به گزارش خبرنگار ایمنا، به استناد بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و بند (و) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستگاههای اجرایی مکلف هستند که نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی تمامی مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران به صورت استخدام رسمی اقدام کنند، همچنین بر اساس بخشنامه تبدیل وضعیت و استخدام رسمی ایثارگران که به همه دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است و همه دستگاههای مشمول قانون موظف هستند اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای این منظور در چهارچوب دستورالعمل مشترک سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور انجام دهند.
ذینفعان این تبدیل وضعیت عبارت از جانبازان، آزادگان، فرزند و همسر شهید، فرزند و همسر جانبازان دارای درصد جانبازی ۲۵ و بیشتر، فرزند و همسر آزادگان دارای مدت اسارت یکسال و بیشتر، فرزندان جانبازان دارای درصد جانبازی کمتر از ۲۵ درصد و فرزند آزادگان دارای مدت اسارت کمتر از یکسال، شخص رزمنده و فرزند و همسر وی با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه یا حداقل هشت ماه حضور غیرداوطلبانه در جبهه و خواهر و برادر شهید به عنوان مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران هستند.
این قانون در ابتدا تنها مشمول نیروهای شرکتی دستگاههای دولت میشد اما به دلیل تعداد زیاد افراد مشمول این قانون، هر سال دامنه این قانون افزایش پیدا کرده، به طوری اکنون تمامی نیروهای غیررسمی شاغل در دستگاههای دولتی، در صورت داشتن تمام شرایط، مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران خواهند شد. نکته جدید در خصوص این قانون آن است که اخیراً رانندههای استیجاری دستگاهها نیز مشمول این قانون شدهاند اما به دلایل مختلف مشمول شدن این افراد با شرایط ویژه به سازمان مدیریت و برنامهریزی واگذار شده است.
اما طبق بررسیهای صورت گرفته، بسیاری از این دستگاهها، در اجرای این قانون به صورت سلیقهای عمل میکنند و همه ایثارگران را به دلیل نوع قرارداد و عوامل مختلف دیگر، مشمول این قانون نمیدانند. حتی برخی دستگاهها کارمندان معترض خود را تهدید به اخراج کردهاند و کارمندان مذکور از پیگیری حق خود بازماندهاند و نمیدانند که درخواست تبدیل وضعیت خود را از چه نهاد و دستگاه دیگری پیگیری کنند. یکی دیگر از دغدغه کارمندان مشمول این قانون، آن است که طبق شنیدهها، تا پایان سال جاری برای تبدیل وضعیت خود مهلت دارند و این مورد بر نگرانی آنها افزوده است.
در این خصوص گفتوگویی با سیروس نیک اقبالی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر میخوانید:
توضیح کلی در خصوص قانون تبدیل وضعیت ایثارگران ارائه دهید.
قانون خدمات رسانی به ایثارگران از گذشته وجود داشته که همه ویژگیهای ایثارگران، مشخصات و الزامات قانون برای خدمت رسانی به آنان در آن مشخص شده است. اما در بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ که در بودجه ۱۴۰۱ نیز تمدید شد، تکلیفی به دستگاههای اجرایی، سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد که این دستگاهها را براساس دستورالعمل ابلاغی، ملزم به تبدیل وضعیت ایثارگران کرد.
البته شرایطی نیز در این قانون مشخص شده بوده که از جمله آن میتوان به این موضوع که کارمند در سال ۱۳۹۹ فعال بوده و تا پایان این سال قرارداد داشته باشد و این قرارداد در سال ۱۴۰۰ تمدید شده باشد، اشاره کرد.
ابتدا این قانون فقط مخصوص نیروهای قراردادی که دارای شناسه بود و پس از آن شامل نیروهای شرکتی دستگاهها نیز شد. در هر مرحله دامنه تعداد مشمولان این بخشنامه اضافه شد به نحوی که اخیراً در خصوص رانندههای استیجاری دستگاهها نیز مواردی مطرح شده است، البته در این مورد دیوان عدالت اداری آرایی صادر کرده و معتقد است رانندههای استیجاری مشمول این طرح نمیشوند اما در بخشنامه، این موضوع با شرایطی ویژه به سازمان مدیریت و برنامهریزی ابلاغ شده است.
بنابراین در هر مرحله این بخشنامه کاملتر شده است. در ابتدا به دلیل ابهامات موجود، اجرای آن کمی کُند بود اما به مرور سرعت اجرای آن افزایش یافت و تقریباً همه دستگاهها این اقدام را انجام دادهاند. البته ممکن است مواردی نیز وجود داشته باشد که برخی از دستگاهها به دلایلی، سلیقهای عمل کرده باشند اما این موضوع نیز مقطعی و موقت بوده و به محض آنکه متقاضی به سازمان مدیریت و برنامهریزی مراجعه و درخواست و گزارشی در خصوص فرایند کار ارائه کرده باشد، از دستگاههای اجرایی پیگیری شده است.
