برای مقابله با ناامیدی و مهاجرت دانشجویان باید امور را به آنها سپرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در دومین روز اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها بر خروج از انفعال فرهنگی، پرکردن اوقات فراغت دانشجویان و راه‌اندازی خانه‌های مهارت با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: راه حل مقابله با ناامیدی و مهاجرت دانشجویان مشارکت‌ دادن آنها در کارها است.

به گزارش ایمنا، عبدالحسین کلانتری، در دومین روز اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور به پایین بودن اعتماد عمومی، نهادی و سیاسی اشاره و اظهار کرد: باید تمهیدات لازم برای این موضوعات اندیشیده شود. متأسفانه این‌گونه مسائل، گاهی اوقات هزینه‌های زیادی برای آموزش عالی به همراه داشته است.

وی با اشاره به پایین بودن امید به آینده و نگرانی دانشجویان از آینده، افزود: این موجب کم‌ارزش‌شدن آموزش‌های دانشگاهی و کاهش تمایل به تحصیلات عالی در دانشگاه‌ها و افزایش میل به مهاجرت در بین دانشجویان و نخبگان شده است. راه حل مقابله با ناامیدی دانشجویان مشارکت دادن آنها در کارها است. باید کارها را به دانشجویان سپرد.

کلانتری تصریح کرد: افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی، به دلیل نبود سیاستگذاری و نبود نرم‌افزارهای بومی، مشکلات جدی در این زمینه به وجود آورده است. می‌توانیم بگوییم زیست دانشجویان تقریباً به فضای مجازی منتقل شده است و دانشجویان در فضای مجازی کنشگری می‌کنند که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازنگری همه آئین‌نامه‌های فرهنگی با توجه به اقتضائات فضای مجازی، گفت: برخی از آن‌ها نهایی شده است و بعد از تصویب ابلاغ می‌شوند.

کلانتری به ترویج سبک زندگی دانشجویی نامتناسب با قواعد دانشجویی در فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام اشاره کرد و درخصوص اهمیت سبک زندگی، اظهار کرد: درباره تکثر فرهنگی و مسائل حجاب و عفاف به رؤسای دانشگاه‌ها ابلاغیه ارسال شده است و نگاه به این موضوع باید تا حد امکان ایجابی باشد. با وجود اینکه هنجارشکن‌ها کمتر از یک درصد هستند، در این زمینه مجبوریم برخورد انضباطی داشته باشیم؛ هرچند اولویت ما برخورد انضباطی نیست و برخورد ایجابی مسائل را حل می‌کند.

وی خواستار افزایش مساعدت رؤسای دانشگاه‌ها در زمینه پیاده‌روی اربعین شد و گفت: باید زمینه برای مشارکت تعداد بیشتر دانشجویان در این مراسم فراهم شود. پرمخاطب‌ترین رویدادها در دانشگاه‌ها، رویدادهای مذهبی و مهمترین آن پیاده روی اربعین است که باید به آن توجه شود. کل جهان درگیر ضعف بنیه‌های معرفتی دانشجویی و افزایش رفتار نمادین احساسی شده و راه‌حل آن را عمق‌بخشی به رفتار دانشجویان است.

کلانتری با انتقاد از تخصیص کم و نامناسب بودجه فرهنگی به ویژه به دانشگاه‌ها، هشدار داد: اگر الان در این زمینه هزینه نشود، بعداً هزینه آن مضاف می‌شود. اکنون با کاهش شدید حمایت دستگاه‌های دولتی از فعالیت‌های دانشجویی مواجه هستیم. این حمایت‌ها بسیار کم شده و به این بخش آسیب زده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامه دیوان محاسبات، خواستار ورود رؤسای دانشگاه‌ها به موضوع گزارش عملکرد سه درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها شد.

وی با بیان برخی گلایه‌های تشکل‌های دانشجویی، رسیدگی به این شکایات را ضروری دانست و با اشاره به اینکه «تصدی‌گری در برنامه‌های فرهنگی به جای هدایت‌گری معضل است»، افزود: برخی دانشگاه‌ها خود وارد برنامه می‌شوند، در صورتی که جریان دانشجویی با هزینه کم‌تر می‌تواند آن برنامه را برگزار کند.

کلانتری با اشاره به افزایش فشارهای رسانه‌ای برخی جریان‌های سیاسی، ادامه داد: حدس ما این است که جریان‌ها موج‌سواری خواهند کرد و از طرف دیگر افزایش تمرکز جریان‌های معاند در دانشگاه‌ها حتماً رخ می‌دهد که باید با درایت آن را مدیریت کرد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه حمایت مکرر رهبری از مجموعه دانشگاهی قوت‌بخش دانشگاهیان است، گفت: باید اسناد بالادستی محور قرار گیرند، سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، سند خوب و جامعی است که باید اجرایی شود. این سند محسنات زیادی در همه بخش‌ها به ویژه بخش فرهنگی دارد.

وی گفت: باید به شکل‌گیری گروه‌های دانشجویی انقلابی در گروه‌های علمی و صنفی کمک کرد؛ چرا که حضور دانشجویان انقلابی در گروه‌های صنفی کم است و این دانشجویان می‌توانند از انحرافات این فضا پیشگیری کنند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با ذکر اهمیت فعال‌بودن شوراهای فرهنگی، گفت: جلسات این شوراها باید یک هفته در میان برگزار شود؛ همچنین باید از سیاسی‌شدن فعالیت و خواسته‌های صنفی و فرهنگی جلوگیری کرد.

کلانتری به ارتباط دانشگاه و خانواده و اهمیت و حقوق و کرامت دانشجویان اشاره کرد و خواستار تکمیل منشور اخلاقی آموزش عالی شد. همچنین بر مدیریت رفتار جنسی، برگزاری دوره منش استادی، تدوین کارنامه فرهنگی دانشجویی و مخاطب‌شناسی دقیق برنامه‌ها تأکید کرد.

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامدها روز گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز به کار کرد.

در این اجلاس پنل‌هایی آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برگزار می‌شود که قرار است لوازم، راهکارها و پیامدهای بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در این پنل‌ها بررسی شوند. این اجلاس دوازدهم شهریور ماه پایان می‌یابد.

منبع: ایرنا
کد خبر 601770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.