به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در نشست تخصصی با اساتید و صاحبنظران حوزه معماری فضاهای آموزشی کشور، اظهار کرد: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه، صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.
وی با اشاره به اینکه موضوع حظ بصری و سواد معماری در مدارس نیازمند مطالعات و بررسیهای بیشتر است، افزود: هر طرح و برنامهای در این زمینه باید حتماً پیوست فرهنگی داشته باشد و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما باشد. علاوه بر اینکه امروزه، پیوست زیست محیطی، اجتماعی و پدافندی نیز مدنظر است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاسهای درس در یادگیری دانشآموزان، تصریح کرد: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسانشناسی چهارگونه است؛ یک دیدگاه کودک را ابژه میداند، یکی کودک را سوژه میشناسد. در نگاه بالاتر کودک به عنوان کنشگر اجتماعی است و در نگاه چهارم کودک همراه پژوهشگر نگریسته میشود.
وی افزود: باید نیازهای دانشآموزان را در هر دو زمینه سختافزار و نرمافزار بشناسیم و نگاه دانشآموز را در طراحی فضای کالبدی محیط یادگیری درنظر داشته باشیم، لازم است به این سمت حرکت کنیم، تا هویت ملی و محلی را حفظ کرده، ارتقا داده و این میراث ارزشمند را انتقال دهیم.
نوری اظهار کرد: یک طرح علاوه بر اینکه زیبایی و هارمونی داشته باشد، باید بررسی شود آیا این طرح و فضا از بعد تربیتی برای دانشآموز خوشایند است و چه تأثیری در رسیدن به سطوح بالای یادگیری دارد، توجه کنیم که سواد ما اسمی است اما باید به سواد مفهومی و عملکردی برسیم و فضا نیز زمینه ساز این موضوع باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بحث محیط یادگیری و فناوری به عنوان یکی از سه ضلع نظام آموزش و پرورش در تدوین برنامههای درسی مدنظر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: برنامه درسی دانشبنیان یک سو سنت و تمدن است و سوی دیگر آن در آینده است. از این رو باید الگوهای نوآورانه داشته باشیم و جریانهای بلوغ فناوری در آموزش و پرورش را نیز بشناسیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم با وجود بزرگان و اساتید صاحبنظر حوزه معماری و طراحی فضاهای آموزشی با تعامل بیشتر نوسازی مدارس دانشگاه شهید رجایی بتوانیم در این زمینه گامهای مؤثری برداریم.
نظر شما