اگرچه ناظر این بخشنامه اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران است اما در مواردی که دستگاه از انجام این کار خودداری کرده، بررسیهای لازم انجام و درصورتیکه حق با کارمند و متقاضی بوده است با حوزههای امور اداری آن دستگاه صحبت و مشکل رفع شده است.
فرآیند تبدیل وضعیت کارمندان چگونه است؟
در فرآیند تبدیل وضعیت ابتدا دستگاه مربوطه اطلاعات افراد را در سامانه بارگذاری میکند، کارگزینی، ذیحسابی و مدیر دستگاه در این مرحله بررسیهای لازم را انجام میدهد. پس از آن، پرونده فرد به ستاد دستگاه مربوطه در تهران ارسال میشود و معاونت توسعه دستگاه باید پرونده را تأیید کند تا پرونده به کارتابل سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها ارجاع شود. در این مرحله کارشناسان حوزه منابع انسانی بررسیهای لازم را انجام میدهند و پس از تأیید نهایی شماره مستخدم صادر میشود.
کدام دستگاهها شامل قانون تبدیل وضعیت ایثارگران میشوند؟
همه دستگاههای دولتی و دستگاههای مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مشمول این طرح هستند حتی در دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده که شهرداریها، نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها و شرکتهای وابسته باید تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر خود را انجام دهند.
نمیتوان بانکهایی که در بازار سرمایه حضور دارند را به تبدیل وضعیت کارکنان الزام کرد اما بانکهای دولتی وابسته به وزارت اقتصاد و امور دارایی ملزم به اجرای این آئین نامه هستند.
کدام کارمندان مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران میشوند؟
با توجه به تکمیل این بخشنامه و افزایش دامنه شمول آن نمیتوان گفت تبدیل وضعیت ایثارگران در کدام دستگاه کاملاً انجام شده است. تا پیش از این اگر در هر دستگاهی نیروی ساعتی داشت باید بیمه میشد اما برحسب استفساریه جدید بیمه از آن حالت مستثنی شده است و در بررسیهای جدید ممکن است افراد جدید مشمول این طرح شوند.
دارا بودن قرارداد در سال ۱۴۰۰ و تمدید آن در سال ۱۴۰۱، داشتن بیمه، اینکه شخص نیروی قراردادی یا شرکتی و حجمی باشد و اینکه فرد مشمول قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران بوده و شرایط ایثارگری از جمله سابقه شش ماهه حضور در جبهه، داشته باشد، شروط تبدیل وضعیت ایثارگران است.
شرکتهای خدماتی که با سازمانها قرارداد داشته و به صورت واسطه با نیروهای ایثارگر قرارداد بسته و برای فرد بیمه پرداخت کردهاند نیز مشمول این قانون هستند.
در حال حاضر شرایط به نحوی است که همه افرادی که مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هستند، مشمول قانون تبدیل وضعیت نیز هستند.
محدودیتی در نوع قرارداد برای تبدیل وضعیت وجود ندارد.
کارمندان تا چه زمانی برای تبدیل وضعیت خود مهلت دارند؟
براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ این اقدام در حال انجام است، بنابراین تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده لازمالاجرا است. البته به نظر میرسد این قانون مجدداً تمدید خواهد شد.
کارمندانی که به تبدیل وضعیت خود اعتراض دارند، به کجا شکایت کنند؟
کارکنان دستگاههایی که با سامانه کارمندایران هستند، میتوانند برای اعلام شکایات خود در این زمینه به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مراجعه کنند و سایر کارکنان نیز برای اعلام اعتراضات خود نسبت به تخلفات احتمالی باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند. تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده و دیوان عدالت اداری رأی صادر کرده است.
تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر تکلیف قانونی است و هیچ مدیری نمیتواند با اختیار خود از آن سرباز کند.
یکی از ملاکهای تبدیل وضعیت در سامانه کارمندایران تأیید واحد گزینش در خصوص نوع استخدام است. راهبری برنامههای اصلاحی نظام اداری از جمله توسعه نیروی انسانی بر عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی استان است. بنابراین پیگیریهای اولیه از جمله توجیه مدیران توسط این سازمان انجام میشود و در صورت نتیجه ندادن، توصیه میشود افراد شکایات خود را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کنند.
وضعیت استان اصفهان در تبدیل وضعیت ایثارگران چگونه است؟
میتوان گفت اصفهان از جمله استانهایی است که بالاترین عملکرد را در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران داشته است. این در حالی است که ساختار این استان با استانهای کوچک تفاوت چندانی ندارد و تعداد تبدیل وضعیتهای این استان بیشتر از سایر استانها بوده است. بر این اساس تاکنون حدود ۲,۰۰۰ نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شده و شماره مستخدم برای آنان صادر شده است.
