خبرگزاری ایمنا: دانشگاه یک سنگر است. سنگری برای فرهنگ جامعه، سنگری که اگر نیروی دشمن به آن رسوخ کند کل یک نظام را تهدید می‌کند به خصوص که یکی از پایگاه‌های بزرگ انقلاب اسلامی نیز دانشگاه‌ها بود و دشمنان ما نیز همین حوزه را هدف قرار داده‌اند. حال در این شرایط اگر دانشگاه اصفهان در بین دانشگاه‌های کشور رتبه دوم را از نظر فرهنگی به دست آورد این نکته را می‌رساند که شهرمان هنوز فرهنگ انقلابی خود را حفظ کرده و جوانان این شهر نیز قلبهایشان برای انقلاب اسلامی می‌تپد در همین زمینه با آقاحسینی معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان به گفت و گو نشسته‌ایم تا ببینیم این برتری چگونه به دست آمده است.

به عنوان نخستین سؤال لطفاً از معیارهای وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ارزیابی عملکرد فرهنگی دانشگاه ها بفرمایید:
از زمانی که معاونت فرهنگی از معاونت دانشجویی تفکیک شده است، رسالت دانشگاه اصفهان این بوده است که هم به حوزه فرهنگی- فکری دانشجویان پرداخته شود و هم به حوزه فیزیکی و جسمانی آنان. این موضوع ملهم از آن حدیث معروف پیامبر (ص) است که فرمودند: متصف شوید به اخلاق خداوندی، اخلاق هم جمع خُلق و خَلق است، خَلق همان جنبه ی فیزیکی و جسمی افراد است و خُلق هم در واقع همان جنبه های فرهنگی است. ان شالله من به عنوان شخصی که متولی امور فرهنگی در دانشگاه است و این امور را پشتیبانی می کند و آن را مورد ارزیابی قرار می دهد در درجه اول خود به این اخلاق آراسته باشم و پس از آن نقش تأثیرگذار را که در برنامه ها باید دید و کلیتش به دانشجویان مربوط می شود را به انجام برسانم. در رابطه با این مقام و رتبه دانشگاه اصفهان، من شخصاً در این جلسه حضور نداشتم؛ ولی جناب آقاي دکتر رامشت رئیس محترم دانشگاه در این جلسه حضور داشتند و از ایشان تقدیر به عمل آمد. از مجموع دانشگاههای با جمعیت بالای ۱۱ هزار نفر، دانشگاه اصفهان رتبه دوم، دانشگاه زابل رتبه اول و دانشگاه فردوسی مشهد رتبه سوم را بر اساس ضابطه هایی که وزارت علوم در حوزه های مختلف معرفی کرده، احراز نموده اند. آنچه که اتفاق افتاده در چهارچوب برنامه راهبردی دانشگاه که حقیقتاً طی جلسات متعددی در شورای فرهنگی پالايش شده بود اتفاق افتاد.
تصمیم گیرندگان عرصه فرهنگی دانشگاه چه کسانی هستند؟ آیا برای دانشجویان هم عرصه فعالیت هست؟
شورای فرهنگی دانشگاه متشکل از افراد حقیقی و حقوقی و نیز تشکل های دانشجویی می باشد. تشکل های دانشجویی نبض دانشگاه هستند، کسانی که خود در متن دانشگاه حضور دارند و می دانند سلیقه و ذائقه دانشجویان در کجا قرار دارد. اينان در اين برنامه راهبردی تدوین شده نقش داشته‌اند. دانشگاه در قالب چند بخش که قسمت های عمده ای از آن هم از همان برنامه راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقتباس شده است پیروی نموده كه عمده این برنامه ها عبارتند از: احیای ارزش های اسلامی، توجه به روشنفکری دینی، تبیین معارف اسلامی به معنای جدید و نوین آن، آرمان طلبی و نخبه پروری. معاونت فرهنگي هم به تبعیت از وزارت علوم که منویات رهبری را در اولویت کار خود قرار داده است، این اولویت ها را در برنامه های خود لحاظ كرده است.
ولی در این جلسات و شوراها دانشجویان نقش چندان موثری ندارند؟ ایا نظر آنها با نظر رئیس دانشگاه قابل رقابت هست؟
در دانشگاه اصفهان تصدی گری به حداقل رسيد و این نکته ی حائز اهمیتی است که سبب شده این برتری به نام دانشگاه اصفهان ثبت شود. تقليل تصدي‌گي به اين معناست كه در كلان معاونت كارهاي مهم صورت نمي‌گيرد. بلكه تشكل‌ها و رابطين فرهنگي كه در دانشكده ها زير نظر معاونين دانشكده‌ها عمل مي نمايد و كانون‌ها و نهادهاي فرهنگي متصدي امور فرهنگي هستند.
