به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خدمات جدید جابهجایی مانند اشتراک انواع وسایل نقلیه پاک و همچنین سیستمهای پارک هوشمند در اغلب شهرهای جهان به طور قابلتوجهی در حال افزایش است که این اتفاق میتواند کاهش ازدحام، آلودگی و وابستگی به خودروهای شخصی توسط شهرنشینان را به دنبال داشته باشد. چنانچه دولتها به گسترش مسیرهای دوچرخهسواری بپردازند، گرایش مردم را به تردد سبز افزایش خواهند داد و از این طریق، شهرهایی سبزتر و پایدارتر از قبل به وجود خواهند آورد.
بدیهی است که ارائه خدمات پایدار حملونقل با وجود اثربخشی بسیار خود، چالشهای بسیاری را برای مدیران در پی دارد که از مهمترین آنها میتوان به طراحی دقیق خدمات اشاره کرد و بدون شک، این کار به راحتی امکانپذیر نیست. با این حال همواره رویکردهای خلاق بسیاری توسط مدیران شهرهای مختلف ارائه و پیادهسازی میشود که میتواند تداوم تردد سبز را در شهرها به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی سه استراتژی مهم و کارآمد پرداخته میشود که میتواند خدمات حملونقل در شهرها را پایدار کند.
بهرهگیری حداکثری از میکروموبیلیتیها
مدیران شهرهای جهان میتوانند از طریق ترویج استفاده از میکروموبیلیتیهایی نظیر دوچرخهها، اسکوترها و موتورسیکلتهای برقی و همچنین تمرکز بر گسترش زیرساختهای مخصوص این وسیلههای نقلیه به پایدارسازی حملونقل در شهرها کمک کنند. در این رابطه لازم است حملونقل انبوه به حداقل برسد یا اینکه تنها اجازه عبور و مرور از طریق اتوبوسهای الکتریکی به مردم داده شود. توجه به این واقعیت ضروری است که حتی اگر تمام وسایل نقلیه عمومی در شهرها الکتریکی شود تا اثرات ناشی از انتشار کربن از آنها بر مناطق به حداقل برسد، مردم همچنان برای سفرهای خود از طریق آنها با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ چراکه این وسایل قابلیت رساندن مسافران به مقصد نهایی را ندارند. بنابراین، وجود میکروموبیلیتیها در شهرها یک ضرورت به حساب میآید زیرا به کاربران خود امکان تغییر مسیر در هر زمان و مکان ممکن را میدهد و میتواند مسافران را تا مقصد نهایی، همراهی کند.
گزارشها حاکی از آن است که در اغلب شهرهای ایالات متحده آمریکا، سفرهای روزمره مردم به طور میانگین تنها به هشت کیلومتر میرسد و این در حالی است که بسیاری از شهرنشینان برای پیمودن این مسیر کوتاه از خودروهای شخصی بهره میگیرند. بدون شک، استفاده از میکروموبیلیتیها برای پیمودن چنین مسافتهای کوتاهی میتواند به کاهش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده در شهرها منجر شود و بهبود کیفیت زندگی را برای شهرنشینان در پی داشته باشد، ضمن اینکه افراد کمدرآمد نیز میتوانند، نسبت به خودروها، با کمترین هزینه ممکن به تهیه آنها بپردازند. از سوی دیگر، دولتها در ارائه حمایتهای مالی به خانوادههای کمدرآمد برای تهیه انواع مختلف میکروموبیلیتیها میتوانند موفق عمل کنند و از این طریق، افراد بیشتری را به اتخاذ تردد سبز در شهرها سوق دهند.
استفاده کارآمدتر از خودروها
گزارشها حاکی از آن است که ساکنان شهرهای بزرگ و با تراکم کم، به طور چشمگیری وابسته به تردد از طریق خودروهای شخصی هستند که در چنین مناطقی، اشتراک خودروها میتواند بیشترین اثربخشی را در پایدارسازی حملونقل به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، اشتراک خودرو و سایر اقدامات مشابه میتواند فشار وارد بر پارک را به حداقل برساند زیرا فضای پارک وسایل نقلیه در شهرها را حدود ۹۵ درصد اوقات، خودروهای شخصی فرا میگیرد که در پی آن، تردد وسایل نقلیه با مشکل مواجه میشود و حتی دوچرخهسواران و عابران پیاده برای عبور و مرور خود سختیهای زیادی را تجربه میکنند.
مدیران میتوانند برای حل این مشکل به هوشمندسازی سیستمهای پرداخت هزینه پارکینگها بپردازند و بسترهایی آنلاین جهت بهبود قابلیت دسترسی به پارکینگها برای رانندگان ایجاد کنند.
توسعه طرحهای پویایی سبز درازمدت و استمرار در پیادهسازی آنها
چنانچه اقداماتی که مدیران برای ترویج روشهای جدید پویایی سبز در شهرها پیاده میکنند به طرحهایی درازمدت تبدیل شود، آنگاه اثربخشی آنها بیشتر میشود و مزایای بیشتری را نیز برای پایداری زمین به ارمغان خواهد آورد. آنه ایلداگو، شهردار پاریس پایتخت فرانسه، در سال ۲۰۲۰ ادعا کرد که به ایجاد مناطقی ۱۵ دقیقهای خواهد پرداخت که در آنها ساکنان میتوانند به راحتی و از طریق تنها ۱۵ دقیقه پیادهروی یا دوچرخهسواری تمام نیازهای خود را برطرف کنند. مدیران آمستردام، پایتخت هلند نیز در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۱۱ هزار فضای پارک خودرو را در سراسر شهر از میان خواهند برداشت که این کار میتواند قابلیت دسترسی معابر عمومی را افزایش دهد و به ترویج تردد سبز میان شهروندان منجر شود.
بدیهی است که پیادهسازی چنین تدابیری به راحتی امکانپذیر نیست و برنامهریزیهای ویژهای را میطلبد. به عنوان مثال، حذف محل پارک خودروها میتواند به ایجاد خشم میان شهروندان منجر شود و به همین دلیل، لازم است تدابیری اندیشمندانه برای پیادهسازی چنین هدفی اعمال شود. مدیران بروکسل، پایتخت بلژیک، در نظر دارند از طریق گسترش مسیرهای باکیفیت دوچرخهسواری و پیادهروی، مردم را به اتخاذ آگاهانه تردد سبز سوق دهند و قبول باور بهرهگیری از روشهای کمهزینهتر و سالمتر را به آنها تلقین کنند و سپس به حذف فضاهای پارک در شهر بپردازند تا کمترین نارضایتی را میان مردم به وجود بیاورند.
نظر شما