بیشترین شکایات مربوط به کدام دستگاهها است؟
شورای راهبری توسعه مدیریت استان، همعرض با شورای برنامهریزی استان است. رئیس این شورا استاندار و دبیر آن سازمان مدیریت و برنامهریزی است. اخیراً درخواست برگزاری این شورا داده شده که یکی از دستورکارهای آن ارائه گزارش تبدیل وضعیت ایثارگران توسط شهرداریها به ویژه شهرداری اصفهان بوده که در این حوزه شکایات و اعتراضات زیادی داشته است.
سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در شورای راهبری توسعه مدیریت استان میتواند بر عملکرد شهرداری نظارتهایی داشته باشد و اکنون نیز شهرداری موظف شده اولین جلسه این شورا گزارشی از تبدیل وضعیت ایثارگران ارائه کند. شهرداری نیز یکی از نهادهایی است که تعداد زیادی از کارکنان آن از جمله ایثارگران هستند.
به نظر شما دلیل پیشرفت کم اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در شهرداری چیست؟
هنگام استخدام نیرو، به ازای هر نفر باید یک پست سازمانی وجود داشته باشد. ممکن است ساختار پستهای موجود در شهرداری، کمتر از تعداد ایثارگران باشد. درصد پستهای خالی باید مشخص شده و در قدم دوم شرایط ایثارگران مشغول به کار در شهرداری از نظر مدرک تحصیلی و… با این پستهای خالی باید تطبیق داده شود.
قانون پیش بینی لازم برای افرادی که مدارکشان با پست سازمانی تطبیق ندارد را انجام داده است اما تبدیل وضعیت در این موارد زمانبر است.
وضعیت نیروهای دانشگاههای علوم پزشکی، آموزش و پرورش، مخابرات و زیرمجموعههای وزارت نفت در استان چگونه است؟
دانشگاههای علوم پزشکی نیز از جمله دستگاههایی است که تعداد زیادی از ایثارگران در آن مشغول به کارند. برحسب مکاتباتی که با این دستگاه انجام شد، حدود ۳,۶۰۰ نفر از ایثارگرانی که در این سازمان مشغول به کار هستند که هنوز تبدیل وضعیت رسمی آنان انجام نشده است.
دانشگاه علوم پزشکی براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت تعیین کرده بود، با توجه به حجم نیرویی که در اختیار داشت، تبدیل وضعیت کارکنان را براساس کد ملی انجام داده است. در ابتدا پس از تبدیل وضعیت کارکنان علوم پزشکی در داخل این سازمان، اطلاعات به سازمان مدیریت و برنامهریزی ارسال و شماره مستخدم نیز صادر میشد که برای ۲۸۷ نفر این کار انجام شد اما در میانه راه به دلیل حجم بالای کارکنان این ارتباط قطع شد و تعداد زیادی از کارکنان این سازمان هنوز از سازمان مدیریت و برنامهریزی شماره مستخدم دریافت نکرده نکردهاند.
ممکن است برخی از کارکنان علوم پزشکی براساس استانداردهای سازمان مدیریت و برنامهریزی شامل طرح تبدیل وضعیت نباشند و صدور کد مستخدم توسط این سازمان برای همه کارکنان براساس کد ملی ممکن است انتظاراتی ایجاد کند که در آینده مشکلاتی را در پی داشته باشد.
همچنین ۵۰۰ نفر از دانشگاه علوم پزشکی کاشان و ۷۰۰ نفر از اداره کل آموزش و پرورش اصفهان (نیروهای خرید خدمت مشمول ایثارگری) هنوز تبدیل وضعیت نشدهاند. البته سازمان مدیریت و برنامهریزی استان آمادگی بررسی و تبدیل وضعیت را داشت اما ایراداتی در سیستم آن دستگاهها وجود داشت که اطلاعات لازم را برای ما ارسال نکردند. اداره کل آموزش و پرورش اخیراً مکاتبه کرده و لیست افراد را ارسال کرده است. سازمان مدیریت و برنامهریزی سعی میکند در کوتاهترین زمان ممکن تبدیل وضعیت ایثارگران را انجام دهد.
مخابرات نیز یک دستگاه غیر دولتی است که بنیاد شهید جداگانه باید تبدیل وضعیت کارکنان آن را پیگیری کند.
دستگاههای وابسته به وزارت نفت نیز از قوانین و مقررات مستقلی پیروی میکنند بنابراین سازمان مدیریت و برنامهریزی نظارتی به عملکرد آنها ندارد، اما این دستگاهها نیز باید در شورای راهبری توسعه مدیریت استان نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران پاسخگو باشند.
شرکتهایی همچون آب منطقه و برق منطقهای استان اصفهان تبدیل وضعیت کارکنان خود را انجام دادهاند اما شرکت توزیع برق استان و شهرستان اصفهان به عنوان دستگاه غیر دولتی فعالیت کرده و ما نظارتی بر عملکرد آنان نداریم.
در سازمان مدیریت و برنامهریزی استان همه افرادی که مشمول بخشنامه تبدیل وضعیت بودهاند، تبدیل وضعیت شدهاند.
نظر شما