قطعاً این برتری به نام دانشجویان دانشگاه اصفهان و حاصل فعالیت هایی است که که این دانشجویان در حوزه های مختلف فرهنگی در حال انجام آن اند، و به نام شخص یا فرد مشخص و معینی نیست. برای تحقق اهداف اشاره شده یک سری راهبردها مورد نیاز است که وزارت علوم هم بر آن ها تأکید داشته که در اینجا به آنها اشاره مي‌شود. مانند برگزاری همایش ها، کرسی های آزاد اندیشی، برنامه های تفریحی سیاحتی و زیارتی برای دانشجویان. از شاخص های دیگر که مدنظر در ارزیابی عملکرد دانشگاهها بوده فعالیت نشریات دانشگاهی است که در فضای دانشگاه فعال هستند، توانمندی فعالین دانشجویی و نیز مقامات احراز شده توسط آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی از دیگر ملاک های ارزیابی هستند. مجموع این موارد همان شاخص های مورد توجه وزارت علوم است که در شورای فرهنگی دانشگاه مورد توجه قرار گرفته‌اند و تلاش شده است که همدلانه در این مسیر حرکت شود.
در ارزیابی عملکرد فرهنگی دانشگاه ها نظر چه افردای نقش داشته و آیا در این ارزیابی تشکل ها و فعالین دانشجویی هم نقش داشته اند؟
برخی از روش های وزارت علوم به منظور ارزیابی از طریق درگاه امور فرهنگی این وزارتخانه صورت می پذیرد، در این درگاه فرهنگی دانشگاهها مجموعه فعالیت های فرهنگی خود را به ثبت می رسانند و متعاقباً مستندات انجام شده ارسال می شوند. چون صرفاً پرکردن فرم‌هاي درگاه فرهنگي به معنای برگزاری برنامه های ثبت‌شده‌ي فرهنگی نخواهد بود. فكر كنم بخش نظارت و ارزيابي وزارت علوم ابزارها و مكانيزم‌هاي داشته باشد كه به راحتي بتوانند از حجم عمليات فرهنگي انجام شده مطلع شوند. چندان از آن مكانيزم‌ها آگاه نيستم. 
برای کرسی های آزاد اندیشی چه کردید؟ آیا شما هم به کرسی های گزارش محور اکتفا کردید؟
 در بحث  کرسی های ازاد ادنیشی در دانشگاه اصفهان سعی کردیم ضمن دخیل کردن تشکل ها و جریان های فکری خود در دانشگاه، به تمام دانشگاههای موجود در استان هم فراخوان داده و سهمی برای آنها قائل شديم و از آنها نیز دعوت نموديم که در دانشگاه حضور پیدا کنند و با چگونگی برگزاری و معنای این کرسی ها آشنا شوند. بنابراین کرسی آزاداندیشی با این معنا و در یک شعاع استانی بي‌سابقه است و فکر نمی کنم که هیچ دانشگاهی توانسته باشد چنین ظرفیتی را عملياتي نمايد. در نهایت حاصل فعاليت چندين‌ ماهه‌ به صورتی سخاوتمندانه در اختیار سایر دانشگاهها قرار گرفت و دانشگاه با شيوه‌ي برگزاري كرسي‌ها آشنا شدند
آماری مبنی بر تعداد بالای کرسی های دانشگاه اصفهان در رسانه ها منتشر شد آیا در واقعیت نیز همین بوده است؟
قریب به ۵۰ کرسی آزاداندیشی و مناظره در دانشگاه اصفهان برگزار شده است، که از این تعداد ۱۰ کرسی مخصوص نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوده است. سایر این کرسی ها توسط تشکل ها و رابطين فرهنگي معاونت‌هاي فرهنگي دانشكده برگزار شده است. 
از برنامه های دانشگاه اصفهان در برگزاری برنامه های فرهنگی گفتید، چه شد که مقام دوم کشور شدید؟ دانشجویان شما خیلی این موضوع را تایید نمی کنند!
یکی از شاخص هایي كه اهميت دارد اينكه در دانشگاه اصفهان سال گذشته دانشگاه بيش از ۵۰۰۰ دانشجو را طی سفرهای زیارتی- سیاحتی جابجا كرد. اعم از سفرهای کوتاه مدت و بلند مدت. متوسط هزینه به ازای هر نفر ۳۰ هزار تومان ديده شده است كه مبلغي بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان در فوق برنامه‌ دانشگاه‌ خاص دانشجويان هزينه شده است.
و باز هم من در اینجا به جرأت ادعا می کنم که کمتر دانشگاهی را شما می توانید در سراسر كشور بیابید که مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان را به صورت مشخص برای پوشش این اردوها در نظر بگیرد. 
