به گزارش ایمنا، «محمد رئیسزاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، طی نخستین کنگره بینالمللی سلامت در اربعین حسینی که صبح امروز برگزار شد، در رابطه با شرایط خاص اربعین اظهار کرد: بهداشت و درمان در اربعین بسیار مهم است، چراکه مردم در هر شرایط جسمانی خود را به این مراسم میرسانند و شرایط خود را در نظر نمیگیرند و رعایت نمیکنند و نمیتوان به آنها سخت گرفت.
وی افزود: نقشها در این حوزه متفاوت با سایر بیماریها است چون مریضها به خصوص دیابتیها خودآگاهی ندارند؛ درد نتیجه نقش غربالگری و پیشگیری بسیار مهم است، باید قبل از شروع پیادهروی یک راهنمای بالینی به بیماران مشاوره دهد.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: نیاز است کتابچه راهنما برای انواع بیماری در اربعین تدوین شود تا در اختیار خدمتگزاران گذاشته شود.
امروز دانشگاه رسالت اجتماعی دارد
عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران گفت: ابتدا دانشگاه برای آموزش علوم تأسیس شد بعدها نسل دوم دانشگاه با محوریت پژوهش شکل گرفت و نسل سوم با هدف تولید محصول و همکاری با صنعت ایجاد شد.
وی ادامه داد: به طور مثال یکی از دانشگاههای شناخته شده جهان در سال درآمد ۱۲ میلیارد دلاری داشته، درحالی که کل درآمد ایران هشت میلیارد بوده است و نشان از اهمیت نقش دانشگاه دارد.
پازوکی افزود: امروز دانشگاه رسالت اجتماعی دارد و باید مشکلات جامعه را حل کند، در سال ۶۴ که آموزش پزشکی با بهداشت و درمان ادغام شد، نسل چهارم دانشگاه به وجود آمد و طبق ردهبندی بین ۱۰۶ کشور و ۱۱۰۱ دانشگاه رتبه یک را در امر بهداشت کسب کردیم.
وی تاکید کرد: اربعین حسینی ملیت نمیشناسد و دانشگاه باید حضور فعال در عرصه خدمات، آموزش و پژوهش داشته باشد.
سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این کنگره گفت: این مراسم فرامذهبی و فراشرطی است. این مراسم محدودیت سنی و سلامتی ندارد و مردم با هر سن و هر شرایط جسمانی خود را به این همایش عظیم میرساند و دعوت کننده اصلی و میزبان نیز خود حضرت امام حسین (علیهالسلام) است و ما خادمان آن حضرت هستیم.
وی افزود: نقش دو گروه در این مراسم پررنگتر از سایر گروهها است؛ یکی کادر درمان که به جسم افراد رسیدگی میکند و دیگر مبلغان هستند که به نرمافزار دین در مناسک اشاره میکنند.
نواب ادامه داد: اولین گام در موفقیت اخلاص و نیت در کار است، قبل از اینکه نیروی خدمات و درمان خود را بدانیم باید خود را خادم در نظر بگیریم. اگر مخدوم پرخاش کرد، ما باید با صبر خدمترسانی کنیم. روحیه دادن به بیماران و توصیههای لازم برای رشد اخلاقی باید مورد توجه کادر خدمتگزار باشد.
منبع: دفاع پرس
نظر شما