به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، چاپ ششم کتاب «عرفان عملی» به قلم سیدیحیی یثربی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۶۲۰ صفحه منتشر شد.
«عرفان عملی» بر آن است تا کمالات بالقوه انسان به فعلیت برسد. با تحقق چنین هدفی، امکانات وجودی آدمی چنان رشد و گسترش مییابد که همه کائنات در مقایسه با گنجایی درونش به منزله انگشتری است در بیابانی ناپیداکرانه و حضرت حق که در کون و مکان نمیگنجد، در دل و درون چنین انسانی میگنجد.
این فعلیت، همان ولایت خاصه است؛ بنابراین هدف عرفان عملی و سیر و سلوک همین است که انسان کمال شایسته خود را به دست آورده، «انسان کامل» شود
نویسنده در ابتدای این کتاب آورده است: این اثر نسبت به نوشتههای دیگر امتیازاتی دارد، از جمله اینکه بسیاری از مسائل و مباحثی را که پیشینیان نیاورده اند، ما آوردهایم و همه عرفانهای عملی با سبک «منازلالسائرین خواجه عبدالله انصاری تنظیم شده که همگی تنها به منازل و مقالات سفر اول سلوک پرداختهاند اما در این اثر، در حد امکان کوشیدهایم درباره سفرهای دوم، سوم و چهارم سالکان نیز بحثهایی داشته باشیم.
مؤلف مینویسد: نوشتههای دیگر، به مشکلات و مسائل پیش از سلوک انسانها که در عالم عرفان بسیار مهمند، نپرداخته اند؛ اما در این باره نیز بحثهای مفصل در این اثر داریم که در بخش دوم این اثرف چندین فصل را به آن اختصاص دادهایم.
در این اثر علاوه بر بیانات معروف و رایج عرفای مشهور، از نکتهسنجیهای صاحبدلانی که رنج راه کشیدهاند، اما چندان شناخته شده نیستند نیز فراوان بهره گرفتهایم.
این اثر در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول این کتاب در چهار فصل به رشته تحریر در آمده که «هدف سلوک» عنوان فصل اول است که ضمن در این فصل ضمن اشاره به هستیشناسی عرفا، به جایگاه انسان و مبحث ولایت و خلافت پرداخته شده و اوصاف ولی و خلیفه حق تشریح شده است.
دومین فصل از این بخش به مبحث «ریاضت» اختصاص یافته که شرایط و آداب ریاضت تبیین و برنامه ریاضت نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
«منازل و مقامات سیر و سلوک» عنوان سومین فصل است که در این راستا به مراتب دهگانه انسانی میپردازد که این مراتب عبارتند از: بدایات، ابواب، معاملات، اخلاق، اصول، اودیه، احوال، ولایات، حقایق و نهایات.
در فصل چهارم «دیدگاههای ویژه مؤلف در مسائل سیر و سلوک» مطرح شده و در این راستا نگرش هستی ساز و عشق به خلق بیان شده است.
بخش دوم کتاب حاضر به سفرها و منازل سیر و سلوک میپردازد که در ابتدای این بخش، ضمن آشنایی و شناخت این نوع عرفان، به فرق طریقت با شریعت اشاره شده و در ادامه پس از بیان تعریفی از طریقت، به چگونگی آغاز طریقت پرداخته شده است.
در ادامه این بخش، مباحثی در خصوص اهلیت و شایستگی سلوک مطرح شده و سپس عوامل، زمینهها و نشانههای آن تبیین میشود.
نظر شما