخی از شهروندان و پلیس به‌عنوان یکی از نهادهای حوزه مدیریت ترافیک قرار گرفت، می‌افزاید: این معاونت به‌دور از مسائل سیاسی و هیجانی که در خصوص ایجاد یا حذف مسیرهای دوچرخه اصفهان به‌وجود آمده بود، با مباحث کارشناسی و بررسی‌های مختلف برای ایجاد یا حذف این مسیرها اقدام کرد، البته وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت‌ها و مسیرهای ایمن و مناسب برای تمام وسایل حمل‌ونقلی و شهروندان است و آن‌ها نیز باید به صورت صحیح از این زیرساخت‌ها استفاده کنند و تا حد امکان به‌جای استفاده از خودروی شخصی، از دوچرخه استفاده کنند تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا، افزایش سرانه سلامت شهروندان و کاهش ترافیک را نیز داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه می‌کند: مطالعات احداث و حذف مسیرهای ویژه دوچرخه اصفهان، طبق نظرسنجی از کارشناسان، برگزاری جلسات تخصصی برای بررسی ابهامات موجود با حضور پلیس راهور، بازدیدهای میدانی و کمک گرفتن از کارشناسان مرکز کنترل ترافیک تکمیل شد و طی جلسات برگزار شده در شوراهای ترافیک استان و شهرستان، کلیات ایجاد این مسیرها جهت تسهیل استفاده از دوچرخه در شهر به‌عنوان یک سیستم حمل‌ونقلی پاک مورد تأیید قرار گرفت، اما چند مسیر همچون خیابان توحید که موجب ایجاد ترافیک و کاهش ایمنی معبر می‌شد، با ایجاد مسیری در خیابان چهارباغ بالا جایگزین شد.

ایستگاه آخر مسیرهای دوچرخه اصفهان

وی یکی از اقداماتی که شهرداری در خصوص رواج فرهنگ استفاده از دوچرخه با همکاری اداره‌کل آموزش‌وپرورش انجام داده است، نصب استندهای نگهداری دوچرخه در مدارس پسرانه‌ای است که آن را درخواست کرده باشند.

حق‌شناس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۸۰ استند دوچرخه در مدارس نصب شده است، می‌گوید: پیشنهاد می‌کنیم مدیران مدارس بخشی از حیاط را به پارک دوچرخه دانش‌آموزان اختصاص دهند، زیرا این موضوع علاوه بر کاهش ترافیک، باعث سلامتی و شادابی دانش‌آموزان نیز خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه ایجاد پارکینگ‌های امن برای دوچرخه در ایستگاه‌های مترو در دستور کار قرار گرفته است و به‌صورت پایلوت در ایستگاه کاوه انجام شده است، اضافه می‌کند: این اقدام در راستای تسهیل شهروندان در استفاده از دوچرخه و ایجاد حمل‌ونقل ترکیبی انجام شد.

کد خبر 617012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.