به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه اقتصادی هر منطقه براساس ظرفیتهای مختلفی انجام میشود، یکی از مهمترین آنها زیرساختهای ارتباطی و حملونقل جادهای است. در بسیاری استانها بیش از ۹۰ درصد جابهجایی کالاها از طریق ناوگان حملونقل جادهای انجام میشود و موقعیت جغرافیایی ویژه هر شهر قابلیتهای اقتصادی زیادی هم برای پویایی اقتصاد شهر و هم برای بازرگانی ملی دارد.
از میان شاخصهای توسعه اقتصاد، تزانزیت جادهای، مؤلفه ایجاد اشتغال بیشتری را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین اهمیت توجه به این موضوع و اتصال جادههای شهر بروجن به دیگر جادهها بسیار ضروری است.
شهرستان بروجن در مسیر ترانزیتی شمال و جنوب کشور قرار دارد که دارای جادههای بسیاری است. این شهر شاهراه حیاتی استانهای غرب کشور و استانهای شمالی به طرف جنوب است و هر مسافری بخواهد گزینهای برای نزدیک شدن انتخاب کند، بروجن را انتخاب خواهد کرد، پس از آن لردگان قرار دارد که ابتدای این شهر دوشاخه میشود، یک شاخه به سمت کوهستان و شاخه دیگر به سمت یاسوج و بندر بوشهر است. فاصله بروجن تا یاسوج ۲۵۰ کیلومتر است و پس از آن حدود ۴۰۰ کیلومتر تا اهواز راه است.
شهرستان بروجن به دلیل موقعیت جغرافیایی بار ترافیکی سنگینی را تحمل میکند؛ بنابراین مدیران شهر درخواست کردند محور اصلی منتهی به این شهر جزو جادههایی باشد که به طور مرکزی تحت نظارت وزارت راه و ترابری است.
از نظر تردد ترانزیتی و وضعیت ترافیکی، شهرستان بروجن بسیار مهم و بیانگر اهمیت توسعه در جادهها است، به علاوه توجه به جادههای شهری به ویژه جادههای منتهی به مراکز درمانی ضروری است. در نهایت و پس از پیگیریهای فراوان بهرهبرداری از فاز یک تقاطع غیرهمسطح ۲۰ بهمن (مسیر دسترسی به بیمارستان ولیعصر (عج) در سال جاری به همت شهرداری بروجن انجام شد تا یکی از جادههای این شهر تا حدودی به سرانجام برسد و بیماران، به ویژه آنانی که بدحال هستند و زمان مهمترین عامل برای زنده ماندنشان است، برای رفتن به بیمارستان دغدغه کمتری داشته باشند.
۴۰ درصد از بزرگراههای استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن واقع شده است و این نشان از توجه ویژه به ایمنی این شهرستان از نظر تردد دارد، اما ۳۳ درصد از تصادفات برونشهری در شهرستان بروجن رخ میدهد که بعضی از این جادهها مربوط به شهر بروجن است. فوتیهای سالیانه مربوط به تصادفات جادهای از بروجن خانوادههایی را عزادار میکند، اما مشکل تنها این جاده نیست بلکه کمربند شمالی شهر بروجن هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. لازم است مسیر اصلی بروجن - لردگان - خوزستان هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد، اما با وجود تحریمها پیمانکاران برای تأمین تجهیزات و اعتبارات با مشکل مواجه هستند.
بهرهبرداری از فاز نخست تقاطع غیرهمسطح ۲۰ بهمن
حمزهعلی ولیان، شهردار شهر بروجن در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار میکند: بازگشایی تقاطع غیرهمسطح ۲۰ بهمن، مسیرهای دسترسی به بیمارستان جدید حضرت ولیعصر (عج) و مجموعه ورزشی بینالمللی تارتان را برقرار کرد.
وی اضافه میکند: عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح ۲۰ بهمن بروجن از اردیبهشتماه سال گذشته آغاز شد و با بهرهبرداری از مرحله نخست آن در مجموع ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ این تقاطع غیرهمسطح ۵۵ متر عرشه، ۱۷ متر عرض، دو کنارگذر و شش رمپ و لوپ دارد.
ولیان تصریح میکند: برای اجرای این طرح براساس فهرستبهای سال گذشته ۳۹۰ میلیارد ریال و براساس فهرستبهای امسال ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است؛ تکمیل و بهرهبرداری کامل از تقاطع غیرهمسطح ۲۰ بهمن بروجن به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
شهرستان بروجن دارای عقبماندگی است
حجتالاسلاموالمسلمین امیرقلی جعفری، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار میکند: کار پل دسترسی به بیمارستان ولیعصر (ع) بروجن و مجموعههای ورزشی در کنار آن طبق زمانبندی انجام شد، اگرچه هنوز قسمتهایی از آن باقی مانده است اما با اهتمام شهرداری، پیمانکار و تمامی کارکنان، امروز شاهد بهرهبرداری از یکی از بهترین طرحهای درون شهری شهرستان بروجن هستیم.
وی خاطرنشان میکند: در سفر رئیس جمهور برای مسیر دسترسی به بیمارستان ولیعصر (عج)، ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که شهرداری با آمادگی کامل در این زمینه فعالیت کرد و امید است با اعتباری که در نظر گرفته شده است مردم هر چه زودتر شاهد اتمام این پروژه باشند.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، میگوید: اقدام شهرداری در این زمینه بسیار مثبت بود و خیلی خوب از پس این پروژه بزرگ برآمد، امروز با بهرهبرداری این پل، شهرداری بروجن نشان داد که از قابلیت و توان مهندسی برخوردار است و این حرکت قابل تشکر است.
وی با اشاره به اینکه در حوزههای مختلف، شهرستان بروجن دارای عقب ماندگی است، ادامه میدهد: تنها راه خروج از این عقبماندگی استفاده از ظرفیتهای این شهرستان است، جوانان بروجن نخبه هستند و ظرفیتهای ویژهای دارند که باید بتوان از این ظرفیتها استفاده کرد.
حجتالاسلام جعفری تاکید میکند: در واقع به شهرداری بروجن میدان داده شد و شهرداری هم با استفاده از ظرفیت مهندسین بروجن این پل را به ثمر رساند که باید با آن توجه شود، یکی از پروژههای مهم شهرستان جاده ترانزیتی است که حدود ۴۰ هزار تردد در آن انجام میگیرد و نرخ حوادث آن بالا بوده، انتظار است این پروژه هرچه زودتر به اتمام برسد.
نظر شما