زهرا شیخی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از استماع گزارش معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد نحوه هزینهکرد یک درصد مالیات ارزش افزوده خبر داد و اظهار کرد: کمیسیون بهداشت معتقد است زمانی که بودجهای نشاندار میشود و قرار است صرف تقویت شبکه بهداشت و سلامت از جمله اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و نسخه الکترونیک شود، باید در مسیر مشخصی هزینه شود.
وی افزود: علیاحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم با حضور در نشست روز گذشته، گزارشی از اقدامات و هماهنگیها برای پرداخت ارزش افزوده حوزه سلامت ارائه کرد و پس از بحث و گفتوگوهای صورت گرفته مقرر شد هماهنگی و تعامل مناسبی میان بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامهوبودجه برای جلوگیری از هزینهکرد منابع حوزه سلامت در مسیرهای دیگر ایجاد شود، البته اعضای کمیسیون از ناهماهنگیهایی که منجر به کمبودهای مختلف از قبیل کمبود دارویی میشود، ابراز نگرانی کردند و خواستار نظارت دقیق بر نحوه هزینهکرد منابع شدند، چراکه اولویت و شاخصه اصلی تمام ارکان دولت باید سلامت و امنیت مردم باشد.
شیخی با اشاره به بررسی نحوه اجرایی شدن بند ج تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۱ با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد دانشگاهی، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون متبوعش، گفت: چالش اصلی در مدیریت و تولیت بیماریهای غیرواگیر، نبودِ سیاستگذاری یکپارچه و وجود بخشهای جداگانه در وزارت بهداشت برای سیاستگذاری است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این رابطه اگر مأموریتی به جهاد دانشگاهی درمورد شبکه ملی پیشگیری از سرطان داده شده به این دلیل است که این نهاد به نوعی نهاد انقلابی دانشبنیان است که میتواند پروژههای علمی را به خوبی پیش ببرد و با توجه به مهارت و سابقه تخصصیاش در پیشگیری و غربالگری سرطان برص در قانون بودجه ۱۴۰۱ ایجاد شبکه ملی این نوع سرطان به آن سپرده شد و نیاز است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد دانشگاهی با همکاری مناسب و در قالب تفاهمنامهای در اسرعوقت این مهم را اجرایی و عملیاتی کنند تا مردم بتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند.
نظر شما