اما شاخص دیگری که مایلم به آن اشاره کنم کرسی های آزاد اندیشی است که اگرچه برگزاری آن آسان به نظر می رسد اما کاری سخت و دشوار است. براي برگزاری این کرسی ها از جهاد دانشگاهی که عضو شورای فرهنگی دانشگاه نیز می باشد خواسته شد كه با انجام نظرسنجي علمي خود ذائقه دانشجویان را مورد شناسایی قرار داده تا موضوعات مشمول این کرسی ها مشخص شود، اين مهم انجام شد و متعاقباً در جلسات متعددي ايده‌هاي مورد نياز دانشجويان بررسي شد و بانك ايده‌ها به وجود آمد. موضوع به همين جا ختم نمي‌شود.
بانک اشخاص هم مهم است و ما نمی توانیم از هر شخصی برای برای مدیریت این کرسی ها استفاده کنیم. این اشخاص باید مورد قبول و پذیرش دانشجویان باشند و بتوانند بی طرفانه قضاوت کنند. بنابراین طی این روند و فرآیند بسیار سخت است و ایجاد توافق کار واقعاً دشواری است. 
از موارد دیگر که می توان به آن اشاره کرد برگزاری همایش هاست. همایش هایی که به نحوی باز هم نیازهای جامعه اساتید و دانشجویان را پوشش می دهد.دو کارگاه آموزشی برگزاری کرسی های آزاداندیشی که باز هم به آن اشاره می کنم در حجم وسیعی از مخاطبين در تالار آوینی برگزار شد و با استقبال خوبی روبرو گرديد.
از موراد دیگری که می توان مثال زد خود تشکل ها و کانون ها هستند که برنامه های متنوع خود را دارند و فعالیت آنان به نام خودشان به ثبت می رسد. حجم حجيم فعاليت‌ها در عرصه‌ي نقد فيلم، مناظره‌ها، كرسي‌ها و اردوها را دانشجويان تشكل‌ها انجام مي‌دهند كه بسط آن در اين مختصر نمي‌گنجد.
بنابراین آیین نامه فرهنگي جديد با دید تشویقی- تحریضی دیده شده و تلاش شده تا طي روندي رو به رشد، استعدادهاي استادان به حوزه فرهنگي گرايش يابند.
در حوزه فوق برنامه و فعالیت های ورزشی دانشگاه مقامات بسیاری را کسب کرده و هر ساله در جشنواره هایی که در مناطق مختلف کشور شکل می گیرد دانشجويان دانشگاه صاحب مقام ورزشي مي‌شوند. ريز برنامه‌هاي اداره‌ي تربيت‌بدني آنچنان زياد است كه متأسفانه در اين مختصر نمي‌توان به آن اشاره كرد.
در حوزه نشریات خبری در حدود بیش از ۴۰ نشریه تخصصی علمی، فرهنگی و اجتماعی فعال در سطح دانشگاه اصفهان داریم. و ما با سماحت با این فعالین بخورد داشته‌ایم و بعضاً با نشریاتی مواجه بوده ایم که نوشته‌های آنان مورد تأييد معاونت فرهنگی نبوده ولی از طریق روابط دوستانه و گفتگوهای دو جانبه‌ تلاش شده است که فضای صمیمانه ای را ايجاد نمائيم كه دانشجویان بتوانند در سطح دانشگاه فعالیت‌های سازنده نوشتاري خود را داشته باشند، در حوزه نشریات سال ۸۹-۹۰ ما ۸ نشریه برگزیده کشوری داشته ایم. در آبانماه ۹۰ طی دو جشنواره برگزار شده دانشگاه اصفهان رتبه چهارم را در بین نشریات دانشجویی خود به دست آورد.
در حوزه انجمن های علمی هم باز سالی بود كه دانشگاه و انجمن‌ها خوش درخشيدند كه اين مجال متأسفانه باز كردن جزئيات ميسر نيست.
به نظر می رسد حفظ این دستاورد سخت تر از بدست آوردنش باشد. برنامه ای برای آینده دارید؟
 قطعاً در سال پيش‌رو، از تمام ظرفيت‌هاي دانشجويي، تشكل‌ها و نهادها و رابطين فرهنگي استفاده خواهد شد. كرسي‌هاي آزادانديشي مورد توجه قرار خواهد گرفت و مؤثرتر از گذشته عمل خواهد شد. قطعاً با همه‌ي اين فعاليت‌ها كه با حمايت دانشجويان و همكاري آن‌ها انجام شده است، ضعف‌هاي احتمالي نيز وجود داشته است كه در سال آينده تلاش خواهد شد كه اين ضعف‌ها به حداقل برسد.
کد خبر 61534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.