به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ضیایی شامگاه گذشته _چهارشنبه بیستوهفتم مهرماه_ در گفتوگویی رادیویی اظهار کرد: تمام تحقیقات علمی و خلاقیتها هنگامی کاربردی میشود که به صنعت کمک کند.
وی افزود: درواقع هنگامی یک تحقیق و خلاقیت علمی، کاربردی میشود که به تسهیل توسعه صنایع مختلف کشور و ایجاد مسیرهای جدیدی برای دستیابی به رضایت اجتماعی منجر شود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان ادامه داد: اگر از این دیدگاه وظیفه شرکتهای دانشبنیان را بررسی کنیم میتوان گفت برطرف کردن نیازهای جامعه صنعتی براساس نیازهای کشور و شناسایی بازار جزو وظایف این شرکتها محسوب میشود.
وی اشاره کرد: درحالحاضر بهنظر میرسد که رویکرد شرکتهای دانشبنیان در کشور بهدلیل اینکه تمام صنایع در یک سطح رشد نکردهاند، رویکردی جامع نیست و این مسئله باعث میشود که اثربخشی شرکتها و شناسایی بازار تحتالشعاع قرار گیرد.
ضیایی تاکید کرد: صنعتی مانند دریانوردی که بهشدت جزو صنایع بینالمللی محسوب میشود و حوزههای مختلفی از جمله کشتیسازی را در بر میگیرد تنها از روندهای بینالمللی تبعیت میکند و نمیتوان از دیدگاه ملی به این حوزه نگاه کرد.
وی در همین رابطه ادامه داد: درواقع ازآنجاکه این صنعت از روندهای بینالمللی تبعیت میکند، هر میزانی بخواهیم از دیدگاه ملی به آن نگاه کنیم با مشکل مواجه میشویم و عملاً مسائلی مانند تحریمها و برخی از استراتژیهای نادرست کشور باعث شده که این صنعت از رویکردهای روز دنیا بهشدت عقب بماند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان افزود: جایگاه شرکتهای دانشبنیان در این مرحله مشخص میشود و درواقع این شرکتها باید با فناوریهای روز دنیا خلأ موجود در این صنعت را از بین ببرند.
وی اشاره کرد: متأسفانه موضوعی که درحالحاضر وجود دارد شناسایی سطح نیازهای موجود از نظر ساختار دانشبنیان است و به همین دلیل نیاز است که در این صنعت بازنگری صورت گیرد.
ضیایی در رابطه با شرایط کنونی کشور گفت: فاصلهای که بین تکنولوژی و صنعت دریایی وجود دارد به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی نیست، بلکه بهواسطه ورود با تأخیر کاربرد تکنولوژی به این صنعت است.
وی افزود: نخستین گامی که در این راستا بهعنوان راهکار باید بدان توجه داشت استمرار جذب نگاه ویژه معاونت علمی فناوری ریاست جمهور به شرکتهای دانشبنیان این حوزه است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان ادامه داد: از سوی دیگر شرکتهایی که در حوزه کشتیسازی فعالیت میکنند باید به شرکتهای دانشبنیان اعتماد کرده تا نیازهای این صنعت به موقع تأمین شود.
وی اشاره کرد: در سال ۲۰۱۱ طبق استانداردهای بینالمللی قرار بود که تا سال ۲۰۱۷ تمام کشتیها از سیستم توازن آب بهرهمند شوند، اما صنعت کشتیسازی ایران غفلت کرد بهنحوی که در حال حاضر ممکن است بسیاری از کشتیها مجوز فعالیت نگیرند.
ضیایی تاکید کرد: درواقع اگر صنعت کشتیسازی بهموقع اقدام به رفع نیازهای خود میکرد و از شرکتهای دانشبنیان استفاده میکرد درحالحاضر نگرانیهای کمتری وجود داشت.
وی افزود: در حال حاضر صنعت کشتیسازی در حوزه هوشمندسازی با مشکل مواجه است و بنادر کنونی کشور جزو نسلهای یک و دو هستند در صورتی که دنیا بهسوی هوشمندسازی پیش میرود و در حال بهرهگیری از نسل سه و چهار بنادر است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان در رابطه با نقش شرکتهای فناور گفت: نقش شرکتهای دانشبنیان در این شرایط میتوان بسیار پررنگ باشد، اما در این راستا باید قانونگذار فهم درستی از این صنعت داشتهباشد؛ کشتیسازیها باید به شرکتهای دانشبنیان اعتماد کنند و مردم درک کنند که صنعت دریایی بسیار هزینهبر و نیازمند سرمایهگذاری است.
نظر شما